اخبار داغ

گزارشی از جالی خالی قانون در تصرف اراضی کشاورزی؛

صدای خرد شدن اراضی کشاورزی بلندتر شد/ کردستان رتبه نخست کشور در طرح رفع تداخلات اراضی غیرملی

صدای خرد شدن اراضی کشاورزی بلندتر شد/ کردستان رتبه نخست کشور در طرح رفع تداخلات اراضی غیرملی
احداث باغ شهرها در مناطق مختلف همواره یکی از معضلات استان‌ها محسوب می‎شود. در کردستان نیز علیرغم فعالیت‎ها و برخوردهای انجام شده به دلیل عدم اجرای درست قانون و برخوردهای قاطع روند ایجاد باغ شهرها به قوت خود باقی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، احداث باغ شهرهای در مناطق مختلف در کشور همواره یکی از معضلات محسوب می‎شود که به طبع آن در استان کردستان نیز این معضل وجود دارد و علیرغم فعالیت‎های انجام شده در این زمینه هنوز هم باغ شهرها به قوت خود باقی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

سوء استفاده برخی از افراد موجب شده تا اراضی کشاورزی مورد طمع این افراد قرار گرفته و اراضی کشاورزی با تغییر کاربری مواجه شود.

,

احداث این باغ شهرها در اراضی کشاورزی یکی از معضلاتی است که موجب از بین رفتن این زمین‏های کشاورزی شده و مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است.

,

از طرفی، رفع تداخل اراضی در راستای اجرای آیین نامه اجرایی تبصره ۳ الحاقی ماده (۹) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی موضوع ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و شیوه نامه اصلاحی رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص انجام می‌شود.

,

در سال ۱۳۸۹ با تشدید اختلافات ملکی ناشی از تداخلات اراضی و ضرورت تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی و صدور سند اراضی کشاورزی مطابق ماده ۹ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد نسبت به رفع تداخلات موجود اقدام کند و  ساز و کار اجرایی آن پس از رفع ایرادات در سال ۱۳۹۳ ابلاغ شد.

,

, ,

رفع تداخل چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورز

, رفع تداخل چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورز, رفع تداخل چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورز,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: این استان با رفع تداخل ۵۱ هزار و ۷۷۴ هکتار از اراضی غیرملی طی پنج سال اجرای طرح تعیین تکلیف اراضی کشاورزی موفق به کسب رتبه اول کشوری شد.

,

پیمان ملکی اظهار داشت: این میزان رفع تداخل شده از اراضی ملی و غیرملی کشاورزی در پنج سال گذشته از ابتدای اجرای طرح (۱۳۹۵) تاکنون صورت گرفته و علاوه بر آن این استان در زمینه تعداد صدور اسناد با ۱۹۰  پلاک ثبتی در روستاها در رتبه هشت کشوری قرار دارد.

,

وی افزود: همچنین در سال جاری این استان با رفع تداخل چهار هزار و ۶۰۰ هکتار در عملکرد امسال در رتبه ۱۰ و از نظر پلاک نیز با ۲۰ مورد در رتبه ۱۴ است.

,

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: این سازمان در راستای رفع تداخلات اراضی کشاورزی تا کنون برای بیش از ۷۵۰ روستای دارای تداخل اراضی به مساحت ۵۵۶ هزار هکتار اقدام به عقد قرارداد رفع تداخل کرده که شامل ۳۰ تا ۳۵ درصد اراضی استان است.

,

ملکی افزود: از ابتدای آغاز طرح (۱۳۹۳) تا کنون با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی متولی ۲۱۴ پلاک - روستا به مساحت ۲۸۳ هزار هکتار اراضی ملی و غیر ملی رفع تداخل شده است.

,

, ,

وی یادآور شد: از این میزان ۵۳ هزار هکتار جز اراضی اختلافی بوده و نوعیت آن از اراضی ملی به غیرملی تغییر کرده به عبارت دیگر در این پلاک‌ها قبل از اجرای قانون رفع تداخلات ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی غیرملی تشخیص داده شده بود که در حال حاضر به ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است.

,

ملکی اضافه کرد: هم اکنون برای ۱۹۶ پلاک - روستا به مساحت ۱۴۰ هزار هکتار نقشه تفکیک قطعات تهیه و اطلاعات ۱۷۰ پلاک به مساحت ۱۲۸ هزار و ۵۶۲ هکتار جمع آوری شده است.

,

وی با اشاره به اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی براساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی انجام می شود، اضافه کرد: یک هزار و ۷۰۳ مورد تغییر کاربری غیرمجاز از سال ۹۴تا ۹۸ در استان شناسایی شد.

,

ملکی با اشاره به اینکه طی سال های ۹۴تا ۹۸ یک هزار و ۷۸ مورد قلع و قمع در اراضی کشاورزی استان اجرا شده است، یادآور شد:  از ابتدای امسال تاکنون هم ۲۷۴ مورد قلع و قمع اجرا و ۱۶۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی شناسایی شده است.

,

 استان کردستان ۴۷ هزار هکتار باغ دارد که ۳۲ هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است و با اجرای طرح‌های پیشران و افزایش سطح اراضی آبی استان قطعا بر سطح باغات هم افزوده می‌شود ولی آنچه در این بین حائز اهمیت است استفاده از این باغات به عنوان منبع تولید محصولات باغی نه مکانی برای تفریح و سرگرمی است.

,

, ,

 بی شک جلوگیری از رشد تبدیل اراضی زراعی و باغی به کاربری های شخصی مستلزم وجود قوانین و مقررات سختگیرانه و برخورد قاطع در این رابطه است که امید می رود این اقدام تا زمانی که دیر نشده و سطح زیادی از باغات ازدست نرفته انجام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه