اخبار داغ

گردشگران یک گام جلوتر از مسئولان؛

نابودی تاریخ در سایه عدم نظارت بر اماکن باستانی استان کرمان/ بودجه‌ای که همواره بر میراث فرهنگی حرام است!

نابودی تاریخ در سایه عدم نظارت بر اماکن باستانی استان کرمان/ بودجه‌ای که همواره بر میراث فرهنگی حرام است!
نداشتن بودجه و اعتبار برای ترمیم و نگهداشت ابنیه تاریخی در دل کویر لوت همواره تهدیدی برای از بین رفتن فرهنگ و تاریخ اصیل کرمان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ استان کرمان دارای جاذبه های تاریخی است به گونه ای که هفت اثر ابنیه ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، کویر لوت، روستای صخره ای میمند، روستای دارستان، قناتهای بم و جوپار به عنوان اثر تاریخی در یونسکو ثبت جهانی شده اند. به دلیل وجود این ظرفیت غنی، سالانه استان و به ویژه شهرستان کرمان شاهد حضور گردشگران از نقاط مختلف ایران و جهان است.

در روزهای اخیر جمعی از گردشگران در قالب تور به مناطق گردشگری شهداد کرمان سفر کرده اند و در این بین بر اساس فیلم ها و تصاویری که برخی از این افراد در صفحات شخصی خود منتشر کرده اند، شاهد حضور آنها در دل کویر لوت و مناطق تاریخی اطراف آن، از جمله قلعه کشیت بوده ایم.

قلعه کشیت  مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان کرمان، بخش گلباف، دهستان کشیت، روستای کشیت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۵۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه تاریخی که برخی بر این باورند حتی ممکن است ۶۰۰۰ ساله باشد و به ماقبل دوره سلجوقیان مربوط است.

یکی از گردشگران با انتشار فیلمی از حضور خود در شهر متروکه ای در دل کویر می گوید که در بازدید از این منطقه با جمجمه انسان مواجه می شود که در ادامه این فیلم، بدن فرد نیز قابل رویت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
,

, ,

, ,

, ,

پر واضح است که مسئولان نسبت به امنیت و حفاظت از ابنیه تاریخی باید همت بیشتری داشته باشند. چرا که این مناطق باستانی هستند و ممکن است در این مناطق اشیا و اجساد چند هزار ساله یافت شود که با ورود غیر کارشناسانه به این مناطق از بین روند.

معین افضلی در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه حضور هر گردشگر در قلعه کشیت باید با حضور نیروها انجام شود، گفت: اگر قرار است فیلم بردار به قلعه برود باید با مجوز این کار انجام شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان ادامه داد: منطقه بسیار وسیع است و از لحاظ باستان شناسی بسیار غنی است و بر همین اساس به منظور حفاظت علاوه بر حضور یگان حفاظت، جوامع محلی را نیز درگیر کرده ایم.

وی با بیان اینکه می توان گفت کمترین منطقه ای که دچار تخریب و حفاری های غیر مجاز شده، حوزه لوت است، عنوان کرد: در حوزه کشیت دو الی سه مورد داشته ایم از برخی اقدامات داشته ایم که برخوردهای قضایی صورت گرفته و تشکیل پرونده انجام شده اس؛ اما در دو سال گذشته چنین مواردی را نداشته ایم.

افضلی با تأکید بر اینکه قلعه تاریخی کشیت نیازمند بازسازی است و باید اعتبار لازم جهت مرمت این بنا تخصیص پیدا کند،  خاطر نشان کرد: این قلعه یکی از قلعه های بزرگ استان کرمان است که با اعتبار اندک نمی توان، کار آن را به سرعت پیش برد و نیازمند توجه ویژه و کلان کشور در این زمینه هستیم.

گفتنی است که این پایگاه خبری فیلم های منتشر شده را در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان و مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در استان کرمان جهت انجام اقدامات لازم قرار داده شده است و این پایگاه خبری منتظر پاسخ این اداره کل خواهد بود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه