اخبار داغ

تراژدی تکراری در جنوب شرق کشور؛

صف‌های طولانی بنزین مردم زاهدان را کلافه کرد/ مسافران و گردشگران، سردرگمِ تهیه یک لیتر سوخت!

صف‌های طولانی بنزین مردم زاهدان را کلافه کرد/ مسافران و گردشگران، سردرگمِ تهیه یک لیتر سوخت!
مدت‌هاست که صف‌های طولانی خودروها مقابل جایگاه‌های سوخت برای دریافت بنزین مردم سیستان و بلوچستان را با مشکل روبرو کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، صف های طولانی و چند کیلومتری مقابل جایگاه های سوخت معضلی تکراری برای مردم سیستان وبلوچستان است که هرازگاهی مشکلات زیادی برای ساکنین این دیار ایجاد می کند.
 
مردمی که در گرما و سرما ساعت ها به انتظار نشسته تا بخت یارشان باشد و بتوانند سهمیه سوخت مصرفی خودروی شخصی خود را دریافت کنند.
 
اگر چه یکی از عوامل طولانی بودن صفوف موضوع قاچاق سوخت و تفاوت فاحش قیمت مواد سوختی در دو سوی مرز ایران با کشورهای همسایه است، بیان این مطلب بدان جهت است که در اکثر مواقع شهروندان شاهد سوختگیری خودروهایی هستند که با چندین کارت در یک جایگاه حداقل یکساعت وقت سایرین را تلف کرده تا مشک های پلاستیکی یا گالن هایی که در صندوق عقب خودرو جای داده اند را پر کنند؛ در این بین همراهی ماموران نازل ها با این افراد خود مبحثی طولانی به شمار می رود که علیرغم دوربین های بکار گرفته شده در تمامی جایگاه ها؛ باز هم قانون دور زده شده و این متولیان امر هستند که نباید از این موضوع به سادگی گذر کنند.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,

 
, ,
,
موضوع کدینگ کارت های سوخت اما معضلی دیگر برای رهگذران و مسافرانی است که هنگام سوختگیری باید از هفت خوان رستم گذر کنند؛ به اذعان این افراد، برای دریافت سهمیه بنزین کارت های سوخت آنان در جایگاه ها پذیرفته نشده و جایگاه داران نیز به آنها سوخت با کارت آزاد نمی دهند و دست آخر مجبور به خرید بنزین آزاد با مبالغ هنگفت می شوند.
 
پیگیر رفع معضلات هستیم

ابراهیم پوریزدانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان در اینباره بیان کرد: پس از حمله‌ی سایبری که به سیستم های کارت سوخت کشور وارد شد تاکنون80 درصد مشکل حل و فقط موضوع کارت های بنزین حل نشده که مسئولین قول برطرف شدن این معضل را طی بهمن ماه داده اند.

وی تصریح کرد: آن دسته از افرادی که با مشکل کدینگ مواجه هستند هنگام مراجعه به جایگاه های سوخت از کارت های آزاد سوخت موجود در جایگاه استفاده کنند تا معضل کدینگ برطرف شود؛ اگر چه این مشکل سراسری بوده و مختص به سیستان وبلوچستان نیست.

این مسئول افزود: متاسفانه در برخی موارد پیش می آید برخی از افراد با کارگران جایگاه های بدخلقی وبدعهدی کرده که در این راستا محدودیت هایی وجود دارد، در برخی موارد نیز گاها برخی کارگران جایگاه های سوخت از عدم وجود چنین کارت هایی سخن می گویند که شهروندان می توانند با مراجعه به شرکت نفت آن شهرستان موضوع را پیگیری کنند.

وی گفت: در خصوص نارضایتی از پرسنل جایگاه داران، بازرسی به طور روزانه انجام و طبق قانون و مقررات با افراد برخورد می شود؛ در این راستا شماره های شکایت بر روی تمامی نازل ها درج شده و افراد می توانند مشکل خود را از این طریق در میان گذاشته تا در اسرع وقت پیگیری صورت گیرد.
 
اجرای طرح کدینگ قانونی نیست

چندی پیش نیز معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: فعال نبودن کارت سوخت دیگر شهرها در استان سیستان و بلوچستان در قالب "طرح کدینگ" هیچ پشتوانه قانونی ندارد و حقوق‌حقه مردم را نیز به چالش کشیده است به‌همین دلیل در مجلس به دنبال احقاق‌حق مردم هستیم.
 
,
,
, پیگیر رفع معضلات هستیم, پیگیر رفع معضلات هستیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اجرای طرح کدینگ قانونی نیست, اجرای طرح کدینگ قانونی نیست,
,
,
,

 
, ,
,
وی با انتقاد از  فعال نبودن کارت سوخت دیگر شهرها در استان که عدم گردشگرپذیری و مشکلات دیگر را برای این شهر به همراه داشته است، افزود: متاسفانه گاهی دستورالعمل‌های در سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود که با حقوق مردم تضاد دارد نمونه آن اجرای "طرح کدینگ" در این استان است که براساس آن مردم و گردشگران صرفا می‌توانند از یک سری جایگاه‌های مشخص، سوخت دریافت کنند بدین معنا که اگر یک نفر از حوزه چابهار باشد نمی‌تواند از زاهدان بنزین یا هر سوخت دیگری تهیه کنید.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از محدود بودن جایگاه‌های عرضه سوخت در استان، ادامه داد: چرا باید به صرف انجام قاچاق سوخت توسط عده‌ای معدود، تمام مردم استان و گردشگران و مسافران را تنبیه ‌‎کرده و شرایط را برای آن‌ها سخت کنیم؟، بنابراین باید جلوی این مسئله -که هیچ بن‌مایه حقوقی ندارد- گرفته شود.

وی بیان کرد: از آنجا که 85 درصد قاچاق سوخت استان از بیرون استان می‌آید باید جلوی مبادی ورود سوخت از استان‌های دیگر را گرفت لذا ایجاد محدودیت برای تمام مردم و گردشگران که خسارت‌های اقتصادی بسیاری نیز به دنبال دارد نه اخلاقی است و نه قانونی.
 
وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان وبلوچستان هم در این باره طی نشستی با شرکت سرمایه گذاری «آسیاناما» متقاضی سرمایه‌گذاری در اجرای طرح انتقال گاز طبیعی با مخزن، با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهرهای استان به ویژه شهر زاهدان، اظهار کرد: احداث 30 جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری در سیستان و بلوچستان مصوبه سفر رئیس جمهور بوده که این مصوبه باید با جدیت پیگیری شود چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت و معطلی مردم در صف‌های طولانی بنزین، افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت به ویژه در زاهدان و چابهار ضرورت دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در هیچ یک از نقاط کشور از نظر تعداد جایگاه‌های سوخت چنین شرایطی وجود ندارد که مردم ساعت‌ها در صف معطل بمانند، تصریح کرد: مجوز ساخت چهار جایگاه سوخت در شهر زاهدان اخذ شده که لازم است فرمانداری و شهرداری به فوریت جانمایی این جایگاه‌ها را انجام دهند.
 
,
,
,
,
,
,
, وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست, وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست,
,
,
,
,
,
,
,

 
, ,
,
مدرس خیابانی همچنین به وضعیت نامناسب جایگاه‌های سوخت در چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: درخواست مجوز احداث دو جایگاه سوخت برای خودروهای سنگین در چابهار دریافت شده و به بخش دولتی و یا نیمه دولتی واگذار و این موضوع باید با جدیت پیگیری شود. جایگاه‌های موجود در چابهار با توجه به ورود مسافران و گردشگران و جمعیت کنونی این شهر غیرمنطقی است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به درخواست شرکت «آسیاناما» به عنوان بزرگترین تولید کننده مخازن گاز cng در کشور، گفت: با توجه به وسعت و گستردگی استان و عملیات زمانبر و هزینه‌بردار  لوله‌کشی گاز به ویژه در نقاط روستایی و سخت‌گذر، از ورود سرمایه‌گذار طرح انتقال گاز با مخزن حمایت و استقبال می‌کنیم. این طرح در سیستان و بلوچستان قابلیت اجرایی خوبی دارد و علاوه بر مصارف مردم و شهرک‌های صنعتی، قابلیت صادراتی هم دارد؛ بنابراین هدر رفتی وجود ندارد و سرمایه‌گذار متضرر نخواهد شد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از قاچاق سوخت نیز مطالبه ما گازسوز کردن خودروها و در وهله اول گازسوز کردن خودروهای ناوگان عمومی و دولتی است. شرکت آسیاناما کارشناسان مربوطه را جهت بررسی کاربری‌های روستایی، کارخانجات، دوگانه‌سوز کردن خودروها، مصارف داخلی و صادرات به استان اعزام کند؛ ضمن اینکه پس از نیازسنجی و جانمایی شرکت، از نظر تامین زمین و تسهیلات، حمایت‌های لازم انجام خواهد شد.
 
انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه