اخبار داغ

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان:

امن ترین جا برای کودکان کار سر چهارراه ها است/ در برخی خانواده ها کودک، نیروی کار محسوب می شود

امن ترین جا برای کودکان کار سر چهارراه ها است/ در برخی خانواده ها کودک، نیروی کار محسوب می شود
علیرضا وحید زاده گفت: امن ترین جا برای کودکان کار سر چهار راه ها است، زمانی که فشار می آورند که نباید بچه ها سرچهار راه ها باشند، ماهم ناچار هستیم که فشار بیاوریم و کودک را توبیخ کنیم و در این زمان کودک دیگر سرخیابان نیست، اما به همان گروه های به اصطلاح مافیایی روی می آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا وحید زاده سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار "راه آرمان" در رابطه با وضعیت کودکان کار در استان اظهار کرد: پدیده ی کودکان خیابانی یک واقعیت اجتماعی است، که محصول دنیای مدرن است نه دنیای سنتی و در خیلی از کشورهای پیشرفته هم این پدیده وجود دارد، این موضوع در بعضی کشورها  مدیریت می شود و یک ساختار برایش تشکیل می دهند، به طور مثال فعالیت مشخصی برایشان تعریف می کنند و از همین راه امرار و معاش می کنند به طوری که این فعالیت به آموزش و کودکی شان لطمه وارد نکند.

وی با اشاره به شرایط خاص برخی خانواده ها که کودکان مجبور به کار هستند تشریح کرد: گاهی خانواده ناچار است، کودک خود را برای کار به خیابان بفرستد، مثلا پدر یا مادر خانواده دچار یک بیماری خاص بوده و توانایی کار کردن ندارند، و اصل بقای خانواده در معرض خطر قرار دارد و خانواده هیچ گزینه ای غیر از کار کردن کودک در خیابان ندارد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان با تاکید بر اینکه ما باید یک تامین اجتماعی و بیمه ی  خیلی قوی داشته باشیم که آینده را برای کسانی که دچار مشکل می شوند تامین و تضمین کند،گفت: در حال حاضر این سازوکار بیمه ای یا تامینی نسبت به آینده شاید وجود نداشته و خانواده ها دچار مسائل متعددی می شوند و اولین کاری هم که به نظرشان می رسد این است که بچه را برای کار به خیابان بفرستند.

در برخی خانواده ها کودک نیروی کار محسوب می شود

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , ", راه آرمان, ",
,
,
,
,
,
, در برخی خانواده ها کودک نیروی کار محسوب می شود , در برخی خانواده ها کودک نیروی کار محسوب می شود ,


علیرضا وحید زاده تصریح کرد: در خیلی از مواقع  شاهد آن هستیم که کودکان خودشان برای کار به سر خیابان می آیند، که کسب درآمد داشته باشند و یک درآمد حداقلی به صورت پول توجیبی خواسته خودشان است اما در بعضی خانواده ها کودک برایشان یک نیروی کار محسوب می شود به خصوص اتباع نگاهشان به بچه به این صورت است که بچه باید کار کند.

وی با اشاره به اینکه  در مواجهه با کودکان کار با کمک تیم روانشناسی با کودکان ارتباط برقرار می کنیم  عنوان کرد: ابتدا وضعیت کودک و خانواده اش را ارزیابی می کنیم اگر خانواده دچار مسائلی باشد، حمایت مقطعی از خانواده می شود و در صورت تشخیص مددکار خانواده از تمام حمایت های غیر مستمر سازمان حتی اشتغال،کمک هزینه های ساخت مسکن می تواند استفاده کند البته این امر مشروط به بهبود شرایط کودک است.

حمایت بهزیستی از آموزش و تحصیل کودکان کار

,
,
,
,
,
, حمایت بهزیستی از آموزش و تحصیل کودکان کار, حمایت بهزیستی از آموزش و تحصیل کودکان کار,


وی توضیح داد: ما درابتدا از خانواده حمایت می کنیم و آموزش می دهیم که به آموزش کودکان لطمه نزنند، کودک را تحت فشار قرار ندهند و او را مجبور به کار نکنند، با آموزش و پرورش و معلمان ارتباط می گیریم که کودک در بحث های آموزشی دچار مشکل نشود و گاهی اوقات خانواده را به شکلی حمایت می کنیم که کودک برای کار به خیابان نیاید.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه اگر کودکی بیمار باشد با پزشکان ارتباط برقرار می کنیم و از خدمات پزشکی درمانی استفاده می کند، ادامه داد: خدمات آموزشی و مهارتهای اجتماعی همه در مراکز شبانه روزی خدمات می دهند، مراکز روزانه را «حمایتی آموزشی» می گوییم، این برای زمانی است که کودک خانواده ی موثری داشته باشد و کودک و خانواده را در فرایند حل مسئله می بریم، و  کودکان در مراکز روزانه  از خدمات آموزشی، مهارتهای اجتماعی و غیره استفاده می کنند.

 وحیدزاده گفت: زمانی هم است که خانواده مؤثر نیست، در آن مواقع ما ناچار می شویم کودک را به مراکز شبانه روزی ببریم و در آنجا ظرف مدت ۲۰ روز می ماند، تا خانواده ای امن برایش پیدا کنیم تا کودک را واگذار کنیم و اگر خانواده ای پیدا نشد ما کودک را به مراکز شبه خانواده می بریم و آنجا فرزند بهزیستی می شود  و از او حمایت می شود.
 
وقتی کودکان کار گرفتار گروه های مافیایی می شوند مدیریتشان مشکل است

,
,
,
,
,
,
,
, وقتی کودکان کار گرفتار گروه های مافیایی می شوند مدیریتشان مشکل است, وقتی کودکان کار گرفتار گروه های مافیایی می شوند مدیریتشان مشکل است,


وی با اشاره به اینکه امن ترین جا برای کودکان کار سر چهار راه ها است ابراز کرد: زمانی که فشار می آورند که نباید بچه ها سرچهار راه ها باشند، ماهم ناچار هستیم که کودک را توبیخ کنیم و در این زمان کودک دیگر سرخیابان نیست، اما به همان گروه های به اصطلاح مافیایی روی می آورد، زیرا خانواده نیاز دارد و بچه را به این گروه ها می سپارند و بچه از جاهایی سر در می آورد که ما نمی توانیم مدیریتش کنیم.
 
سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: ما شرایط جامعه، بحث های اقتصادی، مشکلات شغلی و معیشتی را  کاملا می دانیم، اما خانواده برای تامین معاش نیاز دارد که پدر خانواده شغل داشته باشد، چرخ اقتصاد بچرخد پویایی اقتصادی ایجاد شود و ثمره اش این است که کودک در رفاه زندگی کند، وقتی که می بینیم وضعیت جامعه به این صورت است، بازار اشتغال و کار خوابیده و رکود حاکم است، برایمان قابل درک باشد.

مراکز کودکان کار در بدترین شرایط کرونا هم فعال بودند
وحید زاده  خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه ما بحث کرونا را در این مدت داشتیم و به ما‌ دستور دادند کار مراکز  کودکان کار را متوقف کنید، اما ما متوقف نکردیم و با رعایت تمام نکات بهداشتی و با گرفتن تمام آزمایشات و تست ها  کودکان را پذیرش کردیم و مراکز ما در بدترین شرایط کرونا فقط برای حفظ جان کودکان هم فعال بودند.

وی در پایان افزود: اگر می خواهید بررسی کنید ساختار مولدی که آسیب را تولید می کند بررسی و کنترل کنید که از تعداد این کودکان کم شود، افراد خیرهم استانی هم  می توانند به موسسه های خیریه ای در این زمینه  فعالیت می کنند از جمله خیریه فاطمه زهرا (س) و خیریه آفتاب و ...... کمک کنند تا روز به روز شاهد کم شدن کودکان کار در سطح جامعه باشیم.

انتهای پیام/
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه