اخبار داغ

کارشناس مسائل خاورمیانه:

دیدار آیت الله رئیسی با پوتین مانیفستِ سیاسی دولت برای تحکیم پیمان شانگهای است/ افول هژمونی دموکراسی غربی با توسعه روابط ایران و بلوک شرق

دیدار آیت الله رئیسی با پوتین مانیفستِ سیاسی دولت برای تحکیم پیمان شانگهای است/ افول هژمونی دموکراسی غربی با توسعه روابط ایران و بلوک شرق
علی اصغر زارعی گفت: ایران به دنبال این است که موازنه و تعادل در روابط خارجی خود ایجاد کند در نتیجه دولت سیزدهم نگاه به شرق را به عنوان راهبرد در دستور کار قرار می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مسائل خاورمیانه در تحلیل دیدار آیت الله رئیسی با پوتین، طی گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: یکی از راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد یک فضای مناسب دیپلماتیک در جهت گسترش روابط با دنیای خارج بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

علی اصغر زارعی افزود: با توجه به سوء سوابق و روابطی که از ناحیه کشورهای غربی به ویژه آمریکا، قبل و بعد از انقلاب نسبت به ایران صورت گرفته و نگاه استبداد مآبانه، دیکتاتورمنشانه و قدرمآبانه آنها، سوءظن و بی اعتمادی نسبت به دولت های غربی همواره در جمهوری اسلامی وجود داشته است. 

,

وی اظهار داشت:  با توجه به سوابق مذکور، ایران به دنبال این است که موازنه و تعادل در روابط خارجی خود ایجاد کند در نتیجه نگاه به شرق را به عنوان راهبرد در دستور کار قرار داده درحالیکه متاسفانه در دوره تصدی دولت های لیبرال که گرایش به توسعه روابط با غرب داشتند، کمتر از این فرصت استفاده شد. 

,

زارعی با اشاره به اینکه نگاه به شرق در دولت های لیبرال مغفول مانده بود و این غفلت باعث شد ایران منافع بسیار مهمی را در چند دهه اخیر از دست بدهد، تصریح کرد: با توجه به رویکرد جدید دولت سیزدهم نسبت به روابط دیپلماتیک، نگاه کشورهای شرقی هم نسبت به ایران تغییرات اساسی داشته است. 

,

وی گفت: پذیرفتن ایران به عنوان عضو اصلی پیمان امنیتی شانگهای ثمره تغییر نگاه بلوک شرق به ایران بود و کشورمان توانست با دیپلماسی فعال در روابط با کشورهای شرقی به ویژه چین و روسیه، فضا را مثبت کند،  البته سفر رئیس جمهور به مسکو می تواند نقطه عطف جدیدی در رویکرد دیپلماسی ایران و توسعه روابط باشد. 

,

زارعی افزود: سفر اخیر وزیر خارجه ایران به چین، نهایی شدن قرارداد همکاری های ۲۵ ساله و تهیه یک مانیفست و برنامه جدید برای انعقاد قراردادی مشابه با روسیه می تواند در توازن روابط خارجی ایران و کاستن فشار کشورهای غربی به رهبری آمریکا در عرصه های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی موثر باشد.  

,

وی در خاتمه اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که می تواند در سطح عالی بین مقامات ایران و روسیه مطرح باشد برجام و همکاری های هسته ای جمهوری اسلامی با آژانس و ۵+۱ است و در هر صورت کشور ما از فرصت ها و کارت های خود برای تامین منافع در کوتاه مدت و بلند مدت استفاده می کند. 

,

 

,

انتهای پیام/ 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه