اخبار داغ

روابط و منافع ایران و روسیه مصون از مداخلات عناصر ثالث تنظیم خواهد شد؛

رئیسی: همکاری ایران و روسیه در سوریه قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ا‌ی بوده/ به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد

رئیسی: همکاری ایران و روسیه در سوریه قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ا‌ی بوده/ به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد
رئیس جمهور در مجلس دومای روسیه گفت: "ائتلافِ شیطانی" آمریکا با تروریست‌‏ها، برای جهانیان به خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز پنجشنبه ( ۳۰ دی ماه) در دومای روسیه حضور پیدا کرد و به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در برنامه‌‏های این سفر، فرصت حضور در دومای دولتی و دیدار با شما نمایندگان مردم با فرهنگ و تمدن دیرینه روسیه فراهم شد. در همین راستا از جناب آقای والودین، رییس محترم دومای دولتی روسیه، معاون دوما، رییس کمیته روابط خارجی و سایر اعضای دومای دولتی برای تنظیم این برنامه و فراهم کردن فرصت سخنرانی تشکر می‏‌کنم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی ادامه داد: همان‏گونه که در دیدار صمیمی و گفتگوهای سازنده‏ با جناب آقای والودین، به هنگام شرکت هیات سیاسی روسیه در مراسم تحلیف اینجانب، اشاره کردم؛ جمهوری اسلامی ایران از اراده و آمادگی لازم برای توسعه و گسترش روابط با فدراسیون روسیه برخوردار است.
,
 
,
تقویت روابط ایران و روسیه موجب رونق اقتصاد دو کشور و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود
, تقویت روابط ایران و روسیه موجب رونق اقتصاد دو کشور و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود,
 
,
رئیس جمهور گفت: امروزه خوشبختانه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود.
,
 
,
وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.
,
 
,
رئیسی تاکید کرد: جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال "تعامل حداکثری" با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‏‌پیمان خود است. هدف و مبنای این همکاری و تعامل، منافع متقابل ملت‏‌ها و شکل‌‏دهی فزاینده به یک "جامعه‌‏ی جهانی متمدن" است. این مسیر، از طریق همکاری کشورهای مستقل و صاحب فرهنگ‌‏های متعالی و توجه به اصول "عدالت، اخلاق و معنویت"، قابل تحقق است.
,
 
,
رئیس جمهور ادامه داد: بدون تردید ریشه آنچه جامعه بشری کنونی از آن رنج می‌برد جدایی سیاست از اخلاق و معنویت است. خشونت، تروریسم، فروپاشی نهاد خانواده و گسترش مواد مخدر از اندیشه معنویت‌گرا بر نمی‌آید. هر بنایی که بر اساس این انفکاک ایجاد شود مصائب بشریت را تشدید می کند و بجای ترویج عدالت، ظلم را ساختارمند می‌کند و موجبات سلطه را پدید می‌آورد.
,
 
,
رئیسی بیان داشت: نمایندگان محترم تجربه نظامِ بین‏‌ا‌لمللی مبتنی بر استیلا و سلطه نشان می‌دهد که برون‏‌داد آن چیزی جز جنگ و خشونت و ناامنی و تفرقه میان ملت‌‏ها نبوده است. شکست سیاست لشگرکشی و اشغال و مجبور شدن آمریکا به فرار از عراق و افغانستان، ناشی از یک مفهوم است؛ مقاومت ملت‏‌ها. اندیشه مقاومت، در خدمت استقلال کشورهاست. در دوران جدید، مفهوم مقاومت، نقش محوری در معادلات بازدارندگی ایفا می‏‌کند.
,
 
,
همکاری ایران و روسیه در سوریه قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ا‌ی بوده است
, همکاری ایران و روسیه در سوریه قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ا‌ی بوده است,
 
,
وی افزود: الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز در ادامه‏‌ی مقاومتِ ملت و دولت سوریه، تضمین‌کننده‌‏ی استقلال کشورها و قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ا‌ی بوده است. در این مسیر، از همکاری فدراسیون روسیه با راهبری هوشمندانه جناب آقای پوتین برخوردار بوده‌ایم که جای قدردانی دارد و می‌تواند الگویی کارآمد، برای توسعه همکاری‏‌ها در عرصه های مختلف، قلمداد شود.
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه جنگ علیه تروریسم بخشی از جنگ علیه سلطه‏‌طلبی بوده است، گفت: چرا که تروریسم، یکی از محصولات جانبی سلطه‏‌طلبی است. اکنون راهبرد سلطه‏‌گری شکست خورده است و آمریکا در ضعیف‏‌ترین وضعیت خود قرار دارد و قدرت کشورهای مستقل در رُشدی تاریخ‌ساز قرار دارد.
,
 
,
رئیسی تاکید کرد: مسئله‏‌ی مهم در این دوران که نیازمند هوشیاری است، آن است که امیال سلطه‏‌طلبانه از بین نرفته و شکل‏‌های جدیدی از سلطه‏‌گری در دستور کار قرار گرفته است. مهم ‏ترین هدف این دستور کار، تضعیف حکومت‏‌های مستقل از درون است؛ که از طریق تحریم اقتصادی، بی‌‏ثبات‌سازی، ترویج ناامنی و روایت‌سازی‌های جعلی از وقایع دنبال می شود؛ به گونه‌ای که تلاش می‌کنند جای ظالم و مظلوم را در افکار عمومی تغییر دهند.
,
 
,
ائتلاف شیطانی آمریکا با تروریست‏‌ها، برای جهانیان همچون روز، روشن است
, ائتلاف شیطانی آمریکا با تروریست‏‌ها، برای جهانیان همچون روز، روشن است,
 
,
وی بیان داشت: ائتلاف شیطانی آمریکا با تروریست‏‌ها، برای جهانیان به خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است. اکنون برنامه‏‌های پیچیده‏ای برای اعزام تروریست‌‏های تکفیری به ماموریت‏‌های جدید از قفقاز تا آسیای مرکزی در جریان است. تجربه نشان داده است که این اندیشه ناب اسلامی است که توان ممانعت از شکل‏‌گیری افراط‏‌گرایی و تروریسم تکفیری را دارد.
,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه از سوی دیگر، ناتو به دنبال نفوذ در حوزه‏‌های جغرافیایی مختلف، با پوشش‌‏های جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را با تهدید مواجه می‌کند، گفت: ترویج حکومتهای غرب‏گرا و مقابله با دموکراسی‏‌های مستقل و مبتنی بر هویت و سنت‏‌های ملی، بخشی از پروژه‏‌های ناتو فرهنگی است که بیانگر ریاکاری موجود در این الگوی رفتاری در حال افول، است.
,
 
,
رئیسی افزود: تحریم ملت‏‌ها، یکی از شکل های رایج سلطه‏‌گری جدید است، و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دسته‌جمعی است؛ در غیر اینصورت، تحریم به بهانه‏‌های مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت.
,
 
,
وی تصریح کرد: آمریکا ادعا می‌‏کند که تحریم، به علت فعالیت‌‏های هسته ای جمهوری ‏اسلامی‏ ایران است. همه می‌دانند این فعالیت‌‏ها، قانونی و تحت نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اما واقعیت آن است که در ادوار مختلف تاریخی پیشرفت ایران، هر زمان ملت ما پرچم ملی‌‏گرایی، استقلال‌خواهی، یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه شده است.
,
 
,
به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد
, به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد,
 
,
رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد، تاکید کرد: آمریکا به دنبال مقابله با حقوق ملت ماست. فلسفه ما نیز روشن است: "ما از حقوق ملت خود کوتاه نمی‏‌آییم." آن‏هایی که شعار می‌دهند "آمریکا برگشته است" هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگشته‏‌اند. ما به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمی‌دهیم. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران در رسیدن به توافق جدی است، اگر طرف‏‌های مقابل بر رفعِ واقعی و موثر تحریم ها جدی باشند.
,
 
,
رئیسی تاکید کرد: سیاست تعامل حداکثری جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های مستقل، اصالت دارد و فارغ از تحولات محیط بین‌الملل، تداوم خواهد یافت. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی است. در عین حال، ایران از ظرفیت‏‌های اقتصادی گسترده، بخصوص در عرصه‏‌های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری برخوردار است که زمینه‏‌ساز همکاری‏‌های سودمند برای هر تعامل دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است.
,
 
,
وی ادامه داد: در همین راستا، توافق‌های اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه به نفع رفاه دو ملت، و همکاری‌های موثر منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات ملت‌ها در مناطق مختلف خواهد شد.
,
 
,
رئیس جمهور تاکید کرد: موقعیت ممتاز جغرافیایی سرزمین ایران، بخصوص کریدور شمال – جنوب، می‌تواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کم هزینه‌‏تر و پر رونق‏‌تر کند. پایدارسازی و سودمند کردن روابط بین دو کشور نیازمند تسری همکاری ها به حوزه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای است و ما آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلند مدت هستیم.
,
 
,
روابط و منافع ایران و روسیه مصون از مداخلات عناصر ثالث تنظیم خواهد شد
, روابط و منافع ایران و روسیه مصون از مداخلات عناصر ثالث تنظیم خواهد شد,
 
,
رئیسی افزود: بدین منظور معتقدیم باید روابط دو کشور، به گونه‌ای طراحی شود که ضمن تامین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد.
,
 
,
وی با بیان اینکه خوشبختانه روابط خوبی بین پارلمان‏‌های دو کشور نیز برقرار است، بیان داشت: تعاملاتی که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی، بین کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف و هم چنین گروه‌های دوستی پارلمانی وجود دارد، علاوه بر پیشبرد روابط پارلمانی، به توسعه مناسبات دوستانه دو طرف، به ویژه در حوزه اقتصادی، کمک شایانی می‌کند.
,
 
,
رئیس جمهور تاکید کرد: ما نقش پارلمان‌ها برای توسعه روابط دو کشور را بسیار مهم می‌دانیم و از آن، هم در حوزه دوجانبه و هم چند جانبه استقبال می‌کنیم.
,
 
,
رئیسی با اشاره به ابتکار روسیه در زمینه‏‌ی برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم، گفت: جمهوری‏ اسلامی ‏ایران، ابتکار روسیه در زمینه‏‌ی برگزاری اجلاس روسای پارلمان‌های ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان و چین، در زمینه‏‌ی مبارزه با تروریسم را مهم می‏‌داند و از این ابتکار حمایت می‌کند.
,
 
,
وی افزود: امید است با بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌ها و تداوم همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‏‌ای و بین‏‌المللی شاهد ارتقاء روابط و بهره‏‌مندی مردمان دو کشور از مواهب این روابط و تثبیت صلح و ثبات در منطقه باشیم.
,
 
,
سطح همکاری ایران و روسیه باید به سطح بالاتری برسد
, سطح همکاری ایران و روسیه باید به سطح بالاتری برسد,
 
,
رئیس جمهور گفت: نشست بنده با آقای پوتین که قریب به ۳ ساعت به طول انجامید بر مواضع مشترک دو کشور نسبت به مسائل دوجانبه، چند جانبه منطقه ای و بین المللی تاکید شد و بنده بیش از پیش واقف شدم که در بسیاری از موارد مواضع دو کشور مواضع مشترک است.
,
 
,
رئیسی ادامه داد: تصور جدی اینجانب این است که با اراده ای که امروز در مسئولین دو کشور وجود دارد و با ظرفیت هایی که در ایران و روسیه هست زمینه ای برای توسعه همکاری‌های بسیاری بین دو کشور وجود خواهد داشت.
,
 
,
وی افزود: ما مصمم هستیم روابط در حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و در همه زمینه ها بین ایران و روسیه توسعه پیدا کند زیرا این میزان از روابطی که تاکنون وجود داشته است به هیچ عنوان کافی نیست و در جلسه دیروز با آقای پوتین بر قابل قبول نبودن این سطح از همکاری ها تاکید شد.
,
 
,
رئیس جمهور در پایان تاکید داشت: حتماً می توانیم گام های بلندی را برای توسعه روابط بین دو کشور برداریم و ما در این موضوع مصمم هستیم که روابط بین دو کشور توسعه پیدا کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه