اخبار داغ

قدیری ابیانه: سفر رئیس جمهور به روسیه، پر بار بوده است

قدیری ابیانه: سفر رئیس جمهور به روسیه، پر بار بوده است
سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: سفر رئیسی به روسیه هم سفر پرباری بوده است و حاشیه‌هایی که افراد غربگرا سعی کردند برای این سفر ایجاد بکنند چه از قبل از سفر و هنگام و بعد از آن، نشان دهنده از این است که به چه میزان غربی‌ها برآشفته هستند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسن قدیری ابیانه، استراتژیست و کارشناس سیاسی در گفت و گو با صاحب نیوز؛ گفت: همواره بدنبال توسعه روابط با کشورهای غربی و شرقی بوده‌ایم که این شامل اروپا و آمریکای لاتین که خود غرب محسوب می‌شوند و مجموعه کشورهای اسلامی را هم شامل می‌شود، البته داشتن رابطه با کشوری به معنای رفتن زیر یوق آن کشور نیست و ما بر اساس منافع خود رابطه برقرار می‌کنیم. باور ما نیز این است که چه شرقی و چه غربی مطابق با منافع خود حرکت می‌کند. حال بعضی از کشورها هستند مانند اروپایی‌ها و آمریکا که به دنبال روابط نامشروع و یکجانبه هستند ولی ما در روابط خود به دنبال این هستیم که منافع خود را دنبال بکنیم و به منافع کشور مقابل نیز آسیب نرسانیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛ ,

سفیر سابق ایران در مکزیک اظهار داشت: بنابراین این سیاست همیشگی ایران بعد از انقلاب بوده است. منتها کشورهای غربی که ایران را لقمه چربی برای خود می‌دیدند و انقلاب این لقمه را از آنان جدا کرد همواره تلاش کرده‌اند که اوضاع را به گذشته برگردانند تا دوباره بر ایران مسلط بشوند و این یکی از موانع گسترش رابطه ما با این کشورها بوده است.

,

وی افزود: ما با خود آمریکا نیز بعد از انقلاب رابطه خود را بر هم نزدیم بلکه این کشور تا ۱۳ آبان با ایران رابطه داشت و بزرگترین سفارت را در ایران داشتند که البته به جای استفاده از این فرصت برای ترمیم اشتباهات گذشته به دنبال ضربه زدن به ایران از طریق تجزیه، کودتا و ضربه اقتصادی بودند. لذا اگر آنان که گمان می‌کنند اگر سفارت توسط دانشجویان اشغال نمی‌شد هیچ تحریمی نبود و مشکلات بین ما و آمریکا بوجود نمی‌آمد، این افراد باید اسناد لانه جاسوسی را در بین زمان‌های ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۱۳ آبان ۵۸ ملاحظه بکنند.

,

وی افزود: از طرف دیگر در حال حاضر آمریکا دیگر آن ابرقدرت سابق نیست و جهان به سمت چند قطبی شدن در حال پیش رفتن است. آمریکا مدت‌ها پیش سقوط خود را از موضع تک ابرقدرتی شروع کرده است و این را خود صاحب نظران آمریکایی هم به آن اذعان دارند.

,

ترامپ در صحبت‌های خود از بازگشت اقتدار به آمریکا صحبت می‌کرد که استفاده از کلمه بازگشت به معنی این است که اقتدار گذشته را ندارد.

,

*آمریکایی ها قبول دارند که محوریت غرب را از دست داده اند

, *آمریکایی ها قبول دارند که محوریت غرب را از دست داده اند, *آمریکایی ها قبول دارند که محوریت غرب را از دست داده اند,

قدیری ابیانه تشریح کرد: بایدن نیز در صحبت‌های خود به این اشاره دارد که می‌خواهد محوریت و رهبری غرب را بازسازی کنم که این یعنی قبول دارند که این محوریت را از دست داده‌اند. ضمن اینکه در حال حاضر در درون کشور آمریکا التهابات بسیار زیادی وجود دارد و اختلافات اجتماعی، بحران‌های اقتصادی و معیشتی در این کشور فراگیر شده و قدرت سابق را ندارند. ضمن اینکه آمریکا چون بطور مداوم از دلار برای عامل تحریم استفاده کرده است بسیاری از کشورها بدنبال این بوده‌اند که از سلطه دلار خلاص بشوند که این هشدار دد خود کاخ سفید به مقامات آمریکا داده شد. البته امروزه دلار آن کارکرد سابق خود را در جهان ندارد و روز به روز در حال تضعیف شدن است. نزدیک به ۳۰ تریلیون دلار تنها دولت فدرال آمریکا بدهی دارد و هم‌چنین نزدیک ۹۰ تریلیون دلار مجموع کشور آمریکا بدهی دارد که اگر پول‌های چاپ شده را که در دست مردم دنیا است را هم جزو بدهی‌های آمریکا بدانیم وضعیت وخیم آمریکا بیش از پیش مشخص می‌شود. کسری بودجه آمریکا نیز ۴ تریلیون دلار است که نزدیک به ۸۰ سال درآمد نفتی ایران است، به هر حال و با تمام این تفاسیر محوریت اقتصادی در حال انتقال از غرب به شرق است.

,

محمدحسن قدیری ابیانه عنوان کرد: قطب‌ها شکل گرفته یا رو به شکل‌گیری هستند که یکی از این قطب‌های شکل گرفته چین است و هند رو به شکل گیری است. ژاپن یک قدرت اقتصادی است و هم چنانکه روسیه خود را بازیابی کرده است. ایران توانسته نفوذ معنوی خودش را در جهان اسلام افزایش بدهد و توانسته قدرت‌های بزرگ را در سوریه و عراق و لبنان و فلسطین بواسطه انقلابیون مسلمان و فعالیت‌های خود شکست بدهد. هم‌چنین ایران در مقابل تحریم‌ها مقاومت کرده است و خواسته آنان که می‌خواستند در ایران قحطی دوباره‌ای شکل بگیرد برآورده نشده است.

,

وی اشاره کرد: البته مشکلاتی ایجاد شده است اما اینان انقلاب اسلامی و ملت ما را نشناخته‌اند و گمان کردند که می‌توانند ملت ایران را تسلیم خواسته‌های نامشروع خودشان بکنند. به هر حال ما همواره به دنبال تقویت اقتصادی کشور خودمان در چهارچوب تقویت روابط با کشورهای دیگر هم بوده‌ایم.

,

قدیری ابیانه گفت: دولت گذشته تمام امید و فعالیت خود را در راستای این گذاشت که کاری بکند تا آمریکا و اروپا دست از خصومت با ایران بردارند به کار گرفت و آن هم موفق نشد. زیرا تحلیل اشتباهی داشت و یک مقدار به شرق بی اعتنایی کرد چرا که دل غرب را بدست آورد. این بزرگترین اشتباهی بود که دولت گذشته انجام داد. دولت آقای رئیسی نگاه به شرق دارد از این جهت که با شرقی‌ها روابط را گسترش بدهد البته ما مخالف روابط با اروپا نیستیم بلکه آنان هستند که کارشکنی می‌کنند. برای مثال پیمان برجام را که امضا کردند به هیچ کدام از این تعهدات خود عمل نکردند. البته این کار آنان از قبل مشخص بود چرا که اروپا رابطه تجاری بسیار بالایی در حد ۱۴۰۰ میلیارد دلار با آمریکا دارد و با ما حتی قبل از تحریم تنها ۲۰‌میلیارد دلار بود که بخاطر این مبلغ کم به آن مبلغ زیاد خدشه‌ای وارد نمی‌کند ولی کشورهای شرقی مانند چین و روسیه مایل هستند که با ایران رابطه داشته باشند.

,

وی در ادامه اظهار کرد: البته قبل از اینکه آمریکا شمشیر به روی چین بکشد و با ابزار تحریم و تهدید با چین مقابله بکند، یک‌مقدار ملاحظه در رفتار چین در ارتباط با ایران وجود داشت ولی در حال حاضر که آمریکا شمشیر را از رو بسته است دیگر آن ملاحظات را ندارد و تفاهم ۲۵ ساله با ایران را برای سرمایه گزاری امضا کرده است.

,

وی مدعی شد: با روسیه نیز ما قراردادهایی را داشته‌ایم که بدنبال تمدید و توسعه آن هستیم و از ابتدای دولت جدید این فعالیت‌ها آغاز شده است که منتها طرف‌های روسیه و چین نیز می‌دانند که در ایران دولت در حقیقت غربگرا وجود ندارد و دولتی است واقعا تمایل دارد با کشورهای شرقی از جمله چین ارتباط داشته باشد که این کشورها براحتی این‌ را متوجه شده‌اند لذا زمینه برای گسترش روابط بر اساس اعتماد متقابل فراهم شده است. غربی‌ها از این ماجرا بسیار ناراحت هستند چرا که این توافقات موجود ایران با چین و روسیه در حقیقت دیوار تحریم‌ها را ضربه مهلکی زده و اثر تخریبی تحریم‌ها را کاهش می‌دهد و این چیزی نیست که غرب به آن مایل باشد اما چاره‌ای هم ندارد و این اتفاق در حال وقوع است.

,

*سفر آقای رئیسی به روسیه هم سفر پرباری بوده است

, *سفر آقای رئیسی به روسیه هم سفر پرباری بوده است, *سفر آقای رئیسی به روسیه هم سفر پرباری بوده است,

قدیری ابیانه تاکید کرد: البته ما شاهد آن هستیم که غربی‌ها و عوامل آن‌ها در ایران که به اصطلاح غربگرا و غرب‌زده نام دارند، خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا افکار عمومی را علیه این روابط برانگیزانند و با دروغ‌هایی که مطرح می‌کنند، این سفر آقای رئیسی به روسیه هم سفر پرباری بوده است و حاشیه‌هایی که افراد غربگرا سعی کردند برای این سفر ایجاد بکنند چه از قبل از سفر و هنگام و بعد از آن، نشان دهنده از این است که به چه میزان غربی‌ها برآشفته هستند به این دلیل که توطئه‌های خود را خنثی شده می‌بینند. برای مثال بیان می‌کنند که فاصله میز بین دو رئیس جمهور بسیار زیاد بوده است که البته ما در حال حاضر در شرایط کرونایی هستیم و این طبیعی است که البته برای ملاقات رهبر ما نیز از فاصله دور این کار انجام می‌پذیرد.

,

وی اشاره کرد: برای مثال دیگر می‌گویند که پرچم ایران بر روی میز قرار نگرفته است که البته پرچم روسیه نیز بر سر میز نبوده است،برای مثالی دیگر از این دست می‌گویند که برای استقبال از آقای رئیسی خود رئیس جمهور پوتین نیامده است که این جزو پروتکل‌های روسیه نیست که رئیس جمهور به استقبال برود و البته جزو پروتکل‌های ما نیز این مسئله وجود ندارد که ما نیز برای استقبال رئیس جمهور به فرودگاه برود. بسیاری از کشورها این را لغو کرده‌اند و یکی از مقامات را به فرودگاه می‌فرستند و در کاخ یک مراسم‌اسقبال رسمی برگزار می‌کنند کما اینکه ما در کاخ سعدآباد این کار را انجام می‌دهیم و این را اعلام کرده‌ایم.

,

قدیری ابیانه تاکید کرد: لذا این سفر بسیار‌خوب بوده است که همانطور که آقای رئیسی فرمودند قرار است که روابط به ۱۰ میلیارد دلار برسد و بعد هم افزایش داشته باشد. البته مراحل توافقات اصولی صورت گرفته و در آینده مکتوب خواهد شد، مواضع روسیه و چین در حال حاضر در بسیاری موارد همسو با مواضع ایران است که منطبق بر منافع کشور ما نیز است. نمونه این مسئله را نیز در برجام می‌بینیم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواستار تشدید تحریم‌ها هستند در حالیکه روسیه و چین اصرار بر رفع تحریم‌ها دارند و حتی خسارت نیز بدهند که این به نفع ما است، ترامپ پس از آنکه از برجام خارج شده بود قصد داشت که آن ۶ قطعنامه که متاسفانه به جای لغو، معلق شده بود را برگرداند که چین و روسیه با او مخالفت کردند.

,

قدیری ابیانه اظهار داشت: روسیه با ما در جنگ علیه تروریست در سوریه مشارکت داشت و البته این مسئله بدنبال ملاقاتی بود که پوتین با شهید سلیمانی داشت و تا این حد منافع ما منطبق هست، البته یکی از دلایل شرکت روسیه در جنگ سوریه تعداد بسیار زیاد تروریست از چچن بود که به داعشی‌ها پیوسته بودند و تحت مدیریت آمریکا و اسرائیل بودند که روسیه احساس خطر می‌کرد که اگر‌ این‌ها بر سوریه مسلط بشوند فردا روزی برای روسیه مشکل ایجاد خواهند کرد، روسیه در جهت منافع خودش وارد سوریه شد ولی منافع ما و آن‌ها منطبق بر یکدیگر بود و بر علیه مجموعه تروریست‌ها استفاده شد، در نهایت خوب است که این روابط گسترش پیدا بکند.آن تفاهم ۲۵ ساله با چین، قرارداد نیست بلکه تفاهم کرده‌اند که در یک زمینه‌هایی سرمایه گزاری صورت بگیرد. حال برای تک تک قرار دادها و پروژه‌ها باید مواظب باشیم که به اصطلاح منافع ما پایمال نشود. در بستن قرار داد نیز با هرکشوری نباید اصل را بر اعتماد گذاشت بلکه باید بی اعتماد بود و بگونه‌ای قرارداد بسته بشود که حتی اگر طرف مقابل از آن خارج شد ما ضرر نکنیم.

,

وی افزود: در حال حاضر گروه‌هایی هستند که می‌گویند شما با چین و روسیه رابطه دارید در حال رفتن به زیر یوغ آنان هستید که اینطور نیست اما آیا آنان که خواستار این هستند که ما با آمریکا و اروپا رابطه داشته باشیم می‌خواهند ما به زیر یوغ آنان برویم؟ما همچنین بنایی را نداریم که ملت ما به زیر یوغ آمریکا و اروپا برود که همان زیر یوغ اسرائیل است.

,

البته اروپایی‌ها هم اگر می‌خواهند می‌توانند مانند چین با ما مذاکره بکنند و سرمایه‌گزاری بکنند البته در مواردی که ما می‌گوییم و منافع ما در آن است. اگر چین گفته است که در ۲۵ سال ۴۵۰ میلیارد دلار اروپا بیاید بگوید که ۱۰ ساله ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گزاری می‌کنم. ما مانع کسی نشدیم و این آمریکا بوده است که تحریم را قرار داده است و افراد را مجازات می‌کند.لذا این مسیر باید با قوت ادامه پیدا کند و این مهم است که در سیاست خارجی ما کار‌ از دست شیفتگان غرب خارج بشود چون شیفتگان غرب در این زمینه‌ها ممکن است تعلل و کار شکنی بکنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه