اخبار داغ

وزیر اقتصاد:

گشایش روابط اقتصادی ایران با جهان آغاز شده است/ سهم بسیار اندک ایران از تجارت ۲۳۰۰ میلیاردی کشورهای همسایه

گشایش روابط اقتصادی ایران با جهان آغاز شده است/ سهم بسیار اندک ایران از تجارت ۲۳۰۰ میلیاردی کشورهای همسایه
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ائتلاف‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای مقابله با هژمونی آمریکا ایجاد کرده است، گفت: گشایش روابط اقتصادی ایران با جهان آغاز شده و با نظر به جایگاه سیاست همسایگی این موضوع مورد توجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید احسان خاندوزی صبح امروز در افتتاحیه همایش ملی ایران و همسایگان که در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه برگزار شد با بیان اینکه به رغم فشار اقتصادی آمریکا شکل گیری ائتلاف‌های بین المللی فرصت خوبی برای مقابله با هژمونی آمریکا ایجاد کرده است، اظهار کرد: بر خلاف گذشته نظام بین الملل به سیاست های یکجانبه آمریکا در مقابل ایران اعتراض دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی با اشاره به رویکرد دولت در افزایش همکاری‌های منطقه‌ای افزود: گشایش روابط اقتصادی ایران با جهان آغاز شده است و با نظر به جایگاه سیاست همسایگی این موضوع مورد توجه است.
,
 
,
وزیر اقتصاد گفت: اقتصاد مقاومتی در مقابل تکانه‌های اقتصادی  آسیب ناپذیر است. برون گرایی یکی از اصول آن است که برای بهره برداری از ظرفیت فرصت ها است. ما منافع اقتصادی را شناسایی و از آن به نفع مردم استفاده خواهیم کرد.
,
 
,
خاندوزی ادامه داد: درون زایی و برون گرایی در عمل بر واقعیت های اقتصادی لازم و ملزومند چرا که یکی ثبات ایجاد می کند. اقتصاد مقاومتی اقتصادی تعاملی، فوق فعال و برون گرا است. توسعه پیوندهای راهبردی و استفاده از ابزار دیپلماسی منطقه ای مورد تأکید بوده است.
,
 
,
وزیر اقتصاد بیان کرد: اگر قرار است سهم اقتصاد نفتی کاهش یابد باید به سمت صادرات غیر نفتی با استفاده از سرمایه گذاری صادرات محور حرکت کنیم. اگر به صادرات غیر نفتی تکیه کنیم مزایای بسیاری برای ما خواهد داشت.
,
 
,
وی اضافه کرد: با استفاده از راهبرد همسایگی می‌توانیم وزن و منزلت خود را عمیق تر کنیم. تولید ناخالص کشورهای همسایه ایران بیش از ۵ هزار میلیارد دلار بوده و با در نظر گرفتن جمعیت ۸ درصدی این کشورها و سهم خوب اقتصادی آنان ما در موقعیت ویژه‌ای در همسایگی آنان هستیم.
,
 
,
خاندوزی گفت: تمام همسایگان ایران در دو دهه اخیر رشد اقتصادی بالاتری نسبت به جهان داشته آمد که این موضوع نشان می دهد بازار این کشورها رونق خوبی داشته است. از مجموع تجارت ۲۳۰۰ میلیاردی ۱۵ کشور همسایه ما سهمی بسیار اندک داشته ایم.
,
 
,
وی ادامه داد: در سیاست همسایگی باید فعالان اقتصادی ما به قدری قدرتمند باشند که با تحولات سیاسی و نوسانات آن پیوندهای ریشه دار اقتصادی را متأثر کند. در برخی کشورهای همسایه، با وجود سیاست های دولتی، بخش خصوصی در بازارهای آن کشورها تقویت شده است که نشان از ارتباطات تجاری بازرگانان این کشورها است.
,
 
,
وزیر اقتصاد بیان داشت: دغدغه ما در محافل سیاست گذاری این است که با وجود همه ظرفیت هایی که داریم چرا تا این اندازه روابط اقتصادی ما عقب افتاده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه هیچ پایگاهی در کشور برای ارایه خدمات به تجار و بازرگانان ایرانی وجود ندارد، افزود: نگاه و رویکرد غلطی که وجود داشته این است که نگاه به عرصه های بالادستی برای ما منفعت ایجاد می‌کند که این نگاه ناقص است و اتفاقا بیشترین منافع از نظر اقتصادی با کشورهای پایین دست ما ایجاد شده است.
,
 
,
خاندوزی گفت: اگر از بُعد انتقال تکنولوژی نگاه کنیم باید به کشورهای بالادستی و اگر به نفوذ اقتصادی توجه کنیم باید به بازارهای منطقه ای توجه ویژه ای انجام شود.
,
 
,
وی به راهبردهای استفاده از ظرفیت همسایگان اشاره کرد و گفت: تجارت در عصر امروز به تعاملات بانکی و ارزی باز می گردد. تا زمانی که نظام مالی و بانکی قابل تحریم باشد به موفقیت نمی رسیم و باید به دنبال نظامات مالی و پولی مقاوم در مقابل تحریم‌ها باشیم. 
,
 
,
این عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه کرد: باید نظامات تسویه ارزی و مالی ما به گونه ای طراحی شود که در عصر جنگ افزارهای مالی نظام مالی و ارزی ما از تجارت پشتیبانی کند. در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی جلساتی برگزار شده است و امیدواریم در رفع این مشکل به راهکارهای خوبی برسیم.
,
 
,
خاندوزی گفت: تسهیل روادید در حوزه کشورهای پیرامونی و تسریع در فرآیندهای اقتصادی از برنامه های است وزارت اقتصاد برای بهبود روابط با همسایگان در دستور کار خود دارد.
,
 
,
 
,
انتهای پیام
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه