اخبار داغ

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی:

روش‌های بهره‌گیری از آب کاربردی ۶ محصول تعیین شدند

روش‌های بهره‌گیری از آب کاربردی ۶ محصول تعیین شدند
حسن خسروی با اشاره به اینکه اجرای طرح ملی تعیین آب کاربردی برای محصولات کشاورزی در استان از سال 95 آغاز شده است، گفت: تا به کنون در این مطالعه روش های بهره گیری از آب کاربردی 6 محصول استان تعیین شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن خسروی، محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی و کارشناس بخش تحقیقات فنی و مهندسی این مرکز در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی مورد اختلاف وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بود همچنین برای تعیین دقیق آب کاربردی محصولات عمده زراعی و باغی کشور اجرای طرح ملی تعیین آب کاربردی برای محصولات کشاورزی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

خسروی گفت: در این طرح ملی، در سطح هزار و ۷۰۰ هکتار برای بررسی میزان آب کاربردی ۳۵ محصول عمده زراعی و باغی از سال ۹۵ آغاز شد.

وی بیان کرد: در این طرح ملی، میزان آب مصرفی فعلی محصولات هدف، محاسبه همچنین نیاز واقعی این محصولات به آبیاری مبتنی بر روش هایی که توصیه خواهد شد، تعیین می شوند.

این محقق یادآور شد: در این مطالعه نیاز آبی یک محصول در سال اجرای طرح و میانگین نیاز آبی ۱۰ سال گذشته آن همچنین میزان بارش موثر در سال اجرای طرح و ۱۰ سال گذشته آن و میزان آبی که کشاورز برای آبیاری محصول خود استفاده کرده است را با استفاده از نرم افزار تعیین آبی محاسبه می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح ملی در مزارع و باغات آبی مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: سطوح مزارع و باغات آبی مورد انتخاب برای این طرح زمین های خرده مالکی، متوسط و عمده هستند.

خسروی عنوان کرد: در مطالعات این طرح ملی از ۳۵ محصول هدف، در استان تا به کنون بر روی محصولات انگور، پنبه، سیب زمینی، جو، آفتابگردان و گیلاس تعیین و انجام شده اند.

وی گفت: مطالعات تعیین آب کاربردی در محصول انگور در تاکستان های شهرستان های شیروان، فاروج و قوچان انجام شده است.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: روش آبیاری در این تاکستان ها روش سطحی بوده و این در حالی است که در استان باید از روش قطره ای که راندمان بالاتری دارد، استفاده شود.

وی گفت: مطالعات تعیین آب کاربردی در محصول پنبه در شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان نیز انجام شد که روش آبیاری این مزارع بیشتر به روش سطحی فارویی و اندکی از مزارع از روش آبیاری قطره ای تیپ بود که عملکرد بالاتری نسبت به روش فارویی داشت  که البته بر استفاده از این روش توصیه می‌شود.

خسروی افزود: این مطالعات در محصول سیب زمینی نیز در شهرستان های شیروان و فاروج انجام شد که روش آبیاری محصول در این مزارع بارانی و قطره ای بودند که بر استفاده از روش قطره ای تیپ به دلیل راندمان بالاتر توصیه می شود.

وی در ادامه خطرنشان کرد: این مطالعات در محصول گیلاس در شهرستان های بجنورد و اسفراین، در محصول آفتابگردان در شهرستان های گرمه و بجنورد و در محصول پیاز در شهرستان مانه و سملقان انجام شدند که این محصولات به صورت سطحی فارویی و غرقابی آبیاری می شدند.

این محقق افزود: با توجه به علت محدودیت منابع آبی توصیه می شود که روش آبیاری از سطحی به غرقابی تغییر کند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در روش آبیاری سطحی راندمان مصرف آب ۴۰ درصد است و بیشتر آب مصرفی به هدر می رود، عنوان کرد: در این مطالعات به دنبال آن هستیم که به کشاورزان بهره گیری از روش های مناسب آبیاری برای محصولات هدف و میزان مصرف آب را اطلاع رسانی و ترویج کنیم تا راندمان مصرف آب به ۸۰ درصد برسد و میزان آب مصرفی فعلی این محصولات به نصف کاهش پیدا کند.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، دولت نیز باید در بهره گیری و بکارگیری سیستم های نوین آبیاری در مزارع و باغات کمک کند.

خسروی خاطرنشان کرد: با توجه به کمی بارش ها طی چند سال اخیر، کشاورزان علاوه بر اینکه باید از روش های نوین آبیاری توصیه شده، استفاده کنند همچنین می بایست از ارقام مقاوم به خشکی نیز استفاده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصراترک,  ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه