اخبار داغ

گزارشی از یک همت بلند؛

وقتی رئیسی سناریوی باج دهی روحانی به آمریکا را با دیپلماسی عزتمندانه کات کرد/ از بتن‌ریزی در راکتور اراکِ دیروز تا غنی‌سازی هسته‌ای ۶۰ درصدی امروز

وقتی رئیسی سناریوی باج دهی روحانی به آمریکا را با دیپلماسی عزتمندانه کات کرد/ از بتن‌ریزی در راکتور اراکِ دیروز تا غنی‌سازی هسته‌ای ۶۰ درصدی امروز
در اقتدار دولت سیزدهم و حرکت آن در راستای منافع ملی همین بس که غنی سازی بالای ۲۰ درصد و ۶۰ درصد همچنان در حال انجام است و مراکز هسته ای فعالیت خود را ادامه داده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، ۲۵ آذر ماه سال جاری، روزنامه آمریکایی وال ‌استریت‌ ژورنال از توافق ایران و آژانس درباره دوربین ‌های مرکز کرج خبر داد، توافقی که عده ای در داخل کشور آن را امتیازی سؤال‌ برانگیز و نالازم داستند و معتقد بودند طرف مقابل به دنبال تحمیل محدودیت‌ های برجامی بدون لغو واقعی و موثر تحریم‌ ها است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  تیتریک, تیتریک, ، ۲۵ آذر ماه سال جاری، روزنامه آمریکایی وال ‌استریت‌ ژورنال از توافق ایران و آژانس درباره دوربین ‌های مرکز کرج خبر داد، توافقی که عده ای در داخل کشور آن را امتیازی سؤال‌ برانگیز و نالازم داستند و معتقد بودند طرف مقابل به دنبال تحمیل محدودیت‌ های برجامی بدون لغو واقعی و موثر تحریم‌ ها است. ,
اگر چه ورود دولت جدید به مذاکرات هسته ای نشان از عزم و اراده جدی نظام برای تعامل سازنده با جهان دارد اما اتفاق مذکور با مواضع دوگانه ای در داخل کشور همراه شد، برخی از سیاسیون معتقد بودند ایران با اجازه نصب دوربین، عقب نشینی کرده است و در مقابل عده ای از کارشناسان نصب دوربین را لازمه اعتمادسازی دانستند. 
,
 
,
نباید فراموش کنیم که گریز جمهوری اسلامی ایران از مذاکره می توانست نگاهی بدبینانه و سیاه را نسبت به دولت جدید در اذهان و افکار عمومی جهان به تصویر بکشد در نتیجه ورود مجدد به مذاکرات با برنامه و طرح نو، اقدامی سازنده و مثبت تلقی می شود چرا که تیم مذاکره کننده هدفمند بوده و برنامه ای مشخص و دقت ویژه ای دارند. 
,
 
,
ایران حاضر به پذیرش ناقضان برجام در مذاکرات نشد
, ایران حاضر به پذیرش ناقضان برجام در مذاکرات نشد,
 
,
ایران زمانی نشان داد که مقتدرانه در مذاکرات وین حضور پیدا کرده است که ۲ طرح مشخص درباره رفع تحریم ها و راستی آزمایی و عمل به تعهدات طرف های مقابل روی میز گذاشت و منتظر اقدام آنها شد، همچنین ایران به واسطه اینکه آمریکایی ها ناقض برجام بودند حاضر به پذیرش آنها در مذاکرات نشد. 
,
 
,
فراز و نشیب های که در روند مذاکرات وجود داشت نشان از جدیت جهوری اسلامی و اصرار بر گفتگو سازنده حول محور ۲ طرح مذکور بود و همین اقدام باعث شد طرف های مقابل با اقدامی غافلگیرانه مواجه شده، روند مذاکرات با تاخیر روبرو کرده و درخواست کنند موارد مطروحه را با سران سیاسی خود در میان بگذارند. 
,
 
,
یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛  دولت جمهوری اسلامی در قالب تعامل با آژانس، شرط فعال شدن مجدد دوربین ها را در مرکز هسته ای تسای کرج منوط بر محکوم کردن اقدام تروریستی و تجاوزکارانه عوامل رژیم صهیونسیتی در تخریب مجموعه تسا اعلام کرده بود. 
,
 
,
عقب نشینی های دولت های غربگرا فراموش نمی شود
, عقب نشینی های دولت های غربگرا فراموش نمی شود,
 
,
علی اصغر زارعی افزود: شرط مذکور رسما توسط رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پدیرفته و انجام شد، دولت جمهوری اسلامی هم در پاسخ به این مهم و محکومیتی که برای اولین بار صورت گرفته بود، اقدام سازنده دیگری را در راستای نشان دادن جدیت خود و تعامل با طرفین مذاکره انجام داد. 
,
 
,
وی اظهار داشت: رویکرد مثبت ایران موجب شد اجازه نصب مجدد و راه اندازی دوربین ها به شرطی که تصاویر و فیلم آن در اختیار کشورمان باشد صادر شود، برخی در داخل به این اقدام جمهوری اسلامی خرده گرفتند، آن را یک عقب نشینی دانسته و اعلام کردند که ایران نباید این کار را می کرد.
,
 
,
زارعی تصریح کرد: در حالی به دولت سیزدهم خرده گرفته می شود که دولت های قبل در مذاکرات، عقب نشینی هایی فاحش با اعطای امتیازات، از بین بردن زیرساخت های اساسی مراکز هسته ای، دادن اطلاعات بسیار دقیق و حضور بازرسان به شکل گسترده و بدون نظارت در مراکز هسته ای داشتند و آثار مخربی را به همراه داشت.
,
 
,
وی گفت: اقدامات تخریبی، عملیات تروریستی و انفجاری در دولت قبل خسارت عمده ای را به زیرساخت های ما وارد کرد ضمن اینکه آقایان داوطلبانه در آب سنگین اراک بتن ریختند، بسیاری از مراکز هسته ای را تعطیل و سانتریفیوژ ها را به حداقل رساندند و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده را کاهش دادند. 
,
 
,
اعمال فشار روی دولت با طرح مسائل انحرافی
, اعمال فشار روی دولت با طرح مسائل انحرافی,
 
,
زارعی افزود: هیچکدام از اقدامات مذکور با اقدام سازنده دولت سیزدهم در مذاکرات و نصب دوربین در مرکز تسای کرج قابل مقایسه نیست، این دیدگاه که نصب دوربین به معنای عقب نشینی کشورمان است انحرافی بوده و در جهت اعمال فشار بر روی تیم مذاکره کننده هسته ای است.
,
 
,
وی اظهار داشت: پیش از این هم شاهد بودیم عملیات روانی و رسانه ای گسترده در داخل و خارج  با هدایت صهیونیست ها و آمریکایی ها، هیئت کارشناسی ۴۰ نفره جمهوری اسلامی را به گردشگری متهم کردند تا تیم مذاکره کننده ایران را تحت فشار و عملیات روانی قرار بدهند.
,
 
,
زارعی با اشاره به اینکه در گذشته هیئت های ۳۰ الی ۴۰ نفره غربی در برابر تیم ۵  نفره ایرانی در نشست ها حضور پیدا می کردند، تصریح کرد: متاسفانه شبکه ها و رسانه های معاند عملیات روانی را علیه تیم مذاکره کننده ایران در دستور کار قرار داده اند در حالی که کشور ما به دنبال احقاق مطالبات به حق خود است. 
,
 
,
و اما در اقتدار دولت سیزدهم و حرکت آن در راستای منافع ملی همین بس که غنی سازی بالای ۲۰ درصد و ۶۰ درصد همچنان در حال انجام است و مراکز هسته ای فعالیت خود را ادامه داده اند، ساخت و تولید سانتریفیوژهای IR۶ و IR۹ که با قدرت غنی سازی بالاتری نسبت به سانتریفیوژهای IR۱ دارند هم در دستور کار است. 
,
 
,
ایران قدمی از مطالبات خود عقب نمی گذارد
, ایران قدمی از مطالبات خود عقب نمی گذارد,
 
,
روند مذکور نشان می دهد ایران در کنار مذاکرات سازنده ای که در دستور کار قرار داده از فعالیت های هسته ای و افزایش توانمندی های خود غافل نشده است، همین مسئله باعث نگرانی و تداوم عملیات های روانی و تخریبی بر علیه هیات مذاکره کننده شده است در حالی که جمهوری اسلامی در مذاکرات کاملا موفق عمل کرد. 
,
 
,
 البته بحث مذاکره برای مذاکره در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و قدمی از مطالبات خود و آنچه را که در مذاکرات به دنبال آن است عقب نخواهد گذاشت،  کشور ما با یک رویکرد مثبت به دنبال لغو تحریم ها و وادار نمودن طرف مقابل به انجام تعهدات خود است.
,
 
,
در خاتمه باید گفت روس ها و چینی ها هم تا حد زیادی با رویکرد جمهوری اسلامی ایران همراهی و همسویی داشته اند و اختلاف ایجاد شده بین گروه ۱+۴ نشان می دهد که دیپلماسی کشور ما و تیم مذاکره کننده توانسته است موفقیت هایی در روند مذاکرات وین کسب کند. 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه