اخبار داغ

در گفت‌وگوی دانا با متخصص بیماری‌های عفونی مطرح شد؛

آمار واکسینه دانشجویی و دانش‌آموزی توجیه مناسبی برای «آموزش حضوری» نیست/ خطر ساده‌انگاری متولیان نظام‌آموزشی به «اومیکرون»

آمار واکسینه دانشجویی و دانش‌آموزی توجیه مناسبی برای «آموزش حضوری» نیست/ خطر ساده‌انگاری متولیان نظام‌آموزشی به «اومیکرون»
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: نگاهی به عملکرد اومیکرون نشان دهنده این است که با چه خطری مواجه هستیم؛ لذا بهتر است که مسئولان نظام آموزشی در آموزش حضوری دست به عصا راه بروند؛ چون با ساده انگاری شمار مبتلایان به اومیکرون در یک ماه آتی در کشور میلیونی خواهد شد.
[

دکتر علی مجیدپور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در آغاز اظهاراتش پیرامون ساده انگاری مردم و مسئولان در باور خطرات پیدا و پنهان واریانت اومیکرون گفت: در میان پنج سویه و واریانتی که از کرونا در طول دو سال گذشته در جهان شیوع پیدا کرده، خطرناک‌ترین، پیچیده‌ترین، مرموزترین و ناشناخته ترین سویه آن واریانت اومیکرون است. واریانت و سویه ای که متخصصان علوم آزمایشگاهی را در جهان با زحمت و مشقت بسیار زیادی مواجه کرده است.

, دکتر علی مجیدپور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر علی مجیدپور, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 وی اضافه کرد: تاکنون قریب به دو ماه است که متخصصان علوم آزمایشگاهی و متخصصان بیماریهای عفونی در تلاشند تا به خصوصیات و شاخصه های رفتاری سویه اومیکرون پی ببرند و بر اساس یافته های خود بتوانند مردم جهان را در مواجهه و مقابله با این سویه یاری دهند ؛ اما تاکنون چیزی که مشخص شده و بارها از سوی سازمان جهانی بهداشت و متخصصان کشورمان به مردم اطلاع رسانی شده است، قدرت سرایت پذیری بسیار زیاد اومیکرون نسبت به سویه دلتا است.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
مجیدپور در ادامه انتقاد کرد: یکی از مشکلاتی که از سوی برخی متخصصان اعلام شد و موجب ساده انگاری مردم شد این بود که میزان درگیری اومیکرون در حد سرماخوردگی و چیزی حدفاصل سرماخوردگی و آنفولانزا است؛ همین تعریف مردم را دچار ساده انگاری کرده که لزومی نمی‌بینند برای جلوگیری از ابتلا به اومیکرون پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
,
 
,
این متخصص بیماری های عفونی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: با شیوع و ورود اومیکرون به ایران و در وضعیتی که متخصصان و متولیان بهداشت و درمان کشور نگرانی بسیار زیادی دارند؛ برخی از محدودیت ها برداشته شده و مسئولان حوزه فرهنگ و آموزش اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کرده‌اند و برای توجیه عملکرد خود، در مصاحبه با رسانه ها مدام آمار واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان را علم می‌کنند. درحالیکه یکی از تعریف‌های سویه اومیکرون این است که واکسیناسیون سویه های دلتا و قبل از آن در مقابل واریانت اومیکرون قدرت بازدارندگی ندارد.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
وی ادامه داد: گرچه نگرانی مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی قابل درک است. اما مسئله این است که با چنین عملکردی بار مضاعفی را بر دوش متولیان بهداشت و درمان می گذارند. مسئولان نظام آموزشی قطعاً اینگونه تصور کرده‌اند که نهایت امر این است که برخی از دانش آموزان در آموزش و حضوری دچار حالت هایی مانند سرماخوردگی خواهند شد. همچنین بسیاری از مردم کشورمان چنین گمان دارند؛ اما نمی دانند که خود سرماخوردگی مادر تمام بیماری ها محسوب می شود.
,
 
,
دکتر مجیدپور با اشاره به افرادی که به واسطه بیماری های قلبی را از دست می دهند خود را از دست می دهند،گفت: بارها در اطراف خود متوجه شده ایم افرادی که فوت کرده اند در گواهی فوت آنها ایست قلبی و مواردی از این دست نوشته می شود. در حالیکه این فرد بنا به گفته اطرافیانش هیچ گونه سابقه بیماری قلبی نداشته و در واقع علت مرگ وی به واسطه ماندگاری عفونت های کهنه ای است که در سالیان قبل به واسطه ابتلا به سرماخوردگی درست درمان نشده اند و یا بیمار دوره درمان خود را طی نکرده و داروهای خود را تا انتها مصرف نکرده که به مرور زمان ته مانده عفونت ها تبدیل به بیماری های دیگری مانند روماتیسم قلبی شده‌اند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
وی افزود: نباید راضی شویم که بخاطر سهل انگاری ما بزرگترها، کودکان و نوجوانان مجبور به استفاده از دارو شوند.منظور من این است که بسیاری از دانش آموزان در آموزش حضوری که به صورت اجبار برای آنها در نظر گرفته شده است، چنین مخاطراتی را پیش رو دارند و در این رویه احتمال مصرف دارو برای بخش اعظمی از آنها حتمی خواهد بود. بنابراین اگر مسئولان آموزش و پرورش در مواجهه با روش حضوری و اعتراض پدران و مادران دانش آموزان و برخی از اولیای مدارس چنین تفکری دارند، سخت در اشتباهند.
,
 
,
مجیدپور در تکمیل بحث اضافه کرد: مسئولان نباید فراموش کنند که در حال حاضر در ابتدای شیوع واریانت امیکرون قرار داریم و به مرور زمان دامنه این واریانت در کشور گسترده خواهد شد. اگر به خاطر داشته باشید که حدود ۲ هفته قبل اولین ابتلا به اومیکرون در کشور ثبت و گزارش شد و امروز رقمی بیش از 6 هزار ابتلاء به اومیکرون در رسانه‌های رسمی کشور و سایت های وابسته به وزارت بهداشت و درمان ثبت وضبط شده است! یک نگاه اجمالی به چنین آماری بیانگر این است که کشور با خطر بزرگی مواجه است. ضمن آنکه باید تصریح کنم که ابتلا به اومیکرون به صورت تصاعدی اضافه می شود و 6 هزار نفری که امروزه در کشور به این سویه مبتلا شده اند در یک ماه آینده به چندین میلیون و حتی چند ده میلیون نفر خواهند رسید و برای این جهش کشور شرایط بسیار مستعدی دارد.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
وی در خاتمه اظهارانش گفت: حال با توجه به تمام این تفاسیر باید به برخی از مسئولان هشدار داد که در تصمیم‌گیری‌های خود مقداری دست به عصا راه بروند و عجولانه و احساساتی تصمیم نگیرند گرچه نگرانی آنها قابل درک و احترام است اما خدای ناکرده یک تصمیم حساب نشده می تواند عواقب ناخوشایندی را برای مردم و کشور به همراه داشته باشد. با این وجود امیدواریم مردم و مسئولان دست در دست هم شرایطی را فراهم کنند که هرچه زودتر بتوانیم به مهار و نابودی این بیماری مهلک و عجیب نائل شویم و مردم به زودی به زندگی بی دغدغه خود برگردند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه