اخبار داغ

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه ولیعصر رفسنجان:

بدمستی‌ها و عیاشی‌های درباریان، فساد اقتصادی به بار آورد/ تفکر متمول نشان دادن ایران توسط محمدرضا سبب استقراض سوئدی ها از ایران بود

بدمستی‌ها و عیاشی‌های درباریان، فساد اقتصادی به بار آورد/ تفکر متمول نشان دادن ایران توسط محمدرضا سبب استقراض سوئدی ها از ایران بود
مصطفی هادوی نژاد گفت: فساد درباریان موجب مخدوش شدن وضعیت عمومی مردم شده بود، آلودگی اعضای دربار و نفوذ آنها در وزارت خانه های اقتصادی سبب شده بود که اگر عده ایی هم از اندیشه ورزان حوزه اقتصاد قصد اظهار نظری داشتند، در مواردی نتیجه دستاوردهای علمی و پیشنهادی خودشان را برای معیشت مردم نادیده گرفته شده می دیدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی هادوی نژاد، دانشیار گروه مدیریت و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه ولیعصر رفسنجان در گفتگو با "راه آرمان" مطرح کرد: یکی از موضوعات مطرح در زمینه سقوط رژیم پهلوی و عدم مقبولیت آن توسط مردم، فساد ساختاری حاکم بر کشور بود متاسفانه دست اندر کاران رژیم پهلوی  از اینکه آشکارا فساد انجام دهند، ابایی نداشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ", راه آرمان, ",

دانشیار دانشگاه ولیعصر رفسنجان ابراز کرد: فساد درباریان موجب مخدوش شدن وضعیت عمومی مردم شده بود، آلودگی اعضای دربار و نفوذ آنها در وزارت خانه های اقتصادی سبب شده بود که اگر عده ای هم از اندیشه ورزان حوزه اقتصاد قصد اظهار نظری داشتند، در مواردی نتیجه دستاوردهای علمی و پیشنهادی خودشان را برای معیشت مردم نادیده گرفته شده می دیدند.

هادوی نژاد افزود: اندیشمندان اقتصادی به وضوح می دیدند دست های پیدا و پنهان زیادی توسط عوامل فساد  سبب می شود که طرح های اقتصادی به ثمر نرسد و مشاهده ما از ان زمان این است که وضعیت اقتصاد بسیار نابسامان و سست شده بود .

وی تاکید کرد: یک عامل اسف بار و ناراحت کننده در وضعیت اقتصادی کشور در طول ادوار مختلف که حتی در همین زمان کنونی هم بر کشور ما سایه انداخته است وابستگی شدید اقتصاد کشور ما به نفت است، متاسفانه بد مستی ها و عیاشی های درباریان از جمله شخص شاه و تلاش او برای اینکه ایران را کشوری متمول نشان بدهد و ژست های بین المللی بگیرد سبب شده بود که بند ناف اقتصاد را به نفت و فروش آن گره بزند.

دانشیار دانشگاه ولیعصر رفسنجان اذعان کرد: وجود نفت در ایران سبب شده بود که شاه ایران به پشتوانه آن هیچ تلاشی در احیا و افزایش صنعت کشاورزی و دامپروری، صنایع و خدمات نکند و رشد این عوامل را در رتبه درجه چندم اولویت کشور قرار داد ه بود، همین عدم توجه و دریافت پول حاصل از فروش نفت که به یکباره در یک عرصه افزایش قیمت چشمگیری هم داشت موجبات ریخت و پاش بی حساب و کتاب درباریان را فراهم آورد.

وی افزود: هیچ برنامه ریزی برای دریافت های حاصل از فروش نفت وجود نداشت و حتی یک صندق ذخیره ای نبود که ایران عملا برای این پول بتواند در جهت رفاه عمومی قدمی بردارد و یا برنامه ریزی کند وسرمایه گذاری مازاد آن در بخش های ایجاد شده در عرصه ارزش افزود برای درآمد پایدار کشورنادیده گرفته شود.

هادوی نژاد با بیان اینکه منابع ملی به راحتی حیف و میل می شدند، تاکید کرد: از سوی دیگر متاسفانه برخی مماشات ها و وابستگی های سیاسی به برخی صاحبان زر و زور در دنیا به ویژه رژیم صهیونیستی و ایلالت متحده آمریکا سبب شوده بود کشور ما منافع اقتصادی خودش را نادیده بگیرد و حتی کمک های مالی سنگینی را به برخی از کشورهایی از این قشر داشته باشد.

دانشیار دانشگاه ولیعصر رفسنجان تاکید کرد: کمک های مالی به انگلیس، سوئد و آمریکا و غیره ...در حالی که کشور خود ما ایران در آن زمان دوران مرارت و سختی را طی می کردند و مردم ما در حالی که خودشان نیازمند کمک بودند دولتی ها سختی های مردم را درک نمی کردند و منافع ملی به خاطر پز دادن های پهلوی دوم به هدر می رفت.

وی افزود: دانشگاه های ما ارتباطات جدی با مراکز تصمیم ساز اقتصادی نداشتند و دانش اقتصاد ما دانشی بومی بر اساس پتانسیل ها و درامد های داخلی نبود و دانش ما تولید کننده نبود بلکه در غرب هر آنچه که ایران لازم داشت ساخته می شد و به ایران وارد و مورداستفاده قرار می گرفت و تناظری با  مختصات اقتصادی کشور ایران و زیست بودم ما نداشت.

هادوی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: همچنان هم ما تا حدودی از این کاستی تاریخی رنج می بریم و متاسفانه دانشگاه های ما هنوز نتوانسته اند این کاستی را بر طرف کنند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه