اخبار داغ

دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان:

نگاه ابزاری به زنان، اوج عزت آنها در دوران ستم شاهی بود/ محمدرضا پهلوی زنان را ناقص‌العقل می‌دانست

نگاه ابزاری به زنان، اوج عزت آنها در دوران ستم شاهی بود/ محمدرضا پهلوی زنان را ناقص‌العقل می‌دانست
لاله افتخاری با اشاره به بحران حقوق زن در دوران پهلوی گفت: رویکرد رژیم پهلوی استفاده ابزاری از زنان و نمایش آنان در جامعه بود و این نگاه تحقیر آمیز رژیم پهلوی به زنان براساس اسناد و مدارک کاملا مشخص است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، یکی از اقشار آسیب‌پذیر در رژیم پهلوی زنان بودند، به طوری که از اسناد و منابع تاریخی مشخص است،  این قشر همواره قربانیان سیاست‌های رژیم پهلوی بودند؛ به عنوان نمونه ارمغان کشف حجاب رضاخانی برای زنان ایرانی چیزی جز اسارت و زندان و مرگ نداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, ،,

در این دوران استفاده تبلیغاتی و ابزاری از زنان در تبلیغات سینمایی و مجلات و تلویزیون و همچنین استفاده رژیم از زنان برای پیشبرد اهداف سیاسی به شدت هویت زنان را خدشه دار کرد، علاوه بر این تعداد زیاد بی‌سوادان در میان این اقشار نسبت به جمعیت از دیگر مواردی است که این قشر را در رژیم پهلوی به شدت آسیب ‌پذیر کرده بود.

,

لاله افتخاری رئیس جمعیت زنان انقلاب اسلامی و دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به بحران حقوق زن در دوران ستم شاهی گفت: نگاه تحقیر آمیز رژیم پهلوی به زنان کاملا مشخص است و براساس اسناد و مدارک در دوران سلطنت رژیم پهلوی در زندگی فردی و اجتماعی زنان ایران وقایع و حوادث دگرگونی رخ داد  و در این سالها تجددگرایی و سنت‌گرایی حول محور حقوق زن برای نخستین بار در تقابل آشکار با یکدیگر قرار گرفتند.

,

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه اذعان کرد: از دیگر رویکردهای رژیم پهلوی استفاده ابزاری از زنان و نمایش عریان آنان در جامعه بود به طوریکه براساس شواهد و اسناد موجود خود فرح پهلوی به عنوان زن اول کشور در آن دوران تحت یک نگاه فرومایه خاندان شاهنشاهی قرار داشت، به طوریکه براساس خاطرات بیان شده توسط خود او تنها به دلیل فرزند آوری در این خانواده جای داشت و ازدواج با او تنها به همین دلیل بوده است.

,

وی همچنین در مورد نگاه تحقیر آمیز شاه ملعون ایران  به زنان با استناد به یک مصاحبه او با خبرنگار خارجی اظهار کرد:  شاه ملعون در این مصاحبه گفته بود که عقل زنان به طور کلی ناقص تر از مردان است و همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار در مواجهه با این سوال که آیا فرح دیبا جانشین اوست یا خیر، هیچ پاسخی نداد.

,

دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان نیز در رابطه با وضعیت تحصیلی زنان و دختران در ان دوران با وجود اقدامات عوام فریبانه فرح دیبا  نیز اضافه کرد: بسیاری از زنان و دختران محجبه از تحصیل محروم بودند و نرخ باسوادی در کشور براساس اسناد و مدارک بسیار پایین بوده است و سپاه دانش که در ظاهر یک حرکت برای با سوادی محرومین بود  در باطن به دنبال ان بود  که  با فرستادن دختران به روستاها فرهنگ غربی و نحوه پوشش معلمان در روستاها، به عنوان فرهنگی عمومی مردم معرفی و جایگزین شود.

,

افتخاری در رابطه با رسیدگی به اوضاع زنان بی سرپرست در آن دوران نیز ابراز کرد: در آن دوران زنان بی سرپرست هیچ پناهی جز خدا نداشتند  و هیچ ارگان و یا نهادی از انها حمایت نمی کرد و اما در حال حاضر جمع کثیری از زنان تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) قرار دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه