اخبار داغ

رابطه عقلانی ایران و روسیه اثرات خوبی برای کشورمان دارد

رابطه عقلانی ایران و روسیه اثرات خوبی برای کشورمان دارد
همکاری گروه‌های مقاومت اسلامی و همچنین همکاری روسیه با ایران، توانستند گروه تروریستی جهانی که خواب‌های خاصی برای کشورهای اسلامی دیده بود را از سر راه بردارند؛ به هر حال این روابط و تفاهم می‌تواند اگر عقلانی و منطقه‌ای دنبال بشود اثرات خوبی برای کشور داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ این روزها تحلیل های مختلفی پیرامون سفر رئیس جمهور به روسیه و جلسات وی با مقامات این کشور به چشم می خورد، برخی از فواید و محاسن این سفر میگویند برخی هم که نگاه غرب پرست آن ها شهره عام و خاص است از این سفر پریشان شده و حتی به تشریفات و این قبیل مسائل حاشیه ای دامن زدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

عبدالله غلامرضایی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با صاحب نیوز به بررسی این سفر پرداخت که در ادامه متن کامل این گفت و گو را میخوانید:

,

*صاحب نیوز: چرا توفیقاتی که این روزها در رابطه با کشور های همسایه درحال حصول است؛ در دولت های قبل حاصل نمی شد؟

, *صاحب نیوز: چرا توفیقاتی که این روزها در رابطه با کشور های همسایه درحال حصول است؛ در دولت های قبل حاصل نمی شد؟, *صاحب نیوز: چرا توفیقاتی که این روزها در رابطه با کشور های همسایه درحال حصول است؛ در دولت های قبل حاصل نمی شد؟,

دولت یازدهم و دوازدهم ترکیب اکثریت آن نیروهای اصلاح طلبی بودند که نگاه غربی داشتند و این مربوط به آن دولت نبود بلکه در دولت خاتمی و یک بخشی از دولت  رفسنجانی نیز همین‌گونه بود. یعنی نیروهایی که مدعی تفکر اصلاح طلبی بودند، نگاهشان تنها به غرب بود و معتقد بودند که حلال مشکلات کشور خصوصا در حوزه‌ اقتصادی با تعامل و مذاکره با آمریکا قابل حل است و بقیه کشورهای مطرح یا کشورهایی که در جهان نقشی دارند زیاد به ما نمی‌توانند کمک کنند از این جهت همه‌ نگاه‌ها به سمت غرب رفت.

,

در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نیز با این نگاه  روحانی و تیم‌شان و حتی حمایت آقای هاشمی نیز در همین راستا صورت گرفت. لذا تمام تلاششان بر این بود که بتوانند با غرب به یک تفاهمی برسند که یک بخشی از در قالب برنامه اقدام جامع مشترک یا همان برجام دنبال شد. اینان گمان می‌کردند که با همین توافق دیگر همه‌ مشکلات کشور حل می‌شود و سپس هم به دنبال آن بودند که زمینه سازی بکنند برای  مذاکرات موضوعات اختلافی دیگر که بین ایران و آمریکا وجود داشت که بعضی از اختلافات راهبردی و ریشه‌ای بود که مسلما تنها در اختیار دولت نبود.

,

بخشی از مقولات و مولفه‌ها نیز در اختیار دولت نبود مانند بحث دفاعی و توان نظامی و ایجاد امنیت در کشور، اگر چه آن‌ها مایل بودند پیرامون نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و عمق استراتژیک ایران در منطقه و بحث توان موشکی هم بتوانند مذاکره بکنند و به جایی برسند. لذا با این نگاه که مذاکره و رابطه و سازش با غرب حلال مشکلات است در دولت یازدهم و دوازدهم بر این مبنا حرکت کردند که همه‌ تخم‌مرغ‌های خودشان را در سبد غرب چیدند که متاسفانه این خسارت سنگین به کشور وارد شد. خصوصا در سال ۹۷ که ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از برجام خارج شد. نکته‌ای که به نظر بنده حائز اهمیت است این است که علی رغم اینکه اصلاح‌طلبان مدعی هستند، میتوان گفت که این‌ها غرب را نشناخته‌اند و بر این باور نیستند که غرب و آمریکا دشمن درجه یک جمهوری اسلامی هستند. همانطوریکه وزیر امور خارجه وقت دولت  روحانی این مطلب را گفتند که من سعی می‌کنم از واژه دشمن استفاده نکنم چرا که اختلافاتی بین کشورها است ک ما هم یکسری اختلافات اساسی با آمریکا داریم ولی دشمنی نیست‌. این دیدگاه خلاف نظر معمار انقلاب و بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی است.

,

ارزیابی شما نسبت به ظرفیت همکاری ما با کشور های آسیایی چیست؟

, ارزیابی شما نسبت به ظرفیت همکاری ما با کشور های آسیایی چیست؟, ارزیابی شما نسبت به ظرفیت همکاری ما با کشور های آسیایی چیست؟,

در بحث غرب آسیا که اکثریت را می‌توان گفت که مسلمان هستند این ظرفیت امروز بوجود آمده است و نیازی نیست که ایجاد بشود که با توجه به گروه‌های اسلامی که شکل گرفته است و این حرکت‌هایی که ضد استکبار و ضد آمریکایی در بسیاری از کشورهایی که مسلمانان در آن حضور دارند شکل گرفته است.

,

در ارتباط با شرق نیز باید توجه داشت که ما در بحث روابط بین‌الملل نباید نگاهمان به یک نقطه باشد چرا که مسلما آسیب پذیری ایجاد خواهد شد. بایستی بدنبال روابط دو یا چند جانبه باشیم تا بتوانیم منافع ملی کشور را در بین کشورهای مختلفی که با آن‌ها در ارتباط داریم تقسیم بکنیم تا هر کدام از این کشورها به هر نحوی یا دلیلی، چون این کشورها هم به دنبال منافع خود هستند، مشکلی بوجود آمد اقتصاد ما وارد شوک نشود.

,

در بحث رابطه با روسیه هم مطالب زیادی شنیده می‌شود. بنده قبل از این مطلبی را عرض بکنم که بعضی بر شعار نه شرقی و نه غربی پافشاری می‌کنند. این شعار به معنای این نیست که ما با بلوک شرق یا با بلوک غرب رابطه برقرار نمی‌کنیم. در حال حاضر ما با اروپایی‌ها ارتباط داریم و غرب به یک‌معنا همین اروپا را هم شامل می‌شود. این شعار بدین معناست که ما نباید به این‌ها وابسته بشویم و نباید زیر بار ظلم این‌ها برویم و سازش بکنیم وگرنه تعامل و مذاکراتی که منافع ملی کشور را تامین بکند هیچ مانعی ندارد. ضمن اینکه شما می‌دانید امروزه ایران یک‌کشور مستقل است و آمریکایی‌ها بر زبان جاری نمی‌کنند ولی قبول دارند که ایران کشور قدرتمندی است و نقش آفرین است و از طرف دیگر روسیه هم کشور مقتدری است.بنابراین اگر روابط بین این دو کشور به سطح خوبی برسد می‌توانند در مسائل منطقه‌ای نقش آفرین باشند.

,

همانطور که شما به هر حال می‌دانید که آمریکایی‌ها بدنبال آن بودند که با ساقط کردن دولت و نظام سیاسی سوریه به ایران ضربه بزنند و تمام توان خود را به علاوه کمک‌ کشورهای اروپایی و برخی کشورهای مرتجع در  منطقه به میان آوردند ولی همکاری گروه‌های مقاومت اسلامی و همچنین همکاری روسیه با ایران، توانستند این گروه تروریستی جهانی که خواب‌های خاصی برای کشورهای اسلامی دیده بود را از سر راه بردارند. به هر حال این روابط و تفاهم می‌تواند اگر عقلانی و منطقه‌ای دنبال بشود اثرات خوبی برای کشور داشته باشد.

,

ضمن اینکه به هر حال امروز روسیه امروز شوروی سابق نیست. یک کشور سکولار است و باتوجه به اینکه ما نخواهیم خواسته‌های نامشروع و زیاده‌خواهانه آن‌ها را دنبال بکنیم، می‌توانیم یک‌ارتباط با احترام متقابل داشته باشیم و از ظرفیت‌های مغفول مانده‌ بالقوه دو کشور در راستای منافع خودمان استفاده بکنیم. این ارتباط مسلما در پیشبرد مذاکرات وین می‌تواند موثر باشد. هم‌چنین این‌گونه روابط برای خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز موثر است که این روابط با چین هم همین‌طور است. اگر مسئولان ما با دقت و با عنایت ویژه و در نظر گرفتن همه‌ی جوانب کار این تفاهم نامه‌ها را  دنبال بکنند به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی خسارت نمی‌بیند.

,

*ارزیابی شما نسبت به عملکرد شخص رئیس جمهور چگونه است؟

, *ارزیابی شما نسبت به عملکرد شخص رئیس جمهور چگونه است؟, *ارزیابی شما نسبت به عملکرد شخص رئیس جمهور چگونه است؟,

اگر یک دولتی بخواهد موفق باشد چندین رکن مهم وجود دارد. یکی از این رکن‌ها آن است که بعضی از مسائل را باید به گفتمان تبدیل بکند یعنی اینکه یک جنبه عمومی و همگانی پیدا بکند. رئیسی در حال حاضر و به شخصه و برخی افراد کابینه به خوبی دلسوزی می‌کنند و فعالیت می‌کنند و کار می‌کنند. هر موضوعی نیز تدابیر و چهارچوب خاص خود را می‌طلبد. شما باید توجه بکنید که یکی از شعارهای وی در دوره تبلیغات بحث اولویت دادن به مبارزه با کرونا یعنی سلامت و جان  به عنوان یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری مهم بود و بر اساس این عمل کردند. در آن زمان نیز اولویت اول همین بود و با تدابیری که اندیشیده شد توانستند واکسنی که دولت قبل اعلام می‌کرد نمی‌تواند بدلیل تحریم و دیگر مسائل وارد بکند را بدون این مسائل وارد بکند. امروزه ما می‌بینیم که در بحث واکسیناسیون عمومی حرکت بسیار خوبی صورت گرفته است و فوتی‌های روزانه به ۲۰ نفر رسیده است و این کار‌بزرگی است که نشان از تلاش شبانه‌روزی رئیس جمهور و دست اندر کاران این مسئله است؛ بنابراین اولین شرط گفتمان سازی و خواست عمومی است.

,

در حوزه اقتصاد نیز دولت باید همین کار را بکند و همه دستگاه‌های ذیربط را بر سرکار بیاورد. تیم اقتصادی دولت باید کاملا هماهنگ و محکم و متقن باشد. در بحث نظارت‌ها باید جدی وارد بشوند. دولت در حوزه اقتصادی به نظر بنده اگر جایی مسئولی را دید که کوتاهی می‌کند بدون ملاحظه باید عوض بکند و تغییر بدهد. بنده امروز به شخصه بعضی از گرانی‌های اخیر را ناشی از حضور برخی از مدیران دولت قبل از دولت جدید می‌بینم. البته این بدین معنا نیست که آقایانی که آن روز مسئول بوده‌اند الان باید بروند در جایی دیگر فعالیت بکنند بلکه نباید مسئولیتی کلیدی داشته باشند که بتوانند تاثیرگذار باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه