اخبار داغ

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با دانا:

اجرای مصوبات نشان داد حمایت دولت از بورس، شعاری نیست/ روند صعودی شاخص بورس تا کجا ادامه دارد؟

اجرای مصوبات نشان داد حمایت دولت از بورس، شعاری نیست/ روند صعودی شاخص بورس تا کجا ادامه دارد؟
کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم بازگشت اعتماد مردم به بورس، گفت: ابلاغ تصمیمات حمایتی از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزرای اقتصادی در روز چهارشنبه گذشته، نشان داد که حمایت دولت از بازار سرمایه شعاری و زبانی نیست و بازار روزهای روند صعودی را مجدداً شاهد خواهد بود.
[

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره آخرین وضعیت بورس و تاثیر تصمیمات حمایتی دولت، اظهار کرد: آنچه این مصوبات هدف‌گذاری کرده این است که سودآوری شرکت‌ها را با کاهش مواجه نکند. از روز شنبه هفته قبل و بعد از اعلام تصمیم نحوه محاسبه سوخت پالایشگاه‌ها بر مبنای معادل نرخ ۱۰۰ درصد پتروشیمی‌ها، بازار دچار ترس شد.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,

چرا بورس در هفته گذشته نزولی بود؟

, چرا بورس در هفته گذشته نزولی بود؟, چرا بورس در هفته گذشته نزولی بود؟,

وی ادامه داد: در هفته گذشته شاهد بودیم به جز آخرین روز کاری هفته بازار در حال عقب نشینی بود، زیرا این‌گونه موضوعات از موضوعات اساسی در بازار سرمایه است که بنیاد سهم‌ها را هدف می‌گیرد؛ زمانی که بازار از عدم وجود نقدینگی رنج می‌برد، تصمیماتی که سودآوری شرکت‌ها زیر سؤال می‌برند، موجب عقب‌نشینی سهامداران بزرگ می‌شود.

این کارشناس بورس گفت: اجرایی‌شدن تصمیمات ۵ بندی روز چهارشنیه گذشته دولت کمک خواهد کرد تا سودآوری شرکت‌ها کاهش نیابد و ترس از میان برود تا ریزش کنونی را شاهد نباشیم؛ زیرا هیچ یک از کارشناسان فکر نمی‌کردند شاخص به زیر یک میلیون و سیصد هزار واحد کاهش یابد اما تصمیمات هفته‌های اخیر این ریزش را رقم زد و دیدیم که شاخص کل به مرز کانال یک میلیون و صد هزار واحد نیز نزدیک شد.

اشتیاقی با اشاره به سودآوری شرکت در گزارش‌های ۹ ماهه، تاکید کرد: این گزارش‌ها نسبت به سال گذشته بسیار مثبت بود و تا حدی زیان‌های سال قبل را پوشش می‌داد و کمک می‌کرد تا روند بنیادی شرکت‌ها تقویت شود.

,
,
,
,
, این گزارش‌ها نسبت به سال گذشته بسیار مثبت بود و تا حدی زیان‌های سال قبل را پوشش می‌داد و کمک می‌کرد تا روند بنیادی شرکت‌ها تقویت شود.,

 

,

تصمیمات دولت نشان داد که حمایت از بورس زبانی نیست

, تصمیمات دولت نشان داد که حمایت از بورس زبانی نیست, تصمیمات دولت نشان داد که حمایت از بورس زبانی نیست,

وی ادامه داد: با همراهی حمایت‌هایی که از سوی دولت اجرایی شده و تصمیمات هفته قبل مشاهد شد که حقوقی‌ها به حمایت از سهم‌های خود پرداختند و این مصوبات این نوید را داد که حمایت‌ها فقط زبانی نبوده و دولت تلاش دارد، عملاً از بازار سرمایه حمایت کند.

, با همراهی حمایت‌هایی که از سوی دولت اجرایی شده و تصمیمات هفته قبل مشاهد شد که حقوقی‌ها به حمایت از سهم‌های خود پرداختند و این مصوبات این نوید را داد که حمایت‌ها فقط زبانی نبوده و دولت تلاش دارد، عملاً از بازار سرمایه حمایت کند.,

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ابلاغ مصوبات ۵ بندی روز چهارشنیه، مقدمه‌ای بر ورود دولت برای حمایت عملی از بورس است، گفت: به نظر می‌رسد شاخص کل بورس می‌تواند در چند روز آینده دوباره سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار را ببیند و احتمالاً با توجه به وجود مشکل نقدینگی در بازار احتمالاً در این سقف با مقاومت روبه‌رو خواهیم شد تا با حمایت از نقدینگی این پله مستحکم شود.

,

اشتیاقی اضافه کرد: مصوبات دولت می‌تواند موجب روند صعودی بورس تا روز دوشنبه این هفته شود. با توجه به گشایش‌هایی که ممکن است به‌واسطه مذاکرات به وجود آید، احتمال رشد شاخص کل تقویت خواهد شد.

, مصوبات دولت می‌تواند موجب روند صعودی بورس تا روز دوشنبه این هفته شود. با توجه به گشایش‌هایی که ممکن است به‌واسطه مذاکرات به وجود آید، احتمال رشد شاخص کل تقویت خواهد شد.,

وی ادامه داد: یکی از مصوبات کاهش نرخ سود اوراق بدهی است به طوری که این اوراق رقیب بازار سرمایه محسوب می‌شود. براساس آن با ورود بانک مرکزی نرخ سود این اوراق از ۲۴.۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. با این اقدام بازار این اطمینان را پیدا می‌کند که این روند صعودی ادامه‌دار خواهد بود.

,

 

,

لزوم بازگشت اعتماد به بورس/ چرا حقوقی‌ها فروشنده شدند؟

, لزوم بازگشت اعتماد به بورس/ چرا حقوقی‌ها فروشنده شدند؟,

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر لزوم بازگشت اعتماد به بورس گفت: آنچه که در هفته گذشته اتفاق افتاد، این بود که سهامداران حرفه‌ای حقیقی با سهام‌های بالا به‌واسطه شک به سودآوری بنیادین سهام‌های خود، فروشنده شدند؛ این موضوع در کنار فروشندگان خرد که حد زیان‌هایشان فعال شده بود، موجب ریزش بازار شد.

اشتیاقی بیان کرد: سهامداران حقیقی بزرگ با افت بازار دچار هیجان نمی‌شوند و نگاهشان به بنیاد سهام‌هایشان است. وقتی که روز شنبه نظر کمیسیون تلفیق منتشر شد، فروش این دسته از سهامداران اولین مؤلفه منفی شدن. بازار در روزهای اخیر بود که در کنار فشار فروش حقوقی‌ها این روند سرعت گرفت و در این هفته با اجرای مصوبات احتمالاً این روند متوقف خواهد شد.

,
,
,

وی افزود: به‌تدریج در کنار توافقات حاصل از مذاکرات و حل مشکل منابع برای رفع کسری بودجه در دولت بازار دوباره روزهای رشد را تجربه خواهد کرد.

,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش منابع دولت در پی نتایج مثبت مذاکرات برجام، گفت: با کاهش فشار فروش اوراق بانک مرکزی هم می‌تواند سود اوراق را به ۲۰ درصد سوق دهد و این برآورد به وجود خواهد آمد که بازار روند منفی را کنار بگذارد و به‌تدریج روند مثبت را دنبال کند.

, با کاهش فشار فروش اوراق بانک مرکزی هم می‌تواند سود اوراق را به ۲۰ درصد سوق دهد و این برآورد به وجود خواهد آمد که بازار روند منفی را کنار بگذارد و به‌تدریج روند مثبت را دنبال کند.,


انتهای پیام/
نویسنده: امیر طاهری

,
,
, نویسنده: امیر طاهری]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه