اخبار داغ

کارشناس بازار طلا و سکه:

رشد قیمت طلا ادامه دار خواهد بود

رشد قیمت طلا ادامه دار خواهد بود
رادپور با بیان اینکه افزایش قیمت طلا ادامه دار است، گفت: تنها مسئله ای که می‌تواند به صورت مستقیم بر روی قیمت دلار تاثیرگذار باشد مذاکرات برجام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ میثم رادپور کارشناس بازار طلا در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: کاهش قیمت طلا در مدت اخیر عمدتا به دلیل کاهش قیمت دلار بود چون قیمت طلا مستقیماً تحت تاثیر بازار دلار و اونس جهانی می باشد،از طرفی یک مقداری قیمت انس جهانی نیز افزایش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

وی افزود: در طی یکی دو هفته گذشته قیمت اونس نوسانات جدی نداشته است و بیشتر نوسانات بازار طلا، تحت تاثیر جابه جایی‌های قیمت دلار بوده است؛ قیمت اونس جهانی نیز در طی هفته‌ای که گذشته ۱_۱,۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

,

کارشناس بازار طلا و سکه عنوان کرد: تجربه نشان داده است که هر زمانی فضای مثبتی را به دلیل مذاکرات مشاهده کنیم، قیمت‌ها ریزش پیدا می کنند، در اوایل هفته ای که گذشت فضای مثبت ناشی از مذاکرات بسیار تاثیرگذار بود از طرفی صحبت‌هایی را نیز مسئولین نظام داشتند که بر بازار بسیار تاثیرگذاشت، ولی در حال حاضر عملاً مذاکرات پیشرفتی نداشته است.

,

وی گفت: معمولا طلای آب شده و شمش حباب مثبت و منفی نمی گیرند، پس جز این عوامل هیچ عاملی بر آنها تاثیرگذار نیست ولی چون سکه عامل حباب است قیمت حباب نیز بر قیمت آن تاثیر گذار است؛ حتی مدتها پیش سکه حباب منفی نیز می گرفت ولی مدت طولانیست که سکه حباب مثبت دارد و این حباب مثبت، کاهش و یا افزایش می یابد، در واقع این حباب در افزایش قیمت سکه دخیل است ولی حباب در قیمت طلای آب‌شده و شمش دخیل نیست.

,

رادپور بیان کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده از ابتدا نیز بر بازار طلا و سکه تاثیری نداشت، مسئله ارزش افزوده بر اجرت طلا از ابتدا با ابهاماتی رو به رو بود منتها مالیات بر ارزش افزوده چیزی نیست که در بازار پرداخت شود.

,

وی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده بر روی چیزی مانند سکه خیلی منصفانه نیست چون مالیات بر ارزش افزوده برای محصولاتی است که حداقل یک پروسه‌ قابل اعتنایی از تولید بر روی آنها انجام شده باشد ولی سکه بدین صورت نیست و یک طلای خام با عیار زرد ناچیزی می باشد که این عیار زرد بخش بسیار ناچیزی از سکه است و اینکه اگر ما بیاییم از روی کل قیمت سکه مالیات بر ارزش افزوده بگیریم یک چیز بی معنی است.

,

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: سکه از لحاظ میزان فروش مانند کالای اساسی است و کل ارزش آن تنها به میزان طلای آن،(نه ظریف کاری) مرتبط است، ولی در طلای ساخته شده یکسری ظریفکاری روی آن انجام شده است که ارزش افزوده ای که به دلیل طرح و کاری که روی آن انجام شده است قابل مالیات گیری می‌باشد؛ به همین دلیل گمان می‌کنم تغییری که در بحث مالیات انجام شد عملاً چیزی را تغییر نداده است.

,

وی عنوان کرد: حباب مثبتی که در حال حاضر در بازار سکه امامی یا بهار آزادی مشاهده می‌شود بیشتر به دلیل بحث انحصار است نه مالیات؛ بانک مرکزی تنها ضرب کننده سکه است و مدت طولانیست که از عرضه سکه در بازار می گذرد و زمانی که عرضه صورت نگیرد خودبه‌خود مازاد تقاضا بر روی قیمت سکه اثر گذار خواهد بود و از طرفی بانک مرکزی با توجه به وضعیتی که در آن گرفتار است نمی‌توان توقع عرضه سکه را داشت.

,

رادپور با بیان اینکه این افزایش قیمت طلا ادامه دار است، افزود: تنها مسئله ای که می‌تواند به صورت مستقیم بر روی قیمت دلار تاثیر گذار باشد مذاکرات برجام است؛ قیمت دلار بدون شک با این ساختار اقتصادی و تورم ۴۰ درصدی که شاهد آن هستیم، روبه افزایش است و چیزی که می تواند فشارهای فزآینده افزایش قیمت دلار را به صورت کوتاه مدت و یا میان تخفیف دهد، مذاکرات وین است.

,

وی اظهار داشت: اونس طلای جهانی نیز بعداز مدت طولانی که همه کالاهای اساسی رشد قیمت داشته اند و همچنین تورم ایالات متحده که به بالای ۷ درصد رسیده است، قابلیت جدی برای افزایش قیمت را دارد و بعید نیست شاهد افزایش قیمت‌های جدید در اونس طلا باشیم.

,

کارشناس بازار طلا و سکه گفت: امیدواریم مذاکرات وین به نتیجه برسد چون اگر این مذاکرات نتیجه مثبتی را در پی نداشته باشد قیمت دلار به شدت افزایش می‌یابد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه