اخبار داغ

مداح گیلانی:

هدف در مداحی جهاد تبیین است/ شاعر نقش کلیدی و اساسی دارد

هدف در مداحی جهاد تبیین است/ شاعر نقش کلیدی و اساسی دارد
“ابوذر بیوکافی” با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در دیدار با مداحان، گفت: در مداحی، جذب جوان هدف نیست بلکه هدف، جهاد تبیین است اگر در این جهاد، جذب جوانان هم اتفاق افتاد چه بهتر اما اگر با علائق جوان سازگار نبود، نباید به دنبال شعرهای آبکی رفت و هر اهنگ و شعری را به بهانه جذب مخاطب، به کار برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، بیوکافی یکی از مداحان حاضر در دیدار رهبر انقلاب با مداحان و ستایشگران اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار ۸دی، اظهار کرد: حضرت آقا به مداحان حاضر در جلسه امر فرمودند که سلام شان را به مردم استان ها برسانیم و از همین تریبون سلام رهبر انقلاب را به مردم گیلان می رسانم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
وی با اشاره به منویات رهبر انقلاب در دیدار با مداحان اهل بیت(ع) گفت: یک بحثی در برخی محافل به وجود آمده مبنی بر اینکه آیا با وجود ابزارهای نوین در دسترس می توان از هر ابزاری برای جذب مخاطب استفاده کرد؟
,
 
,
این مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: در این راستا برخی مسائل روز را معمولا به صورت استفتا‌ء یا سوال خدمت رهبر انقلاب مطرح می کنند و ایشان در دیدار سال گذشته فرموده بودند: مداحی یعنی صدای خوش، نغمه خوش و محتوای خوب و از هرچیزی غیر از این سه مورد باید اجتناب کرد.
,
 
,
نوآوری در عرصه مداحی باید هم جنس و متعلق به این فضا باشد
, نوآوری در عرصه مداحی باید هم جنس و متعلق به این فضا باشد, نوآوری در عرصه مداحی باید هم جنس و متعلق به این فضا باشد,
 
,
بیوکافی ادامه داد: نوآوری در مداحی دغدغه خوبی است اما ایجاد نوآوری یا ابزار و وسیله ای باید هم جنس و متعلق به این فضا و این محیط باشد.
,
 
,
وی با بیان اینکه عناصر هیئت شامل منبری، سخنران، مداح و مستمع است، گفت: عمق، محتوا و پوسته در عرصه مداحی مبتنی است بر لحن خوب، شعر خوب و هندسه خوب مبتنی با نگاه آینده نگرانه است.
,
 
,
این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: ما باید شاخص های مطرح شده را کنار هم بگذاریم و تطبیق داده شود، به طور مثال می توانیم بگوییم در گذشته به مسائل سیاسی پرداخته نمی شد اما امروزه در یک حرکت نوآورانه نسبت به گذشته در هیئات به مسائل سیاسی، خدمات اجتماعی و فرزند آوری و… هم پرداخته می شود.
,
 
,
این مداح و ذاکر اهل بیت(ع) با اشاره به کلام رهبر انقلاب مبنی بر اینکه”مداحی موسیقی پاپ نیست” بیان کرد: حوزه موسیقی معنوی و انقلابی که در رابطه با اهل بیت(ع) کار می شود، مداحی نیست.
,
 
,
وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در رابطه با مداحی اشاره کرد و گفت: مداحی یک حوزه منحصر به فرد است و در هیچ جریان دینی و در ادیان دیگر وجود ندارد و فقط متعلق به کشور ماست. شما حق نداری هر ابزاری و هر آهنگی را برای جذب جوان در مداحی به کار ببندید.
,
 
,
هدف در مداحی جهاد تبیین است
, هدف در مداحی جهاد تبیین است, هدف در مداحی جهاد تبیین است,
 
,
بیوکافی با تاکید بر کلام رهبر انقلاب ادامه داد: در مداحی، جذب جوان هدف نیست بلکه هدف، جهاد تبیین است اگر در این جهاد جذب جوانان هم اتفاق افتاد چه بهتر اما اگر با علائق جوان سازگار نبود نباید به دنبال شعرهای آبکی برویم.
,
 
,
وی تصریح کرد: هدف مداحی از جذب جوانان، ترازش بالاتر است. جهاد تبیین از جهاد علمی، سیاسی و اقتصادی بالاتر است و در این جهاد، مداح باید وظیفه اش را انجام دهد. جذب جوان و نوآوری با هر ابزاری نباید اتفاق بیافتد. پس مداح با در نظر گرفتن این موارد نمی تواند هر اهنگ و شعری را به بهانه جذب مخاطب، به کار ببرد.
,
 
,
 
,
این مداح اهل بیت (ع) با بیان اینکه در دوره ای قرار داریم که درگیر جنگ القا هستیم، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: مطلعم که رسانه های دشمن به دنبال تغییر ذائقه ایرانی و تغییر ایمان و باور مردم نسبت به انقلاب هستند و پشت این مسئله، تیم های بسیار قوی در حوزه رسانه، علوم ارتباطی، روان شناسی و جامعه شناسی به طور جدی در حال فعالیت هستند.
,
 
,
شاعر نقش کلیدی و اساسی دارد
, شاعر نقش کلیدی و اساسی دارد, شاعر نقش کلیدی و اساسی دارد,
 
,
وی در ادامه با ریشه یابی این معضل تصریح کرد: پایه جلسه مداحی در شعر است و پیام مداح با شعر منتقل می شود و با هنر آمیخته شده است پس شاعر نقش کلیدی و اساسی را دارد که باید ریشه یابی شود شاعر از کجا تغذیه می شود؟ چه کسی به او این مسئله را القا کرده است؟
,
 
,
 جریان القا و جنگ روایت ها اقشار جامعه را درگیر کرده است
,  جریان القا و جنگ روایت ها اقشار جامعه را درگیر کرده است,  جریان القا و جنگ روایت ها اقشار جامعه را درگیر کرده است,
 
,
بیوکافی با اشاره به ایجاد یک نیاز جدید، گفت: نیاز به دیده شدن بر نیاز به انجام تکلیف، ارجحیت پیدا کرده است وقتی دیده شدن می شود هدف فرد ممکن است از هر ابزاری در این راه استفاده کند و فقط مربوط به جامعه مداحان نیست. جریان القا و جنگ روایت ها جریانی است که تمامی اقشار جامعه اعم از فوتبالیست ها، هنرمندان و… را در نیاز به دیده شدن درگیر کرده است.
,
 
,
بیوکافی با اشاره به جریان القای مفاهیم جدید که همه اقشار را درگیر کرده است اضافه کرد: آسیب شناسی این مشکل باید ریشه یابی شود. اگر کار برای خدا و مخلصانه باشد دیده خواهد شد. استفاده ما هم از رسانه برای گفتن حرف حق به خواست نائب امام است نه برای دیده شدن خودمان. ما درگیر مفاهیم بیرونی شدیم که بعضی از این اتفاقات، هنجار شکن شده است.
,
 
,
وی در پایان اظهار کرد: جامعه مداحان در مقام کارگزار آل الله در تمام ادوار، ناصر امام و دین و به دنبال انتقال مفاهیم دین و تنظیم شعائر دینی بودیم و اگر ما به دنبال تاثیر و جذب مخاطب هستیم باید در این راه اخلاص و معرفت بیشتر شود و تنها به دنبال لبخند رضایت حق تعالی باشیم، که برکت به کارمان خواهد داد.
,
 
,
وی در پایان خاطر نشان کرد: رسانه و اینستاگرام اکنون در خوش بینانه ترین حالتش ابزاری است که می توان حرف امام را به گوش مردم برسانیم نه خودمان را و اگر رعایت شود این ناهنجاری ها به حداقل می رسد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه