اخبار داغ

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با دانا:

درخواست مالیاتی مجلس از دولت؛ راه‌های فرار بسته و پایه‌های جدید تعرف شود/ نظام مالیاتی عدالت محور شود

درخواست مالیاتی مجلس از دولت؛ راه‌های فرار بسته و پایه‌های جدید تعرف شود/ نظام مالیاتی عدالت محور شود
عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس با تاکید بر تعریف پایه‌های مالیاتی جدید توسط دولت، گفت: عملکرد نشان می‌دهد دریافت مالیات از خودروهای لوکس و املاک گران قیمت محقق نشده و سازمان امور مالیاتی موفقیتی در این زمینه و اجرای قانون نداشته است.
[

مهرداد گودرز وند چگینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره نظام مالیاتی کشور و درآمدهای حاصل از آن، اظهار کرد: در قانون بودجه امسال پایه‌های جدیدی برای مالیات ستانی تعریف شد ولی عملکرد نشان از این دارد که هنوز در دریافت این پایه‌های جدید محقق نشده و  موفقیتی هم حاصل نشده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

 

,

همچنان راه‌های فرار مالیاتی باز است

, همچنان راه‌های فرار مالیاتی باز است, همچنان راه‌های فرار مالیاتی باز است,

وی با بیان اینکه همچنان راه‌های فرار مالیاتی برای افرادی باز است، ادامه داد: در مبحث مالیات در سال گذشته تقریباً ۳۳۰ هزار میلیارد درآمد پیش‌بینی شده بود که در واقع بخشی از آن بر پایه مالیات بر ثروت و بخش‌های دیگر بر اساس مالیات دریافتی از اشخاص و مالیات‌ بردرآمد، مالیات بر واردات، مالیات بر کالا و خدمات و مالیات بر ارزش افزوده پایه‌گذاری و برآورد شده بود.

,

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت در مالیات ستانی از ثروت (خودروهای لوکس و املاک گران قیمت) در بودجه ۱۴۰۱ کاهش دریافتی‌ها را پیش‌بینی کرده بود.

,

گودرز وند توضیح داد: امسال حدود ۳۴ هزار میلیارد درآمد مالیات بر ثروت درنظر گرفته شده بود درحالی‌که برآورد دولت برای سال آینده رقمی کمتر از این مبلغ پیش بینی شده است، ولی در زمینه مالیات بر کالا و خدمات حدود ۶۴ درصد افزایش را مشاهده می‌کنیم که در زمینه ارزش افزوده نیز همین میزان پیش‌بینی شده است.
 

,
,

درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ 

, درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ , درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ ,

وی افزود: به نظر می‌رسد دولت برای هزینه‌های خود در سال ۱۴۰۱ حساب ویژه‌ای بر مالیات‌های دریافتی از این دو پایه یعنی (ارزش افزوده و مالیات بر اشخاص و کالا و خدمات) بازکرده است. مالیات کارمندان و اقشار حقوق‌بگیر چندان تغییری صورت نگرفته و تفاوتی چندانی در لایحه بودجه دیده نمی‌شود و فقط سقف مالیاتی آنها امسال به ۵ میلیون تومان افزایش یافت.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نظر مجلس در زمینه مالیات ستانی این است که دولت به سمت ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی حرکت کند، مثل کاری که سال گذشته مجلس انجام داد و مالیاتی را بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس و سلبریتی‌هایی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند را مصوب کرد که تاکنون وجود نداشت و این به‌نوعی افزودن یک‌پایه مالیاتی جدید بود.

,

 

,

دولت پایه‌های جدید مالیاتی را تعریف کند

, دولت پایه‌های جدید مالیاتی را تعریف کند, دولت پایه‌های جدید مالیاتی را تعریف کند,

گودرز وند با اشاره به اینکه تراکنش‌های مالی در کشور معاف از مالیات است، بیان کرد: اگر بخواهیم مالیات به توزیع عدالت در ثروت بر جامعه ختم شود، دولت باید به دنبال ایجاد پایه‌های مالیاتی باشد که تاکنون فرار مالیاتی داشتند. با توجه به تورم کنونی افزایش مالیات بر پایه‌هایی که هم اکنون وجود دارد، موجب افزایش فشار بر مصرف‌کننده می‌شود و با افزایش پایه‌های مالیاتی جدید این امکان را ایجاد می‌کند تا کسری بودجه کاهش یابد.

وی در زمینه تشویق‌های مالیاتی گفت: این راهکارها در زمینه مالیات ستانی از اشخاص تا حدی کارآمد است، همان گونه که درآمد مالیاتی ۶۰ هزار میلیارد تومانی سال گذشته، در سال جاری ۱۲۵ درصدی افزایش داشته و  به بیش از ۱۳۴ هزار میلیارد رسیده است که نمایانگر عملکرد مطلوب در این بخش است.
 

,
,
,
,

درخواست مجلس از دولت برای مقابله با فرارهای مالیاتی

, درخواست مجلس از دولت برای مقابله با فرارهای مالیاتی, درخواست مجلس از دولت برای مقابله با فرارهای مالیاتی,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: مجلس از دولت می‌خواهد تا راه‌های فرارهای مالیاتی را به تا حد ممکن ببند، زیرا افزایش فشار بر مالیات دهنده‌های کنونی و موجود موجب فشار بر جامعه خواهد شد.

,

گودرز وند تصریح کرد: مجلس با چند بار مالیات گرفتن از یک کالای مصرفی به‌شدت مخالف است و در همه جای دنیا مالیات یکبار گرفته می‌شود که معمولاً در پایان حلقه نهایی این مالیات ستانی صورت می‌گیرد. دولت باید برای اصلاح و تفکیک این روند اقدام کند 

,

 

,

از یک کالا چند بار مالیات گرفته نشود

, از یک کالا چند بار مالیات گرفته نشود, از یک کالا چند بار مالیات گرفته نشود,

وی توضیح داد: مالیات بر خانه‌های خالی به این منظور تعیین شد تا افرادی که با هدف سرمایه گذاری و افزایش به دست آورده‌اند و آن را عرضه نمی‌کنند و مالیاتش را پرداخت نکرده‌اند، تشویق شوند تا ملک موردنظر را در اختیار افراد فاقد مسکن قرار دهند. اما در صورتی‌ که این‌گونه اجرا نشود، در واقع موجب دریافت چندباره مالیات از مالکان می‌شود که عادلانه نخواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: سازمان امور مالیاتی باید سامانه‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی کند که از یک فرد چندباره نتوان مالیات دریافت کرد و این نکات باید در آیین‌نامه اجرایی دیده شود تا مردم مجبور نباشد برای یک کالای تولیدی به‌خصوص کالاهای اساسی یک‌بار واردکننده مواد اولیه و بار دیگر تولیدکننده در زمان تهیه مواد و یک‌بار توزیع‌کننده در خرید و یک‌بارمصرف کننده در هنگام خرید مالیات بر آن را بپردازد.

,
,
,



انتهای پیام/
نویسنده: رضا نجف آبادی

,
,
,
, نویسنده: رضا نجف آبادی]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه