اخبار داغ

سناریوهای تلخ برای میراندن جمعیت ایران؛

سالانه ۲۳۰ هزار سقط جنین؛ قتل و جنایت خاموش بدون یک جراحت بر وجدان عمومی/ سکوت و بی‌عملی تا کی؟!

سالانه ۲۳۰ هزار سقط جنین؛ قتل و جنایت خاموش بدون یک جراحت بر وجدان عمومی/ سکوت و بی‌عملی تا کی؟!
آمار رسمی در کشورمان، گویای سالانه ۲۳۰ هزار سقط جنین است که براساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت و طبق برخی پژوهش‌ها سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار «سقط جنایی یا غیرقانونی» در کشور انجام می شود، که برای چاره‌اندیشی این فاجعه بزرگ باید در سطح ملی اقدام اساسی صورت گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ با چشم‌پوشانی و نادیده‌گرفتن‌ها، نمی‌توان از بروز عوارض منفی پدیده‌ها شانه خالی کرد. "سقط جنین"، یک جنایت است خواه فرد مرتکب بخواهد و بپذیرد و یا نخواهد و نپذیرد. در هر صورت، پیامد این جنایت گریبان او را خواهد گرفت و جامعه و مسئولان هم، که در قبال این جنایت واکنش شایسته و بازدارنده را انجام ندهند، مسئول و متحمل پیامدهای این جنایت خواهند بود.
خداوند در قرآن می‌فرماید "فرزندان خود را از فقر نکشید، ما به شما رزق می‌دهیم"، حال اگر اگر کسی مرتکب سقط جنین شود از نظر قرآن "قاتل" است. خداوند متعال مخلوق خود را دوست دارد و دلایل اقتصادی از جمله نداشتن تمکن مالی، خانه، شغل، ماشین،...، سقط جنین را توجیه نمی‌کند؛ جنین یک موجود زنده است و اگر کسی به‌هرنحوی جلوی حیات آن را بگیرد، طبق احکام شرعی باید دیه بدهد.
 
منظور از سقط جنین چیست ؟
سقط جنین یعنی خارج کردن غیرطبیعی جنین از رحم زن باردار قبل از موعد طبیعی وضع حمل، به‌وسیله‌ی مادر یا هر کس دیگر، به‌قصد نابود کردن جنین،به‌طور کلی، سقط جنین به سه شکل «جنایی»، «درمانی» و «خودبه‌خودی» امکان‌پذیر است.

منظور از سقط خود به خودی حالتی است که جنین بدون اطلاع وخارج از اراده وبه واسطه فعالیت سنگین مادر یا ضربه خوردن او یا سقوط از پله و مواردی از این قبیل اتفاق می افتد . که در این حالت بدیهی است که چون خارج از اراده والدین بوده واتفاقاً ممکن است باعث ناراحتی آن ها نیز بشود دارای جنبه جنایی و کیفری نیست و بنابراین جرم نمی باشد.

سقط درمانی حالتی است که به خاطر ضعیف بودن بدن مادر یا وجود بیماری خاص در جنین یا مادر ادامه بارداری خطرناک است وبنابراین لازم است هر چه سریع تر جنین از بدن مادر خارج شود که درچنین حالتی نیز دارای جنبه کیفری نمی باشد و بنابراین جرم نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
, منظور از سقط جنین چیست ؟, منظور از سقط جنین چیست ؟,
,
,
,
,
,

سقط جنین بدون اینکه علت های مذکور را داشته باشد شرعاً حرام و قانوناً جرم است و مجازات دارد. این نوع سقط غیرقانونی، معمولا در مراکز غیرمجاز و اصطلاحاً به‌صورت مخفیانه انجام می‌شود.
 
سقط جنین،با دهها عوارض منفی

,
,
, سقط جنین،با دهها عوارض منفی, سقط جنین،با دهها عوارض منفی,

بهشته اسلامی، کارشناس و مشاور مسائل خانواده، ضمن ابراز نگرانی از افزایش آمار سقط جنین در کشور طی سال های اخیر ابراز داشت: سقط جنین در برگیرنده مباحث در حوزه مختلف فلسفه، دین، اخلاق، فمینیسم و بهداشت و سلامت جامعه است، ضمن آن که باید توجه داشت گاهی سقط جنین به صورت ناخواسته رخ می دهد که معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰درصد از بارداری‌ها به این طریق ناتمام می شود و یا به علت بیماری مادر یا جنین است، از آنجا که حفظ حیات مادر ارجح بر جنین است از نظر پزشکی امری لازم تلقی می گردد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، سقط جنین عوارض بسیاری همچون امراض جسمانی به همراه دارد که شامل عفونت های جسمانی، درد، اختلالات گوارشی و جراحات داخلی می شود. همچنین اختلالات روانی که باعث حس منفی افسردگی، اختلالات خواب، مختل شدن روابط جنسی و عاطفی با همسر، همچنین تنفر از جنسیت خود، حس گناه و عذاب وجدان و نیز خودسرزنش گری، وسواس فکری و ... می شود.

اسلامی همچنین بیان داشت: یکی از آثار روانی سقط جنین ناخواسته، سوگ ناشی از دست دادن فرزند می باشد؛ در این حالت می باید با مادر همدلی و همدردی شود تا بتواند بر حس درد و رنج خود فائق آید.

اسلامی افزود: افسردگی ناشی از پایان بارداری باعث می شود، روند زندگی و تفکر فرد به سمت زندگی و اطرافیان خود تغییر کند. از طرفی خانواده باید از زنی که به تازگی سقط کرده حمایت کند تا بر رنج های حاصله چیره شود زیرا عوارض روحی مانند عوارض جسمی آثار مخرب زیادی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این که در برخی موارد علائم ناشی از سقط جنین، شامل عصبانیت، احساس گناه، انزوا، عدم اعتماد به نفس، بی خوابی شبانه، اختلال اشتها، افسردگی، اضطراب و گاهی تمایل به مصرف مواد مخدر و یا الکل است، گفت: از دیدگاه اسلام، جنین از هنگام انعقاد نطفه موجودی زنده و پویا و دارای حق حیات و ارزش است، لذا صدمه زدن به او گناهی بزرگ محسوب می شود که مستوجب مجازات است.

کارشناس و مشاور امور خانواده خاطرنشان کرد: در قانون مجازات اسلامی عنوان شده هر کس عالماً و عامداً به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن باردار موجب سقط جنین وی شود علاوه بر پرداخت دیه  یا قصاص، حسب مورد به یک تا سه سال حبس محکوم می گردد.

وی گفت: با توجه به احترام به مقام زن و خصوصاً حمایت و تکریم او در زمان بارداری، اسلام، قوانین و دستورالعمل های فراوانی برای حمایت از مادر باردار دارد که همین امر نشان دهنده مقام والای مادر است.

اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی جامعه، در سایه مشکلات معیشتی و گاه ضد اخلاقی، رشد این پدیده مذموم در حال افزایش است و لذا توجه به برنامه های فرهنگی و آموزش خانواده ها در راستای آگاه سازی نسل جوان به ویژه زنان ودختران در جهت شناخت معضلات و خطرات ناشی از این عمل ناپسند، یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود.
 
روزانه ۶۳۰ جنین در ایران سقط می‌شود

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, روزانه ۶۳۰ جنین در ایران سقط می‌شود, روزانه ۶۳۰ جنین در ایران سقط می‌شود,

کورش شجاعی ،دکتری حرفه ای پزشکی، آمار موجود سقط جنین در کشورمان را باورنکردنی و حیرت‌آور می داند و می‌گوید: رئیس سازمان اجتماعی کشور اخیراً در "همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی" اعلام کرد که سالانه ۲۳۰ هزار سقط جنین بر اساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت و طبق برخی پژوهش‌ها سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار «سقط جنایی یا غیرقانونی» در کشور انجام می شود. دلایل این «جنین کشی های» مغز استخوان سوز هرچه که باشد از بارداری های ناخواسته، روابط نامشروع و... که در جای خود باید بدان ها پرداخت، حکایت از عمق فاجعه ای دارد که مانند «خوره» به جان جامعه افتاده و وجدان عمومی را زخمی عمیق و کاری می زند.حتی اگر آمار سالانه ۲۳۰ هزار سقط جنین (براساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت) را مبنا قرار دهید یعنی روزانه ۶۳۰ جنین در کشور سقط یا به تعبیر دقیق «اسقاط» می شوند و از بین می روند و ظالمانه و بی رحمانه به کام مرگ کشانده می شوند.

سقط جنین، جراحت عمیق بر وجدان عمومی

,
,
, سقط جنین، جراحت عمیق بر وجدان عمومی, سقط جنین، جراحت عمیق بر وجدان عمومی,

وی با طرح چند سئوال از عاملان سقط جنین، افزود: حال ابتدا چند سوال از مرتکبان سقط جنین، بدون این که بخواهیم به مباحث شرعی و فقهی این مسئله بپردازیم. آیا این افراد نمی دانند که هریک از این جنین‌ها در هر مرحله ای از شکل گیری که باشند، اگر به کام مرگ کشانده نمی‌شدند، در قامت یک انسان پا به عرصه حیات می گذاشتند؟! انسانی با "حق حیات" که هیچ کسی حق گرفتن این ابتدایی‌ترین "حق" را از هیچ کسی آن هم «"جنین بی گناه" ندارد؟!  آیا عذاب وجدان چنین عملی، زندگی و سرنوشت امروز و فردای مرتکبان و عاملان این عمل ظالمانه و بی رحمانه (اگر نگوییم جنایت) را تحت تاثیر قرار نخواهد داد؟!مرتکبان و عاملان این جنین کشی‌ها فردای قیامت در محکمه عدل الهی چه پاسخی خواهند داشت؟! آثار این عمل بی رحمانه و ظالمانه بر کل جامعه چیست؟!

کورش شجاعی در ادامه به طرح چند سئوال از مسئولان می‌پردازد و اظهار می‌دارد: مسئولان نیز لازم است به این دو سئوال پاسخ دهند: این همه سازمان و دوایر دولتی و غیردولتی برای نرسیدن به چنین نقطه فاجعه باری یعنی اسقاط ۶۳۰ جنین در روز (و اگر آمار برخی پژوهش های اعلامی درست باشد اسقاط روزانه ۸۲۱ و ۱۰۹۵ جنین در روز طبق آمار ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سقط جنین) چه کار مفید و موثری انجام داده اند؟.

,
,
,

مسئولان و همچنین مراکز و حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، مدارس، رسانه‌ها و ... برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و حداقل جلوگیری از رشد آمار اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مهاجرت، اقدام به خودکشی، کاهش مصرف دخانیات و الکل و ... چه اقدامات هماهنگ، موثر، کارامد و نتیجه بخشی انجام داده‌اند؟.

,

بله در همه دنیا حتی پیشرفته‌ترین کشورها و با بالاترین رشد اقتصادی، آمارهایی بس بیشتر و فاجعه بارتر از این در زمینه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی و قتل و غارت و ناامنی و ... دارند، اما وجود چنین آماری برای کشور ما با آن سابقه تمدنی و فرهنگی و این صبغه دینی جای نگرانی بیشتر دارد و بر این اساس مسئولان ما باید بیش از دیگران پاسخ گو باشند، ولی آیا هستند؟!

جرم سقط جنین:
برای سقط جنین جنایی، علاوه بر دیه، پاره‌ای مجازات‌های تعزیری نیز تعریف شده که بسته به نحوه‌ی اسقاط جنین متفاوت است. این مجازات‌ها به‌شرح زیر است:

,
,
, جرم سقط جنین:, جرم سقط جنین:,
,

اگر خود مادر عمداً موجب سقط جنین شود، به پرداخت دیه‌ی جنین محکوم می‌شود. هر کس عالماً و عامداً به‌واسطه‌ی ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه، به تحمل یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. (ماده‌ی ۶۲۲ ق.م.ا.)

,

اگر پزشک یا ماما یا داروفروش (یا اشخاصی که به‌عنوان‌ مشاغل مذکور اقدام می‌کنند) وسایل ‌سقط جنین را فراهم سازند یا خود اقدام به اسقاط جنین نمایند، به‌ تحمل دو تا پنج سال حبس محکوم خواهند شد. (ماده‌ی ۶۲۴ ق.م.ا.) سایر اشخاصی که با دادن دارو یا وسایل دیگر موجب ‌سقط جنین شوند، به تحمل شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند و هر کس که زن حامله‌ای را به استعمال دارو یا وسایل دیگر سقط جنین راهنمایی کند، به حبس از سه ماه تا شش‌ ماه محکوم خواهد شد. (ماده‌ی ۶۲۳ ق.م.ا.)

,

در هیچ‌یک از سه مورد اخیر، رضایت یا عدم رضایت مادر تأثیری در تحقق جرم ندارد و در نتیجه، رضایت مادر موجب معافیت ساقط‌کننده‌ی جنین از مجازات قانونی نمی‌شود. همچنین هیچ فرقی بین اسقاط جنینِ ناشی از رابطه‌ی جنسی مشروع و نامشروع وجود ندارد و سقط جنین در هر دو حالت، ممنوع و مستوجب کیفر است.

,

هرگاه جنین بر اثر حادثه‌ی رانندگی سقط شود، راننده‌ی مقصر علاوه بر پرداخت دیه، به دو ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. (ماده‌ی ۶۲۳ ق.م.ا.
 
سقط جنین، قتل نفس است
"خانم دکتر نسرین سحرخیز؛ متخصص زنان و زایمان و فوق‌تخصص نازایی"، در خصوص حرام بودن سقط جنین می‌گوید: قرآن می‌فرماید وَلَاتَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَاقٍ؛ عالمی در تعریف واژه "ولد" می‌گفت از زمان تشکیل نطفه یعنی از وقتی که عمل لقاح صورت می‌گیرد، "ولد" تشکیل می‌شود و با یک موجود زنده مواجهیم؛ حال اگر بارداری برای مادر خطر جانی داشته باشد مثلاً مادر به یک بیماری قلبی پیشرفته مبتلا باشد، در این صورت گفته می‌شود قبل از "ولوج روح" اجازه سقط وجود دارد و حکم واجب دارد اما در حالت دمیده شدن روح حتی در صورت خطر جانی ادامه بارداری برای مادر، اجازه سقط وجود ندارد.
با این توضیح، در هر صورت اقدام به سقط حرام است و خدا بر اساس آیه "وَلَاتَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ" از بین بردن جنین زنده را ممنوع کرده است.

بهترین سن برای بچه‌دارشدن
سحرخیز در زمینه بهترین سن برای بارداری  گفت: در سنین پایین چون تخمک‌ها جوان‌تر هستند، بچه سالم‌تر خواهد بود و البته در سلامتی مادر نیز مؤثر است؛ کسی که در سن بالا برای نخستین بار بچه‌دار می‌شود نسبت به کسی که در سن پایین باردار می‌شود، مشکلات بیشتری خواهد داشت؛ بهترین سن برای بارداری ۲۰ تا ۳۰ سالگی است از طرفی ۲۵ تا ۳۵ سالگی، سن بارداری بی‌خطر است اما از این سن به بالا، یک بارداری سالم به شرایطی همچون وزن، میزان فشار و قند مادر بستگی دارد و درصورت فقدان این آمادگی، درصد ناهنجاری‌های جنینی نیز افزایش می‌یابد، این در حالی است که یک مادر در صورت داشتن شرایط جسمی مناسب تا حدود ۴۵سالگی نیز می‌تواند یک بارداری سالم داشته باشد.

,
,
, سقط جنین، قتل نفس است, سقط جنین، قتل نفس است,
,
,
,
, بهترین سن برای بچه‌دارشدن, بهترین سن برای بچه‌دارشدن,
,

البته دیر ازدواج کردن احتمال نازایی را افزایش می‌دهد و باعث ابتلا به کیست و فیبروم می‌شود.
 
بهانه‌ای برای سقط جنین

,
,
, بهانه‌ای برای سقط جنین, بهانه‌ای برای سقط جنین,

استاد "عبدالکریم شمشیری” از اساتید برجسته قرآنی کشورمان، به بیان ‌بهانه‌هایی از سوی برخی زوجین برای سقط جنین می‌پردازد و اظهار می‌دارد: در دوره رسول‌الله(ص) دختران را زنده به گور می‌کردند و در حال حاضر به‌روش‌های دیگر، بچه را در رحم مادر سقط می‌کنند؛ ماهیت این دو کار فرقی با هم ندارد؛ از موارد شایع سقط جنین، می‌توان به سقط در دوران عقد به‌خاطر ترس از آبرو اشاره کرد در حالی که این امر، تنها یک فرهنگ غلط است و هیچ مانع شرعی ندارد؛ مورد دیگر به ترس والدین از عدم تأمین مخارج نگهداری فرزند مربوط است؛ خدای متعال در سوره طلاق، خطاب به این افراد می‌فرماید: "وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ"؛ و او را از جایى که گمان ندارید، روزى می‌‏دهد. خدا در جایی دیگر خطاب به حضرت موسی(ع) می‌فرماید: "ای موسی، همان‌گونه که من عبادت فردایت را نمی‌خواهم تو هم رزق فردایت را نخواه، توکل کن، به تو داده می‌شود".

دو تجربه از یک استاد قرآنی
وی در ادامه به دو تجربه خود در زمینه سقط جنین اشاره می‌کند و می‌گوید: می‌خواهم از میان تجربیاتم به دو خاطره از سقط جنین اشاره کنم که از مصادیق تحقق وعده الهی هستند؛ زنی ۲۴ساله که در دوران عقد باردار شده بود از ترس آبرو بچه خود را سقط کرد، وی مدتی بعد از سقط جنین، "متاستاز" شد و به سرطان روده مبتلا شد، وقتی با من حرف می‌زد،‌ گریه می‌کرد و می‌گفت همه دکترها جوابش کرده‌اند؛ وقتی آیه مذکور را برایش خواندم بر سرش کوبید و ابراز پشیمانی کرد؛ طبق این آیه هر کس مرتکب عمل زشت سقط شود، مورد آماج بلا می‌شود؛ رزق و روزی، دست خداست و لقمه حلال و خواندن نماز خودش کار تربیت اولاد را انجام می‌دهد.

خاطره‌ دیگری دارم که اشاره به آن خالی از لطف نیست؛ سال ۱۳۴۸ به‌همراه یک معلم دیگر به‌ازای حقوقی ناچیز در روستایی تدریس می‌کردم، به‌طوری که به‌خاطر نداشتن کرایه تردد، شب را در مدرسه می‌ماندم؛ این معلم روزی به من گفت صاحب پنجمین فرزند خود شده اما پس از آزمایش غربالگری متوجه شده که جنین دچار بیماری "منگلیسم یا سندروم داون" است؛ این معلم می‌خواست به‌خاطر عدم بضاعت مالی و نقص جنین، فرزند خود را سقط کند.

به او گفتم که "سقط جنین از نظر قرآن حرام است و این کار، انسان را به بلا مبتلا می‌کند، چه‌بسا که رزقی در آن باشد" به او این آیه را گوشزد کردم: قَدْ خَسِرَ الَّذِینَ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهًا بِغَیْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا کسانی که بدون علم فرزندانشان را می‌کشند، زیان می‌کنند، خدای متعال در ادامه این آیه می‌فرماید: مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ یعنی خدا رزق آن را می‌دهد و نادان کسی است که سقط می‌کند.

این معلم با علم به ابتلای جنین به سندروم داون، از سقط کردن جنین منصرف شد و پس از مدتی بچه به دنیا آمد در حالی که مبتلا به سندروم داون بود؛ بعدها از آن معلم شنیدم که می‌گفت: "وجود این بچه، آرامش را وارد زندگی‌ام کرد و خدا به‌خاطر آن، باقی فرزندانم را حفظ کرد، وضع مالی‌ام تغییر کرد و برکت عجیبی وارد زندگی‌ام شد به‌نحوی که در حال حاضر با تمکن مالی بسیار خوبی که دارم، ۵۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش دارم"!

همان‌طور که می‌دانیم عمر منگل‌ها کوتاه است، فرزند این فرد هم وقتی به سن بیست‌‌سالگی رسید بر اثر ایست قلبی فوت کرد و بعد از فوتش، ۱۷ عضو بدن وی اهدا شد؛ مشاهده می‌کنیم همین بچه منگل که به‌گفته دکترها باید سقط می‌شد، به ۱۷ نفر زندگی دوباره بخشید!!این‌که یک معلم با آن درآمد اندک به این مقام برسد، دلیل دیگری جز تحقق وعده الهی ندارد.

وی در پایان افزود: خداوند بسیار رحیم است و توبه توبه‌کنندگان را می‌پذیرد؛ افرادی که سقط جنین کردند، در صورت اقدام مجدد برای بچه‌دار شدن مورد عفو و رحمت خدا قرار می‌گیرند؛ طبق آیه آخر سوره طور بعد از نماز صبح نخوابند و ذکر "استغفر اللّه ربّی و اتوب الیه" و صلوات را بگویند؛ خدا قول داده است هر که این اذکار را بگوید آمرزیده خواهد شد. باید به این موضوع مهم توجه کنیم که قرآن همه چیز را از ریشه درست می‌کند؛ "فرزند" هدیه خداست و هزاران بلا و مرض را از انسان دور می‌کند؛ بنا بر آیه ۱۵۴ سوره آل‌عمران: قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ؛ همه چیز امر خداست؛ خدا در این آیه می‌گوید که نباید هیچ وقت از آینده،‌ فقر، ازدواج، بیماری و... بترسیم.

انتهای پیام/

,
,
, دو تجربه از یک استاد قرآنی, دو تجربه از یک استاد قرآنی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه