اخبار داغ

مدرس حوزه و دانشگاه یزد:

اولویت زنان در نقش‌های اجتماعی باید تعیین و تبیین شود/ ضمانت اجرایی قوانین؛ مشکل امروز زن

اولویت زنان در نقش‌های اجتماعی باید تعیین و تبیین شود/ ضمانت اجرایی قوانین؛ مشکل امروز زن
نیکپور گفت: ضوابط عدالت در نگاه دینی بیان شده، عدالت تساوی نیست زن و مرد در اصل خلقت و اصل پاداش و تکلیف با هم مساوی هستند ولی آن چیزی که تفاوت ایجاد می‌کند ساختار آفرینش آنها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آزاده نیکپور مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به نقش مادری در مراحل مختلف زندگی اظهار کرد: برای بیان نقش مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی، ابتدا باید راجع به نقش صحبت کنیم یک زن در مراحل مختلف زندکی دارای نقش های متعددی است مانند نقش یک بانو در همسری، دختری و نقش هایی که در دوره چهارم زندگی مانند نقش مادری یا نقش مادربزرگ به زن واگذار می شود و یا اشتغال و تحصیل که به عنوان نقش های اجتماعی جامعه برای ما تعریف می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی با اشاره به اینکه ما بیشتر از اینکه آدم های خوبی باشیم باید در خانواده و جامعه موثر باشیم، بیان کرد: اثر و نشانی که از ما باقی می ماند در رابطه با وظیفه یا کار، نقش ما در زندگی محسوب می شود که در الگوهای دینی مانند حضرت فاطمه (س) هم شاهد هستیم اثراتی که از خود باقی گذاشتند فراموش نشدنی است.

,

نیکپور با بیان اینکه اثر زندگی فاطمه زهرا (س) که مصداق کوثر بودن و خیر کثیر است هیچگاه از ذهن انسان های آزاده پاک نمی شود تصریح کرد: برای افراد بر اساس شغل یا جنسیت(پدری و مادری) نقش هایی تعریف می شود هرچند در تقسیم کار جامعه فعلی که مسئولیت ها جا به جا شده نقش های متفاوتی از نظر جنسیت برای زن و مرد شاهد هستیم.

,

*مشکل امروز زن ضمانت اجرای قوانین است

, *مشکل امروز زن ضمانت اجرای قوانین است, *مشکل امروز زن ضمانت اجرای قوانین است,

مدرس حوزه و دانشگاه یزد در بیان اینکه چرا باید از منظر دینی به نقش نگاه کنیم در حالی که مکاتب زیادی در دنیای امروز وجود دارد، گفت: بر اساس اینکه نگاه دینی دید جامع نسبت به زن و مرد و خانواده دارد و هم نیاز مادی و معنوی بشر را با هدفی خاص تعریف کرده است.

,

وی گفت: زن هیچ مسئولیتی در قبال نان آوری ندارد و نباید پاسخگو باشد ولی این مسئولیت تبعی و ثانوی در دنیای امروز بر عهده زن گذاشته شده است.

,

, ,

نیکپور با اشاره به اینکه مشکل امروز ما ضمانت اجرای قوانین است، تصریح کرد: نگرش صحیح به جهان آخرت و باور به معاد نقش خوبی در ایجاد سازگاری در زندگی دارد چرا که انسان معتقد به معاد بیشتر از توجه به مادیات به اجر اخروی در کارها توجه می کند و با نگرش خداباوری چیزی فراتر از منفعت مادی خود می بیند.

,

امروزه در نقش‌های اجتماعی، اولویت‌ها برای زن باید تعیین شود

, امروزه در نقش‌های اجتماعی، اولویت‌ها برای زن باید تعیین شود, امروزه در نقش‌های اجتماعی، اولویت‌ها برای زن باید تعیین شود,

مدرس حوزه و دانشگاه یزد با بیان تفاوت دیدگاه ها در نگاه سنتی، دینی و جامعه رایج مادی، عنوان کرد: نه تنها دین برای زندگی ما تعریف دارد بلکه گرایش و امیال را هم جهت خاصی سوق می  دهد، در نگاه سنتی بر مادر بودن بیشتر تاکید شده ولی در نگاه دینی ابتدا می گوید اگر همسر خوبی هستید مادر خوبی خواهید بود و در نگاه رایج مادی عناوین و القاب، ارزش هستند.

,

نیکپور گفت: نقش اجتماعی از قدیم برای زن تعریف شده به طوری که بسیاری از زنان یزدی در خانه صنایع دستی تولید می کردند ولی در نقش های اجتماعی امروز اولویت ها برای زن باید تعیین شود.

,

*ساختار قانونی مطابق ساختار الهی برای زن تعریف نشده است

, *ساختار قانونی مطابق ساختار الهی برای زن تعریف نشده است, *ساختار قانونی مطابق ساختار الهی برای زن تعریف نشده است,

وی گفت: در نظام قانون و حاکمیت باید ساختار قانونی ایجاد شود که هنوز بعد از چند سال از گذشت انقلاب یک ساختار قانونی مطابق ساختار الهی زن تعریف نشده است.

,

, ,

وی با بیان اینکه مشاوران تاثیر اعتیاد و دخالت والدین را در گرایش به طلاق عنوان می کنند، افزود: یکی از ثمرات نقش مادری این است که باجگیری عاطفی به وجود می آید و استقلال فرزند بعد از ازدواج را باور ندارند که مشکلاتی را برای نسل جوان ایجاد کرده است.

,

نیکپور با تاکید بر اینکه تفکر رایج مادی نقش اجتماعی را در اولویت قرار می دهد، بیان کرد:شغل خانه داری تعریف نشده و بر همین اساس عناوین و القاب برای ما ارزش هستند و به دنبال آن تزاهم نقش همسری و مادری و نقش اجتماعی در جامعه امروز وجود دارد این در حالیست که وقت گذاری در تربیت فعلی بسیار موثر است.

,

*عدالت توجه به تفاوت ها است

, *عدالت توجه به تفاوت ها است, *عدالت توجه به تفاوت ها است,

مدرس حوزه و دانشگاه یزد با بیان اینکه عدالت توجه به تفاوت ها است و حتی در تربیت فرزند هم برای تربیت صحیح باید به تفاوت ها توجه شود، توضیح داد: ضوابط عدالت در نگاه دینی بیان شده، عدالت تساوی نیست زن و مرد در اصل خلقت و اصل پاداش و تکلیف با هم مساوی هستند ولی آن چیزی که تفاوت ایجاد می کند ساختار آفرینش آنها است.

,

نیکپور با بیان اینکه شاید مهمترین دغدغه جوان امروز وقت گذاری برای تربیت فرزند و دغدغه مادی باشد، از زندکی حضرت فاطمه(س) بهره گرفت و توضیح داد: حضرت زهرا در  دوران سخت زندگی پیامبر (ص)و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد و در سختی بزرگ شد و توانست نقش موثری در زندگی کودکی خود و بعد از آن در تربیت فرزند ایفا کند، پس نتیجه میگیریم اگر ساختار خانواده درست باشد، فرزندان به بهترین شکل تربیت می شوند.

,

وی با اشاره به اینکه جامعه ای که فقط حقوقی باشد شکست می خورد، یادآور شد: آنچه در دین تعریف شده توجه به حقوق در کنار اخلاق است اسلام در بحث اخلاق بسیار کار کرده در خالی که نگاه رایج مادی امروز حقوق را پر رنگ تر از اخلاق نشان می دهد و به زن می گوید مهریه حق است ولی سازگاری را توصیه نمی کند، به مرد حقوق را گفته ولی توجه به ساختار عاطفی زن را به مرد توصیه نکرده است.

,

*زن می تواند در قبال کار در خانه اجرت دریافت کند اما...

, *زن می تواند در قبال کار در خانه اجرت دریافت کند اما..., *زن می تواند در قبال کار در خانه اجرت دریافت کند اما...,

مدرس حوزه و دانشگاه یزد افزود: زن می تواند در قبال کار در خانه اجرت دریافت کند ولی با نگاه دینی پیامبر فرمودند به اندازه هر لحظه ای که زن در خانه کار می کند برایش حسنه نوشته می شود و خداوند نظر رحمتش را از زن بر نمی دارد.

,

وی بیان کرد: تکامل و رشد شخصیت هدف دوم نقش الگوی اسلامی است و سوم تداوم نسل و جلوگیری از انقراض است.

,

استاد دانشگاه یزد در پایان به مراقبت و تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: در جامعه امروز که مادر بزرگ ها این وظیفه را بر عهده می گیرند باید مشوق هایی برای آنها قرار گیرد به طور مثال از امتیازات ورزشی دانشگاه استفاده کنند چرا که ما هنوز در ایران ساختار خانواده را داریم و باید برای آن ارزش قائل شویم و آن را حفظ کنیم و از آن بهترین استفاده را ببریم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه