اخبار داغ

گفت‌و‌گوی دانا با رئیس بخش عفونی بیمارستان امام(ره)؛

اگر «اومیکرون» فاجعه‌ساز شود؛ بنیان فاجعه «ساده‌انگاری» است/ استفاده از ماسک و الکل راز مصونیت دانش آموزان

اگر «اومیکرون» فاجعه‌ساز شود؛ بنیان فاجعه «ساده‌انگاری» است/ استفاده از ماسک و الکل راز مصونیت دانش آموزان
یک متخصص عفونی گفت: باید در مقابل سویه اومیکرون آمادگی همه جانبه داشته باشیم که ممکن است بر اساس هشدارهای سازمان جهانی بهداشت این سویه به یکباره فاجعه آفرین باشد و اگر دانش آموزان در مدارس پروتکل ها را رعایت کنند، می توان بدون هیچ خطری افت تحصیلی را جبران کرد و باید در این رابطه اولیاء یاری کنند.
[

دکتر حمید عمادی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون وضعیت سهل و ممتنعی که واریانت اومیکرون در تمام دنیا و همچنین کشور ما ایجاد کرده گفت: همانطور که می دانید در میان تمام سویه های کرونا متاسفانه سویه اومیکرون یکی از پیچیده‌ترین سویه ها و واریانت هایی است که تا به حال در جهان به منصه ظهور و بروز رسیده است.

, دکتر حمید عمادی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر حمید عمادی , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه این واریانت بسیاری از مردم جهان را دچار ساده انگاری کرده، اضافه کرد: در حال حاضر اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی به شدت درگیر واریانت اومیکرون شده اند؛ تا به جایی که سازمان بهداشت جهانی هر روز هشدارهایی در رابطه با الزامات برخورد با اومیکرون صادر و به تدوین شیوه نامه های جدید اهتمام دارد.

,

 

,

, ,

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) در ادامه بحث خاطرنشان کرد: خوشبختانه در کشور ما با توجه به واکسیناسیون ملی گسترده ای که در آغاز دولت سیزدهم به عمل آمد و تا کنون بیش از ۹۰ درصد مردم واکسینه شده اند و از طرفی کنترل عالی مرز ها در عبور و مرور مسافران خارجی باعث شده این سویه در ایران تا حدودی کنترل شود. این موفقیت خوبی بود که تقریباً یک ماه بعد از ظهور سویه اومیکرون در آفریقای جنوبی، اولین گزارش از ورود اومیکرون و شناسایی این سویه توسط وزارت بهداشت در کشور گزارش شد.

,

وی با تصریح بر این نکته که مردم باید درک کنند که اومیکرون شرایط ویژه‌ای دارد، ادامه داد: شرایط ویژه به این مفهوم است که ممکن است تعداد مبتلایان در همین حد بماند و امیدوار باشیم که در این مرحله و با این آمار و جزئیات توانسته باشیم کرونا را مهار کنیم و روزی بگوییم که ما قبل از آغاز سال  1401کرونا را به طور کل در کشور مهار کردیم که واقعا امیدوارم این اتفاق بیفتد؛ چرا که کادر درمان ما واقعا از پا افتاده اند و هر هموطنی که اقدام به رعایت پروتکل ها نکند، در حق عزیزان کادر درمان که دو سال بدترین شرایط را تحمل کرده اند، اجحاف کرده است.

,

 

,

, ,

عمادی در تشریح شق دوم احتمالات توضیح داد: اما نباید خوشبینانه صرف به این موضوع نگاه کرد؛ چرا که در مقابل شق اول که امید به مهار کرونا بود، باید آمادگی کافی از هر جهت در مقابل جهش و انفجار ویژه این سویه را داشته باشیم. حالا خود شما اگر در خیابان ها و معابر عمومی نگاهی گذرا به مردم و شیوه رعایت پروتکل ها بیندازید، خواهید دید که وضعیت رعایت مردم تعریفی ندارد. مردم بر خلاف سویه هم اول که در سال 98 و نوروز 99 اتفاق افتاد، کارد درمان را فراموش کرده اند. مردم به ویژه جوانان در ابتدای شیوع کرونای چینی از رعایت پروتکل ها استقبال کردند و به شدت رعایت می‌کردند و با کادر درمان همراه  اما الان متاسفانه این رویه رها شده و مردم نسبت به پروتکل ها بی اهمیت و سهل انگار شده‌اند.

,

 رئیس بخش عفونی بیمارستان امام(ره) در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما بشدت در مقابل خطرات کرونا سهل انگار و ساده انگار شده ایم. این ساده انگاری ممکن است فاجعه های بزرگ را در کشور به وجود بیاورد؛ چرا که کارشناسان و صاحبنظران سازمان جهانی بهداشت بارها تصریح کرده‌اند که سویه اومیکرون ممکن است به یکباره با قدرت سرایت عجیبی که دارد، بخش اعظمی از جامعه را درگیر کند و جامعه ما از این درگیری ها در امان نخواهد بود.

,

 

,

, ,

وی در مبحثی دیگر در رابطه با تقارن شیوع اومیکرون و آغاز آموزش حضوری خاطرنشان کرد: متولیان نظام آموزشی در برآوردی که از آموزش مجازی داشته‌اند، متوجه شده‌اند که به واسطه ضعیف بودن سواد مجازی بسیاری از آحاد جامعه این روش آموزش، یعنی آموزش مجازی  موفق نبوده و قاطبه دانش آموزان دچار افت تحصیلی شده اند. ؛ بنابراین در بازگشایی مدارس اهتمام ویژه ای اعمال شده است و تمام سازمان ها و ارگان ها دست به دست هم داده اند تا بتوانند در بازگشایی مراکز آموزشی و شیوه آموزش حضوری موفق عمل کنند و به این وسیله افت تحصیلی جبران شود.

,

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به نقش والدین دانش آموزان و دانشجویان ادامه داد: در این همت جمعی که تمام سازمان ها و ارگان های دولتی و غیردولتی معمول داشته اند، اگر والدین دانش آموزان سهل‌انگاری کنند و با مسئولان وزارت بهداشت و کادر درمان و سایر مسئولان نظام آموزشی همراهی نکنند، وضعیت درسی و آینده آنها به شدت به مخاطره خواهد افتاد.

,

 

,

, ,

عمادی در خاتمه سخنانش عنوان کرد: بنابراین والدین باید با خوشبینی تمام کودکانشان را توجیه کنند که در زمان ورود و زمانی که در مدرسه و کلاس حضور دارند، شیوه رفتار آنها با همکلاسی ها و سایر افراد و اولیا مدرسه به چه صورت باشد؟ باید خانواده ها روی دو نکته تاکید و توصیه مداوم داشته باشند تا این توصیه ها ملکه ذهن دانش آموزان ودانشجویان شود.

,

عمادی در تشریح این نکات گفت: این توصیه ها باید به این صورت باشد که اول در حرف زدن تفریح فاصله اجتماعی را با هم کلاسی های خود را رعایت کنند و دوم اینکه در صورتی که دست آنها به میز صندلی در و دیوار و دستگیره در کلاس خورد، حتماً با الکل های جیبی همراه خود یا الکل هایی که در بخش هایی از مراکز آموزشی تعبیه شده است، دست خود را ضد عفونی کنند. ضمن آنکه حتماً حتماً در تمام مدت حضور در مدرسه از ماسک استفاده کنند و اگر می‌خواهند ماسک خود را تعویض و یا لحظه‌ای از روی صورت خود بردارند، این کار را در فضای آزاد و ترجیحا در زمان زنگ تفریح ها انجام دهند که خدای ناکرده خطری آنها را تهدید نکند.

,

 

,

, ,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه