اخبار داغ

در گفت‌وگو با کارشناسان مطرح شد؛

پتانسیل‌های کرمانشاه برای ایجاد اشتغال/ از واکاوی دلایل کمبود اشتغال تا پیشنهاداتی برای مدیران

پتانسیل‌های کرمانشاه برای ایجاد اشتغال/ از واکاوی دلایل کمبود اشتغال تا پیشنهاداتی برای مدیران
کارشناسان با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه،‌ منطقه آزاد قصرشیرین و مرز سومار را جزو پتانسیل‌های خوب اقتصادی استان خواندند و گفتند: در حال حاضر ۳۶ معامله‌گر از شهرستانهای مختلف استان در تالار بورس منطقه ای داریم که اینها سرمایه های دانشی کرمانشاه هستند؛ اینها توانایی دارند با مدیریت منابع مالی کارخانجات غیر فعال را مجدد احیا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، جلسه روز 2 بهمن ماه تالار گفتگوی استان کرمانشاه با حضور نخبگان و شخصیت های برجسته استان کرمانشاه برگزار شد. در این جلسه به موضوع" پتانسیل های موجود برای ایجاد اشتغال در کرمانشاه" پرداخته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

اعضای شرکت کننده در این جلسه ضمن تشریح ظرفیتهای استان جهت ایجاد اشتغال و همچنین آسیبهای بیکاری به ارائه راهکار در زمینه موضوع فوق پرداختند.

,

بخش دولتی را رقیب بخش خصوصی ندانیم

, بخش دولتی را رقیب بخش خصوصی ندانیم, بخش دولتی را رقیب بخش خصوصی ندانیم,

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا اظهار داشت: اولین اقدامی که می توان در حوزه اشتغال زایی در استان کرمانشاه انجام داد تا وضعیت اشتغال را سر و سامان دهد احیای واحدهای نیمه فعال استان است. متاسفانه اعتبارات هنگفتی برای راه اندازی این واحدها هزینه شده است اما اکنون درب این واحدها بسته است.

,

وی خاطر نشان کرد: ضروری است استاندار کرمانشاه برای مدیرانی که تعیین می کند یک افق چشم انداز تعیین کند که طی آن بتوانند در یک بازه زمانی وضعیت کنونی استان را ارتقاء دهند و هر مدیری نتواند در سال اول به افق و چشم انداز مورد نظر برسد از مدیریت کنار گذاشته شود.

,

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دومین عرصه که در سنوات گذشته در استان کرمانشاه به شدت مغفول واقع شده است بحث حوزه گردشگری است.

,

وی ادامه داد: میراث فراوانی در استان کرمانشاه وجود دارد؛ از تالاب ها و خانه های میراثی گرفته تا طاق بستان و بیستون و دروازه عتبات عالیات که متاسفانه از این ظرفیت ها آن طور که شایسته است استفاده نشده است؛ این در حالی است که حوزه گردشگری می تواند معادل بسیاری از حوزه‌های دیگر برای استان درآمدزا باشد که باید برای این مهم سرمایه‌گذاری خوبی صورت بگیرد.

,

حجت الاسلام حسینی کیا افزود: منطقه آزاد قصرشیرین نیز یکی از حوزه هایی است که می تواند استان کرمانشاه را یک گام به جلو ببرد؛ این امر مهم در مجلس دهم و با تلاش مجمع نمایندگان استان مصوب شد.

,

وی منطقه آزاد قصرشیرین را به عنوان یکی از ظرفیتهای استان در فضای موجود یاد کرد و گفت: بازگشایی مرز سومار می تواند کرمانشاه را دگرگون کند.

,

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا اظهار داشت: بحث کشاورزی در استان کرمانشاه می تواند در حوزه اشتغال زایی بسیار موثر باشد.

,

وی ادامه داد: متاسفانه صنایع تبدیلی کشاورزی در استان نداریم و این می تواند یکی از آسیب ها باشد که بر اساس آن محصولات کشاورزی ما ارزش افزوده پیدا نمی کنند.

,

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: استان کرمانشاه چندین سد دارد اما متاسفانه از حوزه شیلات چیزی که بتواند ما را به قطب شیلات در منطقه تبدیل کند در این سدها خبری نیست.

,

وی گفت: علیرغم اینکه دامپروری نیز در استان جای ترقی و پیشرفت دارد اما نتوانستیم از این حوزه در صادرات بهره ببریم بلکه دام ها را از طریق قاچاق به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند و این جا قاچاقچیان بیشترین سود را می برند تا مردم.

,

حجت‌الاسلام حسینی کیا خاطر نشان کرد: اما نکته مهمی که می‌تواند جایگاه اشتغال استان را ارتقا دهد بحث پتروشیمی است که در این حوزه چهارمین استان کشور محسوب می‌شویم و ظرفیت توسعه فراوان در این عرصه را داریم لذا باید فکر اساسی در این راستا صورت بگیرد.

,

وی با اشاره به مغفول ماندن صنایع دستی در سال‌های اخیر، افزود: صنایع دستی استان ظرفیت های بالایی دارد اما متاسفانه در بازار جهانی و ملی جایی ندارد و نتوانستیم به نحو احسن محصولات کرمانشاه را به دنیا معرفی کنیم.

,

حجت‌الاسلام حسینی کیا بیان داشت: بحث خودروسازی استان کرمانشاه نیز ظرفیت بالایی دارد که در استان خیلی به آن توجه نشده است

,

وی با اشاره به رایزنی های انجام شده برای طرح توسعه ایران خودرو کرمانشاه گفت: البته این طرح توسعه ۶ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد که اگر انجام شود علاوه بر تعداد فعلی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و می توانیم قطب قطعه‌سازی منطقه را کلید بزنیم.

,

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در استان کرمانشاه فعال سازی معادن می تواند در بحث اشتغال زایی بسیار مهم باشد چرا که ۲ درصد معادن کشور و ۷۵ درصد قیر کشور را دارد.

,

حجت الاسلام حسینی کیا اظهار داشت: توجه به پارک علم و فناوری در استان نیز نکته حائز اهمیت است که باید کمک کنیم تا شرکت های دانش بنیان بر اساس تجارب، تولیدات خود را به جامعه عرضه کنند و حلقه وصل علم و صنعت را شاهد باشیم.

,

وی خاطر نشان کرد: باید بخش دولتی را رقیب بخش خصوصی ندانیم و به بخش خصوصی کمک کنیم تا جریان اقتصادی را در استان کرمانشاه بیش از گذشته پیش ببرد.

,

این نماینده مجلس اظهار داشت: امروز بخش خصوصی در استان کرمانشاه مظلوم واقع شده و به آنها بها داده نمی‌شود در حالی که باید اجازه دهیم بخش خصوصی کار خود را پیش ببرد و همینکه سفره ای پهن می‌کنند و جوانان را به کارگیری می‌کنند برای ما کافی است باید نگاهمان به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار نگاهی به سمت تولید و اشتغال باشد.

,

وی گفت: ۵ هزار هزار میلیارد در جامعه نقدینگی وجود دارد و اگر نتوانیم این مبلغ را به سمت تولید و اشتغال ببریم  زیرساختهای اقتصادی را ویران می‌کند.

,

حجت‌الاسلام حسینی کیا افزود: استاندار باید در استان ۴ تا ۵ مدیریت مهم را به عنوان استراتژی استان انتخاب کند و بر آنها تمرکز داشته باشد و در این میان مجمع نمایندگان، نخبگان و ... پای کار بیایند تا یک مطالبه همگانی رخ دهد و تلاش کنیم تا کرمانشاه از صدر جدول بیکاری کشور خارج شود و شاهد رونق سفره مردم باشیم.

,

وی اذعان داشت: نقطه آغاز و پایان جنگ در استان کرمانشاه بود و مردم این استان در آن سالها دینشان را نسبت به انقلاب ادا کردند لذا دولت نیز باید دَین خود را نسبت به مردم این استان  ادا کند.

,

لزوم تشکیل یک تیم اقتصادی و توانمند

, لزوم تشکیل یک تیم اقتصادی و توانمند, لزوم تشکیل یک تیم اقتصادی و توانمند,

محمدرضا احمدی مدیر کل اسبق فنی حرفه ای استان کرمانشاه در این جلسه اظهار داشت: اشتغال موتور محرکه توسعه و سلامت جامعه است.

,

وی گفت: بیکاری علت العلل همه آسیب های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

,

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه از بالاترین ظرفیتها بهره مند است، افزود: همین مرزهای استان یکی از ظرفیتهای ارزشمند صادرات و واردات است.

,

مدیر کل اسبق فنی حرفه ای استان کرمانشاه در ادامه گفت: سرمایه های بی بدیل انسانی یکی از پتانسیل های ارزشمند استان است که با سوء مدیریت مورد توجه قرار نگرفته اند.

,

احمدی بیان کرد: "مدیریت علمی" حلقه مفقوده توسعه و تعالی کشور است. استفاده از سرمایه های انسانی خلاق و کارآفرین با ترکیب عوامل تولید می تواند کارایی بالایی داشته باشند.

,

وی گفت: مدیریت در حقیقت پیوند علم و هنر است. عدم اشتغال به فرایند مدیریتی برمی‌گردد. بعضی مدیران فهم غلطی از مدیریت دارند.

,

احمدی گفت: ریشه طلاق، کودکان کار، قاچاق، زنان متکدی، اعتیاد و.. عدم اشتغال است.

,

وی به انواع بیکاریها از جمله بیکاری ساختاری، بیکاری اصطحکاکی، بیکاری فصلی و بیکاری ادواری اشاره کرد.

,

وی گفت: عدم اشتغال به دلیل بی برنامگی در سرمایه گذاری، عدم تخصیص بودجه مناسب، عدم نظارت، عدم تخصص و توزیع نیروی کارآمد و استفاده نکردن از ظرفیت هاست.

,

احمدی در پایان از نمایندگان و استاندار خواست تا یک تیم اقتصادی قوی و توانمند تشکیل دهند و سهم هر دستگاه از اشتغال تعیین شود.

,

بایستی ایجاد اشتغال در حوزه ایده های نو در دانش بنیان و بازار سرمایه توجه شود

, بایستی ایجاد اشتغال در حوزه ایده های نو در دانش بنیان و بازار سرمایه توجه شود, بایستی ایجاد اشتغال در حوزه ایده های نو در دانش بنیان و بازار سرمایه توجه شود,

محمد بهمن مدیر تالار بورس منطقه ای استان کرمانشاه در این جلسه اظهار داشت: در مقوله اشتغال بحث احیاء و ایجاد داریم. در بحث احیا دو دسته واحد داریم از جمله واحدهایی که به تملیک بانکها درآمده اند و واحدهایی که در اختیار مالکان هستند و اکنون تعطیل شده اند.

,

وی گفت: با مطالعه و بررسی که در زمینه واحدهای غیرفعال داشتیم حدود 90 درصد این واحدها دلیل غیرفعال شدن خود را هدر رفت منابع عنوان کردند که ناشی از سوء مدیریت بوده است.

,

بهمن ادامه داد: اگر مجدد به این واحدها تسهیلات اعطا شود و دوباره همان مسیر اشتباه را تکرار کنند این یعنی هدر رفت منابع.  

,

وی با اشاره به اینکه شرایط امروز بازار سرمایه زیاد مناسب نیست گفت: اما همچنان بازار سرمایه به عناون محلی برای تامین منابع مالی پروژه ها شناخته می شود.

,

وی گفت: در حال حاضر 36 معامله‌گر از شهرستانهای مختلف استان در تالار بورس منطقه ای داریم که اینها سرمایه های دانشی کرمانشاه هستند؛ اینها توانایی دارند با مدیریت منابع مالی کارخانجات غیر فعال را مجدد احیا کنند.

,

مدیر تالار بورس منطقه ای استان کرمانشاه بیان کرد: هم اکنون بایستی به ایجاد اشتغال در حوزه ایده های نو و دانش بنیان و بازار سرمایه توجه شود.

,

وی گفت: شناسایی منابع و استفاده از پتانسیل ها خیلی مهم است، ما می توانیم بهترین تجارت را در غرب کشور داشته باشیم، کرمانشاه را به قطب صادرات تبدیل کنیم. بحث بندر خشک را پیگیری کنیم این طرح یک طرح ملی است. مصوبات را رها نکنیم. مسئولان باید پیگیری کنند.

,

بهمن افزود: هر کدام از 14 شهرستان استان یک ظرفیت منحصر به فرد دارد، برای هر شهرستانی باید برنامه و نقشه تعریف کنیم. مثلا دالاهو و اسلام آباد محور صادرات، و اورامانات محور گردشگری شود، در صحنه صنایع مدرن را گسترش دهیم، در سنقر برای کشاورزی صنعتی برنامه ریزی کنیم. گیلانغرب بهترین ظرفیت قیر طبیعی را دارد که بایستی فراوری شود نه اینکه بصورت خام به چینی ها فروخته شود.

,

وی گفت: همه این موارد با برنامه مدون قابلیت اجرا دارد، با طرحهای مقطعی مشکل اشتغال حل نمی شود.

,

محمد بهمن مدیر تالار بورس منطقه ای استان کرمانشاه به اهمیت تفکیک طراح و مجری برنامه ها اشاره کرد و گفت: برنامه ها باید از طریق افراد نخبه و فرهیخته طراحی شود و ادارات و سازمانها هم اجرا کننده باشند.

,

هیچ استانی به اندازه کرمانشاه ظرفیت اشتغال ندارد

, هیچ استانی به اندازه کرمانشاه ظرفیت اشتغال ندارد, هیچ استانی به اندازه کرمانشاه ظرفیت اشتغال ندارد,

فیروز ناصری هرسینی دراین جلسه اظهار داشت: ظرفیت و پتانسیل بالایی در راستای صنایع دستی در استان داریم که نیاز به ارائه طرح دارند.

,

این کارآفرین در حوزه صنایع دستی افزود: بنده به عدم اشتغال در کرمانشاه اعتقاد ندارم چرا که هیچ استانی به اندازه استان کرمانشاه ظرفیت اشتغال ندارد اما متاسفانه از آنها به درستی استفاده نمی شود.

,

ناصری هرسینی خاطرنشان کرد: باید یکی از مهم‌ترین علت‌های آن را انتخاب مدیران تنبل و ناکارآمد دانست که این همه مشکل در استان انبار شده است.

,

وی گفت: یک توریست و گردشگر زمانی که وارد استان کرمانشاه می شود نیاز به هتل ندارد بلکه باید بتوانیم ظرفیت‌های گردشگری استان را به آنها معرفی کنیم تا همین امر فتح بابی برای ورود گردشگران به استان باشد.

,

این کارآفرین در حوزه صنایع دستی اظهار داشت: ضروری است یک کارگروه اشتغال را به صورت خودجوش تشکیل دهیم تا در آن بتوانیم طرح‌های اشتغالزایی را ارائه و به صورت جدی برای احیای ظرفیت هایی که در گذشته از دست رفته برنامه ریزی کنیم.

,

مساله اشتغال یکی از مسائل و مشکلات مهم کشور است

, مساله اشتغال یکی از مسائل و مشکلات مهم کشور است, مساله اشتغال یکی از مسائل و مشکلات مهم کشور است,

رحمتی در ادامه این جلسه گفت: امروز مسئله اشتغال یکی از مسائل و مشکلات مهم کشور است که در استان کرمانشاه این مسئله پررنگ‌تر  است چرا که تعداد نیروی آماده به کار بیشتر از افراد به کار گیری شده، هستند.

,

وی افزود: بر این اساس تا تلاش و عملگرایی مدیران دلسوز نباشد بدون شک راه به جایی نخواهیم برد و این مشکل حل نخواهد شد.

,

رحمتی بیان داشت: استان کرمانشاه از مواهب الهی و توانمندی های خوبی در زمینه ثروت های خدادادی و در عین حال نیروی انسانی برخوردار است اما چالش هایی در زمینه اشتغال وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

,

رحمتی گفت: ترویج فرهنگ کار و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جهت ترغیب جوانان به کار و اشتغال می‌توانند بسیار اثرگذار باشد.

,

در دوران کرونا دغدغه همه کشورها بحث اشتغال است

, در دوران کرونا دغدغه همه کشورها بحث اشتغال است, در دوران کرونا دغدغه همه کشورها بحث اشتغال است,

یاور محمدی  اظهار داشت: بحث اشتغال یک مولفه علمی گسترده است که حل این مقوله نیاز به نگاه علمی دارد.

,

مدیر کل فنی حرفه ای استان کرمانشاه افزود: اشتغال بحث ساده ای نیست چرا که روز به روز شاهد تغییراتی در مشاغل مختلف هستیم، مشاغل جدید ایجاد می شوند، با ورود بعضی بیماری ها مثل کرونا مشاغلی از بین میروند و آسیب می بینند و مشاغلی ایجاد می شوند.

,

محمدی در ادامه گفت: اکنون در دوران کرونا دغدغه همه کشورها بحث اشتغال است.

,

مدیرکل فنی حرفه ای استان کرمانشاه بیان کرد: هر چند مسئولان تلاش می کنند اما با افتتاح چند طرح و پروژه مشکل اشتغال حل نمی شود.

,

وی با تاکید بر اینکه باید فارغ از جبهه گیری و تعصبات به مبحث اشتغال بپردازیم، گفت: مشکل ما این است که برای حل اشتغال دیدگاه مشترکی بین "ذی نفعان" که خود مردم هستند، "نخبگان" و "مسئولان" وجود ندارد.

,

محمدی افزود: در اسناد بالادستی از جمله سند اشتغال 1403 و سند آمایش سرزمین ظرفیتها شناسایی شده است. وضعیت هر شهرستان ترسیم شده است. بایستی آسیبهای این ظرفیتها هم شناسایی شوند.

,

محمدی گفت: در فضای کسب و کار یکی از استانهای پایین کشور هستیم این در حالیست که استان همجوار ما همدان وضعیت کسب و کارش بهتر است که بخشی از آن به مدیریت و مباحث اجتماعی و آموزش برمی گردد.

,

وی با اشاره به اینکه دلیل شکست هر پروژه ای دولت نیست خاطر نشان کرد: ورشکستی بسیاری از کارخانجات بدلیل عدم مهارت آموزی، سوء مدیریت منابع مالی، بازاریابی، دیپلماسی ضعیف و تحولات اجتماعی اقتصادی است.

,

همچنین در این جلسه ۲ تن از جوانان کرمانشاهی به بیان دیدگاه های خود در خصوص اشتغال و کارآفرینی پرداختند. محمدجواد مهرشاد از جوانان کرمانشاهی در این جلسه به ظرفیت دانشگاهی کرمانشاه در حوزه کارآفرینی اشاره کرد. همچنین حسین میرزایی دیگر جوانی بود که در این جلسه گفت: متاسفانه یک بیماری که استان دچار آن شده این است که تناسب بین ظرفیت و نیاز بازار کار در همه رشته ها با میزان خروجی دانشگاه‌ها وجود ندارد.

, متاسفانه یک بیماری که استان دچار آن شده این است که تناسب بین ظرفیت و نیاز بازار کار در همه رشته ها با میزان خروجی دانشگاه‌ها وجود ندارد.,

, , ,

 

,

به گزارش مرصاد، لازم به ذکر است جلسات تالار گفتگوی استان کرمانشاه در فضای روبیکا برگزار می‌شود و در آن به موضوعات مختلف با استان کرمانشاه پرداخته می‌شود.

,

برای شرکت در جلسات بر روی این لینک کلیک کنید.

, لینک ,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه