اخبار داغ

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد؛

سقف‌ لرزان مدارس فرسوده؛ ژانر ترسناک تحصیل در برخی استان‌ها/ شمارش معکوس آوار مدارسی با قدمت صدساله

سقف‌ لرزان مدارس فرسوده؛ ژانر ترسناک تحصیل در برخی استان‌ها/ شمارش معکوس آوار مدارسی با قدمت صدساله
فرسودگی مدارس در یزد این روزها با حضوری شدن کلاس‌های درس به دغدغه ای برای دانش آموزان و والدین آن‌ها بدل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، مناسب بودن فضای آموزشی در هر جامعه ای به عنوان حداقل های سیستم آموزشی است که دانش اموزان بتواند لااقل در یک مکان ایمن روزگار تحصیل خود را سپری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

اما بی تردید با گذشت زمان در مقابل روند کند مدرسه سازی هایی که انجام می شود مدارس رد حال استفاده روز به روز مستهلک و فرسوده تر می شوند و با چشم بر هم زدن مدارس عمر مفید خودشان را از دست می دهند.

,

هر چند دستگاه های دولتی، نهادهای خیریه و خیرین زیادی دست بر آتش مدرسه سازی دارند اما مطمئنا باتوجه به آمار بالای مدارس فرسوده برای رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی بین این دو ماجرا وجود دارد.

,

استان یزد با توجه به رشد علمی در مدارس و دانشگاه و پیشتازی دانش آموزان یزدی در ماراتن های علمی کشوری و منطقه ای، انتظار این می رود که بهترین شرایط آموزشی برای آن ها فراهم باشد اما خواه یا ناخواه همچنان یزد با از ابتدایی ترین امکانات آموزشی یعنی مدرسه! رنج می برد که این هم به زنده بودن بافت تاریخی این شهر برمی گردد.

,

چندی پیش فیلمی از ریزش سقف یکی از مدارس یزد درزمان امتحانات در فضای مجازی دست به دست شد، هر چند که ماجرا تکراری بود اما از یک طرف منجر به دل نگرانی خانواده هایی شد مه فرزندانشان در مدارس فرسوده یزد تحصیل می کنند و از سویی این سوال مطرح است که چرا آموزش و پرورش بعد از دوسال تعطیل مدارس به خاطر کرونا فکری به حال و روز این مدارس نکرده اند.

,

, ,

 

,

این دلنگرانی زمانی بیشتر می شود که برخی حقایق بی پرده در خصوص وضعیت برخی مدارس یزد عنوان می شود که البته توجه و دقت مسئولین را در این خصوص نشان می دهد، اینکه نوسازی و بهسازی مدارس دغدغه و اولویت اول مدارس است.

,

*۳۵ درصد مدارس ناحیه یک یزد تخریبی هستند

, *۳۵ درصد مدارس ناحیه یک یزد تخریبی هستند, *۳۵ درصد مدارس ناحیه یک یزد تخریبی هستند,

حبیب فکوری سرپرست آموزش و پرورش ناحیه یک یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در واکنش به فیلمی که در خصوص ریزش سقف یکی از مدارس این ناحیه منتشر شد و دلنگرانی برخی خانواده ها را به همراه داشت اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از ناحیه یک یزد در بافت قدیمی یزد قرار دارد تقریبا ۳۵ درصد مدارس این ناحیه نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

,

فکوری افزود: البته تعداد زیادی از مدارس این ناحیه تغییر کرده است و به بخش جدید شهر منتقل شده اما هنوز هم هستند مدارسی که با قدمت زیاد نیازمند بازسازی یا تعمیر سقف و کف حیاط مدرسه هستند.

,

*نمی دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد!

, *نمی دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد!, *نمی دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد!,

سرپرست آموزش و پرورش ناحیه یک یزد ادامه داد: تعدادی از این مدارس بر روی قنوات ایجاد شده اند که فروکش کردن این قنوات باعث خرابی کف حیات ان ها می شود و گاها هم به دلیل خشتی بودن بنای این مدارس و سست شدن کاهگل بام ها، در زمان بارندگی با ریزش کچ سقف و دیوارها روبرو هستند.

,

, ,

فکوری تصریح کرد: ناگفته نماند فیلمی که در فضای مجازی پخش شد مربوط به الان نیست و مربوط چند ماه پیش است که اقدامات ترمیم و بهسازی آن و سایر مدارس انجام شده است.

,

این مسئول با بیان اینکه هر چه از عمر بناها می گذر فرسودگی ان ها هم بیشتر می شود و حقیقتا نمی دانیم در آلاینده چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: ۳۵۰مدرسه زیر مجموعه آموزش و پرورش بخش ناحیه یزد هستند که نزدیک به ۱۵۰ هزار متر مربع از بناهای این مدارس نیازمند تعمیر و بهسازی سقف است.

*مدارس صد و ده ساله و نگرانی از آینده مبهم!

, این مسئول با بیان اینکه هر چه از عمر بناها می گذر فرسودگی ان ها هم بیشتر می شود و حقیقتا نمی دانیم در آلاینده چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: ۳۵۰مدرسه زیر مجموعه آموزش و پرورش بخش ناحیه یزد هستند که نزدیک به ۱۵۰ هزار متر مربع از بناهای این مدارس نیازمند تعمیر و بهسازی سقف است.,
,
, *مدارس صد و ده ساله و نگرانی از آینده مبهم!, *مدارس صد و ده ساله و نگرانی از آینده مبهم!,

وی افزود: متاسفانه عمر برخی مدارس فعال ناحیه یک یزد از صدو ده سال هم گذشته و میانگین مدارس این ناحیه ۴۰ سال به بالا است و همین وضعیت مدارس این ناحیه را نسبت به ناحیه دو ناهمگون ساخته است البته نباید ناگفته بماند که فضاهای جدید آموزشی برای این ناحیه در دست ساخت است.

,

, ,

سرپرست آموزش و پرورش ناحیه یک یزد گفت: برخی اقدامات با همکاری شهرداری، استانداری و فرمانداری یزد صورت گرفته تا مدارس فرسوده این ناحیه ساماندهی و بهسازی شود.

,

*هر شش ماه ۸۰۰ میلیون تومان برای تعمیر مدارس ناحیه یک هزینه می شود

وی تاکید کرد: دو مدرسه در بخش تاریخی یزد و در محله فهادان به دلیل بی توجهی،وضعیت نگران کننده ای را دارند که سعی کردیم در وهله اول بیشترین رسیدگی را به این دو مدرسه داشته باشیم هر چند که نمی توان پیش بینی و برآورد دقیقی از میزان اعتبار و هزینه بازسازی این مدارس داشت.

, *هر شش ماه ۸۰۰ میلیون تومان برای تعمیر مدارس ناحیه یک هزینه می شود, *هر شش ماه ۸۰۰ میلیون تومان برای تعمیر مدارس ناحیه یک هزینه می شود,
,
,

فکوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر شش ماه قریب ۸۰۰ میلیون تومان برای بهسازی و تعمیر مدارس یزد هزینه می شود و روزی نیست که در مدارس کار تعمیراتی انجام نشود اما کار روی زمین مانده به قدری زیاد است که تلاش بیشتری را نسبت به گذشته می طلبد.
سرپرست آموزش و پرورش ناحیه یک یزد در پایان ابراز گفت: خوشبختانه همه دستگاه ها مرتبط برای تسریع این امر همراهی لازم را دارند و امیدواریم با همراهی بیشتر فضای مدارس را برای دانش اموزان یزدی استاندار کنیم و آرامش را برای ان ها و خانواده هایشان ایجاد شود.

,
,

, ,

یکی از نهادهایی که در بهسازی و ساخت کلاس و مدرسه نقش محوری را ایجاد می کند سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است که با توجه به نگرانی ها موجود می طلبد بیش از گذشته نسبت به وظیفه خود ایفای نقش کند و حداقل سیستم آموزشی استان یزد را از نگرانی در خصوص وضعیت مدارس خارج کند.

,

*۲۵ درصد مدارس فعال استان نیازمند بهسازی و مقاوم سازی

, *۲۵ درصد مدارس فعال استان نیازمند بهسازی و مقاوم سازی, *۲۵ درصد مدارس فعال استان نیازمند بهسازی و مقاوم سازی,

جواد ذاکر هرفته مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه ادارات نوسازی مدارس را بازوی عمرانی آموزش و پرورش هستند اظهار کرد: به دنبال تعطیلی فیزیکی مدارس با شیوع بیماری کرونا، فعالیتهای اداره کل نوسازی مدارس در استان متوقف نشد و حتی شدت بیشتری نیز گرفت و خوشبختانه با افزایش اعتبارات به ویژه در سطح ملی، مشکلات ناشی از تورم در این بخش نیز تاحدودی بی‌اثر شد تا خللی در امور محوله پیش نیاید.

,

وی در همین رابطه به افتتاح ۲۳ طرح شامل ۱۲۵ کلاس درس با زیربنای ۱۸ هزار مترمربع طی سال گذشته اشاره و تصریح کرد: طی شش ماهه نخست امسال نیز ۴۰ طرح با زیربنای ۴۴ هزار مترمربع و مشتمل بر ۱۸۹ کلاس درس آماده بهره‌برداری شده و علاوه بر آن نیز بالغ بر ۱۶۵ طرح دیگر در دست اقدام است که بیانگر عملکرد مطلوب نوسازی مدارس استان به رغم چالش‌های ناشی از بیماری کرونا بوده است.

,

, ,

مدیر کل نوسازی مدارس استان با بیان این که ۳۵ درصد فضای مدارس استان در ابتدای سال ۹۸ جزو مدارس تخریبی یا نیازمند مقاوم‌سازی بود، افزود: خوشبختانه آمار مدارس فرسوده استان طی این مدت ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۲۵ درصد از مجموع یکهزار و ۱۲۶ مدرسه دایر و فعال استان تقلیل یافته است.

,

*سقف ۱۵ درصد مدارس استان یزد همچنان آسیب پذیر و بدون عایق

, *سقف ۱۵ درصد مدارس استان یزد همچنان آسیب پذیر و بدون عایق, *سقف ۱۵ درصد مدارس استان یزد همچنان آسیب پذیر و بدون عایق,

ذاکر به انجام تعمیرات اساسی برخی از فضاهای آموزشی نیز اشاره و اعلام کرد: تقریباً ۸۵ درصد ایزوگام سقف مدارس استان طی دو سال اخیر تعمیر اساسی شده و سقف مابقی مدارس نیز در سال جاری مرمت خواهند شد.

,

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط نوسازی مدارس استان را بهبود محوطه و حیاط مدارس برشمرد و گفت: در حال حاضر محوطه کلیه مدارس استان به صورت بتنی اجرا می‌شوند ولیکن برای مدارسی که محوطه آسفالت دارند و نیاز به بازسازی داشته، از سال قبل شروع به بازسازی شده که در همین راستا روکش حیاط ۱۲ مدرسه، مرمت و آسفالت شده است.

,

*یزد نیازمندبیش از ۲هزار کلاس تا ۵ سال آینده

, *یزد نیازمندبیش از ۲هزار کلاس تا ۵ سال آینده, *یزد نیازمندبیش از ۲هزار کلاس تا ۵ سال آینده,

ذاکر هرفته ضمن تاکید بر موضوع مهاجرپذیری استان یزد گفت: مهاجرپذیری استان به ویژه شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان و اشکذر با توجه به صنعتی بودن آنها، رشد مازاد بر جمعیت دانش‌آموزی در این شهرها را رقم زده لذا با توجه به وضعیت مدارس تخریبی در استان، برآورد می‌شود برای ۵ سال آینده و در افق سال ۱۴۰۵ به تعداد ۱۸۱۹ کلاس برای مناطق شهری و ۲۷۴ کلاس برای مناطق روستایی نیاز داشته باشیم.

,

این مسئول یاداور شد: بزرگترین مجتمع آموزشی کشور معروف به مجتمع سبز با شرایط کاملا استاندار به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه سید گلسرخ در حال ساخت است که تقریبا تا دو سال آینده به اتمام می رسد که اگر این مجتمع راه اندازی شود تمام دانش اموزان مناطق محروم یزد می توانند در ان ادامه تحصیل دهند.

,

هر چند هر مسئولی در حیطه وظیفه خودش آمار و ارقامی را ارئه می دهد و شکی هم نیست که مسئولین اموزش و پرورش و سایر دستگاه ها دغدغه مدارس را اولویت کار خود قرار داده اند اما نمی توان این زنگ خطر را ساده انگاشت و از کنار ان بی توجه رد شد.

, هر چند هر مسئولی در حیطه وظیفه خودش آمار و ارقامی را ارئه می دهد و شکی هم نیست که مسئولین اموزش و پرورش و سایر دستگاه ها دغدغه مدارس را اولویت کار خود قرار داده اند اما نمی توان این زنگ خطر را ساده انگاشت و از کنار ان بی توجه رد شد., هر چند هر مسئولی در حیطه وظیفه خودش آمار و ارقامی را ارئه می دهد و شکی هم نیست که مسئولین اموزش و پرورش و سایر دستگاه ها دغدغه مدارس را اولویت کار خود قرار داده اند اما نمی توان این زنگ خطر را ساده انگاشت و از کنار ان بی توجه رد شد.,

با توجه به قرار گرفتن در فصل زمستان و فرسودگی شدید برخی مدارس این دلنگرانی برای خانواده ها وجود دارد و عدالت اموزشی می طلبد که حداقل شرایط مناسب آموزش برای همه دانش آموزان بصورت یکسان فراهم شود و خطرات احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهند.

, با توجه به قرار گرفتن در فصل زمستان و فرسودگی شدید برخی مدارس این دلنگرانی برای خانواده ها وجود دارد و عدالت اموزشی می طلبد که حداقل شرایط مناسب آموزش برای همه دانش آموزان بصورت یکسان فراهم شود و خطرات احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهند., با توجه به قرار گرفتن در فصل زمستان و فرسودگی شدید برخی مدارس این دلنگرانی برای خانواده ها وجود دارد و عدالت اموزشی می طلبد که حداقل شرایط مناسب آموزش برای همه دانش آموزان بصورت یکسان فراهم شود و خطرات احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهند.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه