اخبار داغ

مدرس دانشگاه:

متولیان فرهنگی بازی های بومی البرز را احیا کنند

متولیان فرهنگی بازی های بومی البرز را احیا کنند
حامد پیروی گفت: ترویج و پرداختن به بازی های بومی - محلی، ضامن رشد مهارت های فردی، حرکتی و تفکر افراد است؛ از این رو شناسایی و پرداختن به بازی های سنتی و منطقه ای در جامعه امروز ضرورت دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: بازی های رایانه ای جوانان را یکجانشین کرده و لذت تحرک و نشاط حاصل از دوندگی بازی های بومی - محلی را از آنها گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
حامد پیروی ادامه داد: آینده روشن جامعه در گرو داشتن افراد خلاق و پرتحرک است که متاسفانه با وجود دنیای آنلاین با سونامی چاقی در کشور به ویژه در رده سنی نوجوانان و جوانان روبرو هستیم.
,
 
,
وی افزود: بازی هایی مثل "چوب، کاج و الک وازی" بومی طالقان بوده است که اگر اکنون از البرزی های اصیل اسم آنها را بپرسیم، به سختی به یاد می آورند.
,
 
,
این پژوهشگر تصریح کرد: "گردو بازی" از بازی های بومی استان البرز است که با اندکی تفاوت در استان های دیگر کشور نیز انجام می شود.
,
 
,
پیروی گفت: اگر قدمت بازی های بومی استان را ریشه یابی کنیم به بازی های سنتی دیگری نیز می رسیم که باید زمینه احیای آنها فراهم شود.
,
 
,
وی ادامه داد: برخی از استان ها در مناطق گردشگری خود بازی های بومی و سنتی شان را اجرا می کنند و به عنوان یک هنر به آن بهاء می دهند.
,
 
,
این مدرس دانشگاه افزود: افراد برای رهایی از دنیای پر زرق و برق فناوری، احتیاج به بازی ها و سرگرمی های پر تحرک و شاد توام با پیشینه دارند.
,
 
,
پیروی گفت: بازی های بومی و سنتی هر استان بهترین سرگرمی برای رهایی از دنیای مجازی است که متولیان فرهنگی استان باید این بازی ها را شناسایی  و با برگزاری جشنواره هایی آنها را به جامعه معرفی کنند.
,
 
,
وی ادامه داد: بازی، دنیای متفاوتی است که ضمن سرگرمی روحیه امید و نشاط را به جامعه تزریق می کند.
,
 
,
این پژوهشگر بیان کرد: در گذشته جشنواره بازی های گروهی زیادی در هر استان برگزار می شد اما متاسفانه دنیای فناوری ما را از این نوع بازی ها دور کرده است.
,
 
,
پیروی در خاتمه خاطرنشان کرد: مسئولین برای حفظ بازی های بومی البرز برنامه ریزی کرده و این گنجینه را حفظ کنند و حتی برای آیندگان به رشته تحریر در بیاورند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه