اخبار داغ

جزئیات سفر دو روزه رئیسی به روسیه/ امیرعبداللهیان: دوکشور در چارچوب یک توافق بلندمدت به توافق رسیده‌اند

جزئیات سفر دو روزه رئیسی به روسیه/ امیرعبداللهیان: دوکشور در چارچوب یک توافق بلندمدت به توافق رسیده‌اند
آقای رئیسی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه سفری دو روزه به مسکو را آغاز کرد که با بازتاب های مختلف همراه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، در حالی که در فاصله ای مناسب برای بیماری کووید، روبروی میز بلندی از ولادیمیر وی پوتین نشسته‌ است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

به گفته روزنامه نیویورک تایمز برای آقای پوتین که درگیر مناقشه با ایالات متحده بر سر حوزه‌های نفوذ است و در صورت ادامه حمله تهدیدآمیز به اوکراین، با تحریم‌های سختی روبه‌رو می‌شود، این فرصتی بود برای نشان دادن اینکه روسیه دوستانی دارد که می‌تواند در نبردهایش با آنها تماس بگیرد. این دیدار شامل سخنرانی آقای رئیسی در مجلس دومای روسیه خواهد بود که افتخاری نادر برای یک رهبر بازدیدکننده است.

,

آقای پوتین با اشاره به بحران‌های سوریه و افغانستان و متعهد شدن به نزدیک‌تر کردن ایران به بلوک تجاری تحت رهبری روسیه موسوم به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به آقای رئیسی گفت: «در عرصه بین‌المللی، ما بسیار نزدیک با هم همکاری می‌کنیم».

,

البته این اتفاقات در عرصه سیاسی بسیار مهم بوده و قدرت ایران و تاثیرگذاری آن را در منطقه نشان می‌دهد که اگر این اتفاقات بطور متناسب در بحث اقتصادی هم رخ بدهد بسیار مناسب خواهد بود چرا که روسیه سال‌هاست اقتصاد خود را به اروپا گره زده است و این برای ایران بهترین فرصت است تا بتواند از این بازار پرسود استفاده بکند.

,

در کنار این دیدار ما شاهد این بودیم که رزمایش دریای در روز جمعه شروع می‌شود. رزمایش دریایی آتی که کشتی‌های جنگی روسیه، ایران و چین را با هم ترکیب می‌کند، به نظر می‌رسد که کرملین قصد دارد این پیام را ارسال کند که به تقویت روابط جدید ادامه می‌دهد که می‌تواند به عنوان وزنه تعادل برای غرب عمل کند. ایران نیز نشان می‌دهد که اگر تحریم‌های غرب لغو نشود، جایگزین‌هایی نیز دارد.

,

گریگوری لوکیانوف، متخصص روابط بین‌الملل در مدرسه عالی اقتصاد در مسکو، گفت که مقامات روسیه در سال‌های اخیر با مواضع ضدغربی برخی از همتایان ایرانی همسوتر شده‌اند. آقای لوکیانف در مورد سفر آقای رئیسی به مسکو گفت: “این دیدار نه بیشتر برای مخاطبان داخلی در هر دو کشور بلکه بیشتر از همه به سمت غرب است.” که این بدان معناست که آمریکا باید این هشدار را دریافت بکند که اتحادی قوی در حال شکل گیری است.

,

البته نکته دیگری که در این دیدار بیشتر به چشم آمد ملاقات آقای پوتین با آقای رئیسی بود. این در حالی است که کرملین تلاش‌های بسیاری را برای محافظت از رئیس جمهور این کشور در برابر ویروس کرونا دارد و اینکه سویه اومیکرون نیز در روسیه وجود دارد و با تمام این شرایط دو رئیس جمهور در فاصله 20 فوتی از یکدیگر نشسته و دیداری تاریخی را رقم زدند.

,

آقای پوتین به آقای رئیسی گفت: “نه کنفرانس های ویدئویی و نه تماس های تلفنی نمی توانند جایگزین تماس حضوری شوند – حتی مانند این.”

,

پس از دیدار روز چهارشنبه در کرملین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود نوشت که روسای جمهور دو کشور «در چارچوب یک توافق بلندمدت به توافق رسیده‌اند». آقای رئیسی در سخنان روز چهارشنبه خود گفت که این سند به آقای پوتین “تحویل” شده است.

,

امیر عبداللهیان گفت: روابط تهران و روسیه وارد مسیری جدید، پرشتاب و پویا شد. همکاری عالی در این مرحله جدید روابط آغاز خواهد شد.»

,

مقامات ایرانی گفتند که توافق 20 ساله مورد بحث آقای پوتین و آقای رئیسی بر انتقال فناوری از روسیه، خرید تجهیزات نظامی روسیه و سرمایه گذاری روسیه در زیرساخت های انرژی ایران متمرکز است. ایران گفته است که این توافق بر اساس یک توافق اقتصادی و امنیتی گسترده که در ماه سپتامبر بین ایران و چین امضا شد، الگوبرداری خواهد شد. بر اساس این قرارداد، چین نزدیک به 400 میلیارد دلار در طیف گسترده ای از پروژه ها در ایران در ازای دریافت نفت با تخفیف برای دو دهه سرمایه گذاری خواهد کرد.

,

محمود شوری، معاون مؤسسه مطالعات ایران و اوراسیا در تهران در گفت‌وگوی تلفنی گفت: «ما قطعاً به دنبال یک توافق بلندمدت با روسیه هستیم زیرا این یک ضرورت است». مهمتر از مشارکت اقتصادی با روسیه، اتحاد نظامی و اطلاعاتی است.

,

در روسیه، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز افزایش همکاری نظامی روسیه با دیگر دشمنان آمریکایی یکی از بهترین نقاط نفوذ کرملین علیه واشنگتن است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: روز سه‌شنبه، کشتی‌های جنگی ناوگان اقیانوس آرام روسیه در آستانه برگزاری رزمایش مشترک دریایی با ایران و چین وارد بندر چابهار ایران در خلیج عمان شدند.

,

اما شاید سخت ترین مسئله ای که مسکو و تهران با آن مواجه هستند، آینده برنامه هسته ای ایران باشد. آقای پوتین در اظهارات تلویزیونی خود در روز چهارشنبه به آقای رئیسی گفت که شنیدن موضع شما در مورد مذاکرات در وین “بسیار مهم است”.

,

البته علی واعظ، مدیر گروه بین‌المللی بحران در ایران گفت: « روس‌ها در تفکیک اختلافات خود با غرب بسیار خوب هستند.» که این صحبت بدان معناست که ایران می‌تواند از حمایت تمام قد روسیه در مذاکرات بهره‌مند باشد.

,

پایان پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه