اخبار داغ

در پی تولید برق کثیف بررسی شد؛

تکذیب تمایل نیروگاه توس برای مازوت‌سوزی/ امکان تامین آب مورد نیاز برای نصب فیلتر در نیروگاه وجود ندارد

تکذیب تمایل نیروگاه توس برای مازوت‌سوزی/ امکان تامین آب مورد نیاز برای نصب فیلتر در نیروگاه وجود ندارد
بر اساس اظهارات مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس حل معضل مازوت‌سوزی در انتظار تامین گاز مورد نیاز این نیروگاه است زیرا با افزایش مصرف گاز خانگی نیروگاه توس چاره‌ای جز مازوت‌سوزی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، آلودگی هوای کلانشهر مشهد از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه بوده اما هر بار با شانه خالی کردن برخی ارگان‌ها یا وعده‌های مسئولان بدون نتیجه مانده است. در حال حاضر بر اساس اظهارات مسئولان محیط زیست خراسان رضوی مهمترین مشکل آلودگی هوای مشهد استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس است که سبب شده تا بیش از پیش هوای دومین کلانشهر کشور آلوده شود و مردم بجای هوای پاک، دود حاصل از سوخت مازوت را به داخل ریه‌های خود هدایت ‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

برخی منابع متغییر مانند موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده را متهم ردیف اول آلودگی هوا در کلان شهرها می دانند، درحالی که صنایع، کارخانه ها و نیروگاه های تولید برق هم زمان درحال تولید و انتشار خطرناک ترین آلاینده ها هستند. براساس سیاهه آلودگی هوای شهر مشهد، صنایع فقط در سال 1396 بیش از 6170 تن اکسید نیتروژن، که یکی از خطرناک ترین عوامل آلودگی هواست، وارد هوای شهر مشهد کرده اند.

,

, ,

مجتبی غفورنژاد، مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: چندین سال است که نیروگاه توس در فصول سرما به دلیل بالا رفتن میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، ملزم به سوزاندن سوخت مازوت می شود این در حالی است که به سه دلیل نیروگاه توس هیچگونه تمایلی به سوزاندن مازوت ندارد.

,

دلایل سه‌گانه نیروگاه توس در خصوص عدم تمایل به سوزادن مازوت

, دلایل سه‌گانه نیروگاه توس در خصوص عدم تمایل به سوزادن مازوت, دلایل سه‌گانه نیروگاه توس در خصوص عدم تمایل به سوزادن مازوت,

وی افزود: جا به جایی مازوت و انتقال آن به مخازن نیروگاه یک هزینه مضاعف بر ما تحمیل می کند علاوه بر آن زمانی که از مازوت برای به حرکت در آوردن توربین هایمان استفاده می کنیم، گوگرد حاصل از سوخت مازوت به شدت برای تجهیزات نیروگاه مخرب است از این رو سوخت مازوت در کوره ها باعث بالا رفتن هزینه های نگهداری و از طرفی کاهش راندمان تولید نیروگاه می شود که به هیچ عنوان مرقون به صرفه نیست.

,

غفور نژاد تصریح کرد: سومین دلیلی که نشان دهنده این است که نیروگاه توس هیچگونه تمایلی به سوخت مازوت ندارد این است که بر اساس قوانین محیط زیستی، بازرس های این سازمان به صورت سرزده می توانند از نیروگاه بازدید به عمل آورند و میزان آلایندگی دودکش ها را بسنجند از این رو به دلیل ملزم شدن نیروگاه به سوزاندن مازوت، میزان آلایندگی ما نیز بالا می رود و بر اساس گزارش محیط زیست چند درصد از درآمد کل نیروگاه به عنوان جریمه از طریق مالیات از ما گرفته می شود از این رو به این سه دلیل نیروگاه توس هیچ تمایلی به سوزاندن مازوت ندارد، همچنین جدای از مسائل مالی خود ما در این شهر سکونت داریم و به هیچ عنوان تمایلی به تنفس کردن هوای آلوده نداریم.

,

50 تا 60 درصد میزان برق مصرفی در مشهد توسط نیروگاه توس تولید می شود

, 50 تا 60 درصد میزان برق مصرفی در مشهد توسط نیروگاه توس تولید می شود, 50 تا 60 درصد میزان برق مصرفی در مشهد توسط نیروگاه توس تولید می شود,

مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس با اشاره به اینکه برق یک کالای استراتژیک به حساب می آید و قطع آن تبعات زیادی دارد، یادآور شد: حدود 50 تا 60 درصد میزان برق مصرفی در مشهد توسط نیروگاه توس تولید می شود و امکان کاهش تولید یا از مدار خارج کردن نیروگاه نیست از این رو با توجه به کاهش میزان فشار گاز در فصول سرد سال و برای جبران این کاهش با قطع کردن سهمیه گاز صنایع، ما در نیروگاه توس جهت تامین برق پایدار در مشهد، توسط نهادهای بالادستی مجبور به سوزاندن مازوت می شویم.

,

وی ضمن رد این ادعا که نیروگاه توس تمایل به سوزاندن مازوت دارد، گفت: به دلایلی که پیش از این ذکر شد اگر ما در نیروگاه توس بازهم بخواهیم به دنبال مازوت سوزی باشیم، حداقل مشابه به فردی خائن هستیم زیرا هیچ عقل سلیمی این را قبول نمی کند که ما با جیب خودمان دعوا داشته باشیم و هزینه هایمان را بالا ببریم و از طرفی به سلامتی خودمان آسیب وارد کنیم و بازهم به دنبال مازوت سوزی باشیم!

,

, ,

شرکت گاز به تعهدات خود عمل نمی‌کند

, شرکت گاز به تعهدات خود عمل نمی‌کند, شرکت گاز به تعهدات خود عمل نمی‌کند,

غفور نژاد خاطر نشان شد: شرکت گاز بر اساس قراردادی که با نیروگاه توس دارد ملزم به تامین گاز در 8 ماه سال است اما چرا شرکت گاز از شهریور ماه فشار گاز ما را پایین آورده و ما را ملزم به سوزاندن مازوت کرده است و هیچ کس مطالبات ما را از شرکت گاز پیگیری نمی کند.

,

مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس در خصوص سوزاندن مازوت در سایر نقاط کشور گفت: میزان قابل توجهی از مازوت مصرفی ما از طرف پالایشگاه شهید منتظری اصفهان تامین می شود که در مجاورت نیروگاه شهید منتظری اصفهان قرار دارد اما به دلیل ورود دادستان اصفهان، این نیروگاه حق سوزاندن مازوت را ندارد و تمامی مازوت تولیدی توسط پالایشگاه شهید منتظری به سایر نقاط کشور فرستاده می شود.

,

مازوت بی کیفیت به نیروگاه توس تحویل داده می شود

, مازوت بی کیفیت به نیروگاه توس تحویل داده می شود, مازوت بی کیفیت به نیروگاه توس تحویل داده می شود,

وی یادآور شد: متاسفانه کیفیت مازوتی که به نیروگاه توس تحویل داده می شود نیز از استانداردها پایین تر است و دارای ناخالصی های بیشتری است که این امر به صورت رسمی به شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام شده است اما تا کنون اقدامی برای بالا بردن کیفیت مازوت انجام نشده است.

,

اقدامات نیروگاه توس برای کاهش آلاینده

, اقدامات نیروگاه توس برای کاهش آلاینده, اقدامات نیروگاه توس برای کاهش آلاینده,

غفورنژاد در خصوص اقدامات نیروگاه توس برای کاهش آلاینده های خروجی از دودکش ها گفت: یکی از اقدامات ما در جهت کاهش آلاینده های خروجی، پیش گرمایش هوا، کنترل دائم مشعل ها و میزان نسبت سوخت به هوا است که تا میزان قابل توجهی از آلاینده های حاصل از سوخت مازوت را می کاهد علاوه بر این بر اساس قانون هوای پاک نیروگاه ها تنها ملزم به اختصاص 10 درصد فضای خود به فضای سبز هستند اما در نیروگاه توس، 66 هکتار فضای سبز معادل 25 درصد کل فضای نیروگاه به فضای سبز اختصاص یافته است که نقش عمده ای در کاهش آلاینده های حاصل از سوخت نیروگاه و تامین هوای پاک برای مشهد دارد.

,

, ,

امکان تامین آب مورد نیاز برای حذف آلاینده های نیروگاه وجود ندارد

, امکان تامین آب مورد نیاز برای حذف آلاینده های نیروگاه وجود ندارد, امکان تامین آب مورد نیاز برای حذف آلاینده های نیروگاه وجود ندارد,

مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس عنوان کرد: حدود دو سال گذشته شرکت ژاپنی به نام «جایکا» توسط محیط زیست و نهادهای بالادستی مامور به شناسایی عوامل آلاینده توسط محیط زیست از جمله نیروگاه های شد که خروجی تحقیقات این شرکت بر این بود که حذف گوگرد از سوخت نیروگاه ها در پالایشگاه ها بسیار کم هزینه تر نسبت به حذف گوگرد پس از سوختن در نیروگاه ها است زیرا برای حذف آلاینده هایی مانند گوگرد علاوه بر هزینه بر بودن نیاز فراوانی به آب و آهک دارد که تامین این میزان آب در مشهد وجود ندارد.

,

وی با اشاره به اینکه حذف آلاینده های از دود نیروگاه ها با نصب فیلترهای معمولی صورت نمی گیرد و یک پروسی فیلترازیسیون باید اجرایی شود، ادامه داد: در هیچ جای جهان پروسی فیلترازیسیون در نیروگاه های مازوت سوز برای کاهش میزان گوگرد حاصل از نیروگاه ها نصب نشده است و گوگرد را در مبدا از سوخت نیروگاه ها حذف می کنند با این وجود شرکت برق حرارتی فراخوانی برای پذیرش مقالات و پایان نامه ها در خصوص حذف آلاینده ها از دودکش نیروگاه ها داده است اما هنوز این اقدام در سطح ملی، در دست تحقیق و بررسی است.

,

جانمایی نیروگاه توس هیچگونه مشکلی ندارد

, جانمایی نیروگاه توس هیچگونه مشکلی ندارد, جانمایی نیروگاه توس هیچگونه مشکلی ندارد,

غفورنژاد با تاکید بر اینکه جانمایی نیروگاه توس هیچگونه مشکلی ندارد، گفت: دانشگاه خوارزمی شیراز و دانشگاه فردوسی مشهد تحقیقاتی در خصوص باد غالب مشهد انجام داده اند که بر اساس خروجی این تحقیقات باد غالب در مشهد از جنوب شرق به سمت شمال غرب مشهد است علاوه بر آن سال 98 شهرداری مشهد همراه با سازمان محیط زیست گزارشی با عنوان گزارش سالانه آلاینده های محیطی مشهد را منتشر کردند که در این گزارش نیز باد غالب مشهد از سمت جنوب و جنوب شرق اعلام شده است این در حالی است که نیروگاه توس در شمال غرب مشهد قرار دارد از این رو نمی توان نیروگاه توس را متهم به قرار گرفتن در جریان باد غالب مشهد کرد.

,

مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس افزود: اورهال یا تعمیرات اساسی تمام قسمت های مختلف نیروگاه در زمان های مشخص انجام شده است و درحال حاضر هیچگونه مشکلی در این خصوص نداریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه