اخبار داغ

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد:

میراث فرهنگی متولی کشف گورهای دسته‌جمعی شهدای واقعه گوهرشاد است/ تندیس‌هایی برای معرفی واقعه گوهرشاد در شهر نصب می‌شود

میراث فرهنگی متولی کشف گورهای دسته‌جمعی شهدای واقعه گوهرشاد است/ تندیس‌هایی برای معرفی واقعه گوهرشاد در شهر نصب می‌شود
اسماعیل‌زاده با اشاره به تولید تندیس‌های معرفی واقعه گوهرشاد گفت: قانون متولی موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی کشور از جمله شناسایی گورهای دسته‌جمعی شهدای واقعه گوهرشاد را سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است و شهرداری حق دخالت در آن ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: در روزنامه بهار به تاریخ 7 خرداد ماه 1321، تعداد شهدای واقعه گوهرشاد را حدود 1751 نفر ذکر کرده است و آقای علی رضا بایگان که از شاهدان عینی این واقعه بوده است این تعداد را 1670 نفر همراه با 70 نفر زخمی بیان می کند که تمامی این افراد را ماموران رضاخان سوار بر کامیون کرده و زنده و مرده این افراد را در گودال هایی ریخته و زخمی ها را همراه با اجساد زنده به گور کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: علاوه بر این محمد علی شوشتری به نقل از شاهدان عینی نیز تعداد شهدا را 1670 نفر ثبت کرده است و در این اظهارات ثبت شده آمده است که سردار ساعد بیان کرده که آنچه کشته بود ما حمل کردیم و به باغ خونی بردیم و مقابل اراضی معجونی و عسکریه دفن کردیم که این افراد بالغ بر 1670 نفر بوده اند.

,

المان‌‌های مربوط به گورهای دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد احیا می‌شوند

, المان‌‌های مربوط به گورهای دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد احیا می‌شوند, المان‌‌های مربوط به گورهای دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد احیا می‌شوند,

اسماعیل‌زاده خاطر نشان شد: محل دفن شهدای گوهرشاد به روایاتی باغ خونی، بوستان وحدت، بوستان میرزا کوچک خان و قبرستان گلشهر ذکر شده است که پیش از این شهرداری مشهد در اقدامی نام شهدا و شرح واقعه گوهرشاد بر روی المان ها و سازه هایی نصب شده بود اما متاسفانه طی 4 سال مدیریت شهری گذشته بخشی از این زیرساخت ها از بین رفته است با این وجود ما در دوره جدید تمام سعی خود را خواهیم کرد تا این زیرساخت ها و المان ها دوباره احیا شوند.

,

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت شهری در معاونت فرهنگی مشهد اقدامات فراوانی جهت هویت بخشی و شناساندن واقعه گوهرشاد و شهدای آن به مردم انجام شده است که می توان به چاپ 20 تابلو نقاشی مربوط به واقعه گوهرشاد که توسط هنرمندان برجسته کشور کشیده شده اند و برگزاری جلسات متعدد پیرامون این واقعه و تولید دو کتاب و مقاله همراه با جمع آوری خاطرات مردمی اشاره کرد.

,

تهیه و چاپ 10 عنوان کتاب با موضوع واقعه گوهرشاد

, تهیه و چاپ 10 عنوان کتاب با موضوع واقعه گوهرشاد, تهیه و چاپ 10 عنوان کتاب با موضوع واقعه گوهرشاد,

وی افزود: معاونت فرهنگی شهرداری مشهد از دوره آقای جلیلی شروع به جمع آوری تاریخ شفاهی واقعه گوهرشاد کرده است که به اذعان بسیاری از کارشناسان اگر این مصاحبه ها با شاهدان عینی چند سال به تاخیر بیفتد دیگر هیچ مستنداتی از واقعه گوهرشاد نخواهیم داشت. این مصاحبه ها درپایان جمع آوری شدند و در قالب 10 عنوان کتاب نشر پیدا کردند که می توان به کتاب «قندان های همیشه پر» و «واقعه مسجد گوهرشاد» اشاره کرد.

,

اسماعیل‌زاده بیان کرد: نیاز است تمامی این اقداماتی که طی چندسال گذشته در خصوص واقعه گوهرشاد انجام شده است، جمع شود تا بتوانیم با کمک پژوهشکرانی که در این حوزه فعالیت می کنند در احیای واقعه مهم هویتی گوهرشاد که در تاریخ مشهد بی نظیر بوده است، قدم برداریم.

,

تمام ارگان ها برای احیای واقعه گوهرشاد پای کار بیایند

, تمام ارگان ها برای احیای واقعه گوهرشاد پای کار بیایند, تمام ارگان ها برای احیای واقعه گوهرشاد پای کار بیایند,

معاون فرهنگی هنری معاونت فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: مردم مشهد در تاریخ انقلاب اسلامی در چند قله مانند قیام گوهرشاد، 10 دی مشهد و 17 دی مشهد خوش درخشیده اند که حتما شهرداری مشهد برای احیا این موضوعات برنامه هایی را در دستور کار دارد. از اینجا از تمام افراد، نهادها و ارگانهایی که چه از لحاظ دانشی، اعتباری و قنا بخشی می توانند کمک کنند، پای کار بیایند زیرا موضوع واقعه گوهرشاد یک موضوع تاریخی و هویتی این کشور به حساب می آید از این رو نیاز است تمام ارگان ها و سازمان ها به صورت جدی تر وارد شوند.

,

وی تاکید کرد: در حال حاضر یک نمایشگاه در فرهنگساری زیارت واقع در بوستان وحدت مشهد به نام نمایشگاه واقعه گوهرشاد دایر است که در آن تابلوهایی نفیس از این واقعه نقاشی شده است که یکی از این نقاشی ها مربوط به استاد روح الامین است علاوه بر این قرار است آثاری در خصوص واقعه گوهرشاد بازنشر و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

,

متولی کشف گورهای دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد، میراث فرهنگی است

, متولی کشف گورهای دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد، میراث فرهنگی است, متولی کشف گورهای دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد، میراث فرهنگی است,

اسماعیل‌زاده با تاکید بر اینکه متولی کشف گورهای دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد، میراث فرهنگی است، گفت: قانون متولی موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی کشور را سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است و شهرداری حق دخالت در آن ندارد با این وجود در شهرداری مشهد این آمادگی را داریم تا هرکمکی که می توانیم در جهت کشف و شناسایی گورهای دسته‌جمعی شهدای واقعه گوهرشاد انجام دهیم زیرا این یک موضوع هویتی و مربوط به تاریخ پرافتخار مشهد است.

,

معاون فرهنگی هنری معاونت فرهنگی شهرداری مشهد افزود: گنجینه ای از تاریخ شفاهی مشهد و واقعه گوهرشاد توسط آقای جلیلی و معاونت فرهنگی در سالیان گذشته جمع آوری شده است و ما این آمادگی را داریم تا این گنجینه را در اختیار پژوهشگران و افراد علاقه‌مند در این زمینه قرار دهیم.

,

تندیس های برای معرفی واقعه گوهرشاد تولید و در شهر نصب می‌شوند

, تندیس های برای معرفی واقعه گوهرشاد تولید و در شهر نصب می‌شوند, تندیس های برای معرفی واقعه گوهرشاد تولید و در شهر نصب می‌شوند,

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه تندیس های برای معرفی واقعه گوهرشاد تولید و در شهر نصب می شوند، گفت: می توان درخصوص نام گذاری میادین یا معابر به نام واقعه گوهرشاد نیز اقداماتی انجام داد تا این واقعه بیشتر در یاد و خاطر مردم مشهد قرار گیرد اما این اقدام نیازمند مطالعات دقیقی است که باید پیش از نام‌گذاری انجام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه