اخبار داغ

در میزگرد مطرح شد؛

مادران پایه زندگی فرزندان/ زنان نقش بسزایی در تحقق سبک زندگی اسلامی دارند

مادران پایه زندگی فرزندان/ زنان نقش بسزایی در تحقق سبک زندگی اسلامی دارند
نقش بانوان در نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی ایرانی بسیار ویژه است و در مقابله با تهاجم فرهنگی و آسیب های اجتماعی تاثیر گذار می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک خانواده، کوچکترین نهاد اجتماعی در یک جامعه محسوب می شود که محوری ترین نقش در این نهاد را بانوان بر عهده دارند، بانوانی که در نقش همسران و مادران می توانند خانواده را در مسیر سبک زندگی اسلامی ایرانی توام با پیشرفت و موفقیت هدایت نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک ,

دختران امروز، مادران آینده هستند و نقش تربیتی فرزندان امروز در نسل آینده هویدا می شود اما تربیتی که همراه با سبک زندگی اسلامی ایرانی باشد می تواند مادرانی مسئولیت پذیر، دیندار و همواره در مسیر دین و اسلام را تربیت نماید، در این راستا جوامع غربی تلاش می کنند تا با تبلیغات نامناسب، زندگی ها را بر مدار سبک زندگی غربی بچرخانند.

,

این روزها دشمنان از همه ظرفیت رسانه ها برای گمراه کردن و فروپاشی بنیان خانواده استفاده می کنند، عفت و حجاب زنان را نشانه می گیرند تا بتوانند از این طریق خانواده را از مسیر اسلامی ایرانی دور کنند و به سمت و سوی سبک غربی سوق دهند.

,

دین اسلام برای بانوان جایگاهی بسیار والا اعلام نموده به طوری که در آیات و روایات از زنان به عنوان گوهر درون صدف و یا اینکه بهشت زیر پای مادران است نام برده می شود که همگی بیانگر ارزش و جایگاه عظیم بانوان ایرانی و اسلامی را دارد.

,

حجاب، عفاف و پاکدامنی از مهمترین ویژگی های یک بانوی زن مسلمان می باشد که زنان نقش مهمی در تحول بنیان یک خانواده دارند، وقتی بانوی زن مسلمان در مسیر اسلام و قرآن و سبک زندگی اسلامی گام برمی دارد می تواند خانواده را به همراه خود در این مسیر هدایت نماید.

,

در عصر حاضر فضای مجازی فرصتی شده تا در صورت عدم سطح سواد رسانه ای و یا عدم آگاهی از پیام ها و تبلیغات درون این فضا، لغزشی درون خانواده ایجاد نماید و خانواده را از مسیر سلامت و آرامش به سمت فروپاشی ببرد.

,

میلاد با سعادت حضرت فاطمه(س) به عنوان روز مادر نامگذاری شده و فرصتی است تا در این روز بیشتر به نقش بانوان پرداخته شود، در همین راستا میزگردی با حضور کارشناس خانواده، کارشناس مسائل مذهبی و جامعه شناس با محوریت نقش بانوان در ترویج سبک زندگی اسلامی ایران برگزار شده است.

,

نقش بانوان در ارتقای جایگاه اجتماعی خانواده

, نقش بانوان در ارتقای جایگاه اجتماعی خانواده, نقش بانوان در ارتقای جایگاه اجتماعی خانواده,

حامد پرچی جامعه شناس اظهارداشت: هر واحد اجتماعی بزرگی که به نام قوم، ملت، امت و جامعه، متشکل از خانواده های مختلف است یعنی هسته اولیه اجتماعات در یک جامعه، خانواده است و از کنار هم قرار گرفتن خانواده ها، یک جامعه تشکیل می شود که اساسی ترین رکن یک جامعه محسوب می شوند.

,

وی افزود: درون خانواده از یک زن، مرد و فرزندان شکل می گیرد و بعد برای هر عضوی از این خانواده، جامعه یک سری حقوق قائل است به طوری که حقوق و احترامی که در جوامع غربی برای یک زن در نظر گرفته شده با جایگاه بانوان در اسلام بسیار متفاوت است.

,

,

, ,

جامعه شناس تصریح کرد: بالاترین ارزش و جایگاه برای زن در طول تاریخ در جامعه ایرانی اسلامی رقم خورده است، در درون واحد اجتماعی خانواده، محور، ستون و چراغ روشنایی بخش یک خانواده زن خانواده است که یک حلقه وصلی را درون خانواده تشکیل می دهد که همه را در کنار هم نگه دارد، یک زن می تواند خانواده را به سمت هدف خود حرکت دهد.

,

پرچی بیان کرد: یک زن می تواند جایگاه اجتماعی خانواده خود را ارتقا دهد و هدف تعریف کند و به سوی هدف انگیزه ایجاد کند، وقتی یک زن به لحاظ تفکر، ایدئولوژی و سطح سواد جایگاه بالایی دارد، در واقع موتور پیشران برای پیشرفت همسر و فرزندان می شود، می توان گفت عامل اساسی پیشرفت یک خانواده، بانوان هستند و رقم خوردن اتفاقات خوب درون خانواده قطعا با حضور یک مادر یا زن است که پشتیبانی و هدف گذاری می کند.

,

وی با اشاره به اینکه هدف یک جامعه اسلامی ایرانی، رشد و کمال مادی و معنوی انسان است، گفت: خانواده ها در کنار هم بودن می توانند با اتحاد و همدلی به سمت قله های موفقیت حرکت کنند، می توانند به سوی کمال و پیشرفت قدم بردارند و اگر این واحدها نتوانند نقش خود را ایفا کنند، جامعه به انحطاط کشیده می شود.

,

دوری از سبک زندگی اسلامی، انزوا را به دنبال دارد

, دوری از سبک زندگی اسلامی، انزوا را به دنبال دارد, دوری از سبک زندگی اسلامی، انزوا را به دنبال دارد,

جامعه شناس عنوان کرد: اصل تفکر ما دینی است، جامعه اسلامی ایرانی تنها می تواند براساس چارچوب های تعریف شده ایرانی اسلامی جلو رود و مسائل اعتقادی ما همین است و این سبک زندگی اسلامی ایرانی حاصل سالها انباشت تجربه و پشتوانه فرهنگی است و به سادگی به این نقطه نرسیده است.

,

پرچی خاطرنشان کرد: برای پیشرفت یک جامعه اسلامی ایرانی، خانواده ها باید وظایف و هدف خود را ایفا کنند که مهمترین فرد در جامعه زن است، وقتی خانواده در کنار هم قرار گرفت با کوچکترین خودآگاهی به نتایج قوی می رسد، واحد خانواده اگر از هم گسیسته شود، فردگرایی به میان می آید چرا که اسلام تاکید دارد بسیاری از کارها به صورت جمعی انجام شود و انسجام یک خانواده می تواند به انسجام جامعه برسد.

,

وی با بیان اینکه دشمنان برای ضربه به جامعه، از نهاد اجتماعی خانواده استفاده می کنند، افزود: دوری از سبک زندگی اسلامی، انزوا را به دنبال دارد و اگر در جامعه اسلامی ایران زنان نقش خود را به خوبی ایفا نمایند جامعه را در مسیر سبک زندگی اسلامی ایران هدایت کرده اند.

,

ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، سدی در برابر آسیب های اجتماعی

, ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، سدی در برابر آسیب های اجتماعی, ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، سدی در برابر آسیب های اجتماعی,

حجت الاسلام محمد پیریایی کارشناس مذهبی اظهارداشت: مهمترین راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، ترویج و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی است که سبب رشد و ارتقای یک جامعه می شود، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی سبب می شود که کانون و بنیان خانواده از آسیب های اجتماعی در امان بماند.

,

وی افزود: در همین راستا بانوان نقش ویژه ای در ترویج سبک زندگی اسلامی دارند به طوری که بانوان به عنوان مادران یک خانواده در تربیت نسلی که معتقد به اعتقادات اسلامی و دینی است، نقش آفرینی می کنند که این مسئولیت مهمی در یک خانواده محسوب می شود.

,

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: دشمن امروزه تلاش بر تحمیل افکار غربی بر جوانان را دارد و مادران یک خانواده با تربیت و آگاه سازی فرزندان خود می توانند این توطئه ها را خنثی کرده و فرزندان خود را طبق دین، اسلام و فرهنگ اسلامی ایرانی تربیت نمایند.

,

حجت الاسلام پیریایی عنوان کرد: حضرت زهرا(س) نمونه بارز یک انسان کامل و اسوه ای برای تمام بشریت هستند که در طول زندگی مشترک با حضرت علی(ع)، توانست چهار فرزند را تربیت نماید که هر کدام در تاریخ درخشیدند.

,

,

, ,

حضرت فاطمه(س) اسوه بشریت

, حضرت فاطمه(س) اسوه بشریت, حضرت فاطمه(س) اسوه بشریت,

وی بیان کرد: امروز همه بانوان باید با تاسی از حضرت فاطمه(س) که وظایفی از جمله تربیت فرزندان، همسرداری، رفع شبهات و پاسخ به سوالات را بر عهده داشت، الگو بگیرند تا بتوانند خانواده را بر ریل موفقیت و سعادت حرکت دهند.

,

کارشناس مذهبی گفت: امروزه تک فرزندی یا زندگی بدون فرزند درون خانواده یکی از فرهنگ های غرب است که متاسفانه درون برخی از خانواده ها نفوذ پیدا کرده در حالی که هر چه خانواده پرجمعیت تر باشد، شادی و نشاط خانواده بیشتر است، دوری از ازدواج و فرزند آوری توطئه شوم دشمنان است که نمی خواهند نسل آینده با اعتقادات و تفکرات اسلامی وجود داشته باشد.

,

حجت الاسلام پیریایی خاطرنشان کرد: تحکیم بنیان خانواده، تربیت فرزندان شاد و سالم، در امان ماندن از آسیب های اجتماعی از مهمترین فواید سبک زندگی اسلامی است که باید از همه ظرفیت ها برای ترویج این سبک زندگی بهره برد.

,

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: وجود شبکه های اجتماعی و استفاده بی رویه از این شبکه ها سبب می شود تا ارتباط کلامی بین افراد کاسته شود، هرچه ارتباط کلامی کمتر شود می تواند زندگی ها را به سمت آسیب های اجتماعی ببرد و در نهایت گسست را درون نهاد خانواده ایجاد نماید.

,

وی بیان کرد: خانواده ها از ابتدای تشکیل یک زندگی مشترک تا زمانی که فرزندان درون خانواده رشد می یابند باید سبک زندگی اسلامی ایرانی را مد نظر داشته باشند تا تفکرات اسلامی بر سایر تفکرات قالب باشد.

,

مادر نقش سازنده‌ای در شکل‌گیری تربیتی فرزندان دارد

, مادر نقش سازنده‌ای در شکل‌گیری تربیتی فرزندان دارد, مادر نقش سازنده‌ای در شکل‌گیری تربیتی فرزندان دارد,

روح انگیز جهان افروز کارشناس خانواده اظهارداشت: حفظ سبک زندگی اسلامی و پایبندی به آن یکی از مهمترین عوامل در حفظ فرهنگ ارزشها قلمداد می شود و به همین دلیل است که در طول تاریخ، یکی از شیوه های استعمار برای تسلط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… بر جوامع، تهاجم به نگرش و سبک زندگی آنهاست.

,

وی افزود: اگرچه پدر و مادر هر کدام به نوبه خود تاثیر خاصی در تربیت صحیح فرزند دارند، اما در این میان نقش مادر پررنگ تر است چراکه مادر بیش از پدر مرتبط با فرزند می باشد و کودک در رفتار، او را شاهد و نمونه قرار داده و مفاهیم مذهبی و اخلاقی را از او یاد می‌گیرد، زن و مادر به عنوان مهمترین عنصر تربیتی در خانواده نقش سازنده‌ای در شکل‌گیری تربیتی فرزندان به عهده دارد.

,

کارشناس خانواده تصریح کرد: بنابراین اخلاق، رفتار و تفکرات مادر، در تربیت دینی فرزند بسیار تاثیرگذار است، کودک در دامان مادر جهت‌گیری فکری خاصی می گیرد که بعدها در صدد دفاع از آن بر می آید و به همین دلیل است که تربیت صحیح مادر در دوران کودکی موجب سعادت، و پرورش غلط او موجب اندوه و خسران بعدی می شود.

,

وی بیان کرد: مادر در راستای تربیت فرزند، نقش های مختلفی از جمله نقش زیستی، روانی، اجتماعی و تربیتی به عهده دارد و تاثیرات مثبتی از جمله نهادینه شدن فضایل اخلاقی، حیا و… در وجود فرزندان را به همراه دارد، خداوند یکتا نیز از لحاظ روحی و عاطفی زنان را از مردان لطیف تر و مناسب تر برای مادری آفریده، بر این اساس افزایش آگاهی زنان از نقش های سازنده خود و جهت دهی آنها به سوی اسلام مداری، منجر به در پیش گرفتن سبک تربیت اسلامی در آنها می گردد.

,

کارشناس خانواده خاطرنشان کرد: در واقع زنان تربیت فرزند و همسرداری را به عهده دارند، سعادت و پیشرفت خانواده از داخل خانه شروع می شود؛ در واقع با تأسی از سرور زنان دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) که با زندگی و حضور در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، عبادی، خانه داری، همسرداری و تربیت فرزند نشان داد که یک زن می‌تواند با حفظ حریم و ارزش‌های انسانی، در تمام صحنه‌های جامعه حضور موثر داشته باشد و یک الگوی تمام عیار در ارائه سبک زندگی اسلامی باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه