اخبار داغ

عشایر کهگیلویه و بویراحمد در زمان پهلوی بمباران هوایی شدند

عشایر کهگیلویه و بویراحمد در زمان پهلوی بمباران هوایی شدند
کشتار و بمباران عشایر کهگیلویه و بویراحمد، توسعه راه و مسکن این استان در انقلاب اسلامی2 برگ متفاوت از اسناد تاریخی ایران است تا رزیم پهلوی علمدار کشتار مردم و انقلاب اسلامی پرچمدار خدمت و توسعه باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس سال42 ایران تنها کشوری در تاریخ بود که مردم خودش را بمباران هوایی کرد و عشایر را به خاک و خون کشید تا گجستان کهگیلویه و بویراحمد و عشایر بویراحمدی این خطه سندی بر ننگین بودن دوران پهلوی و سراغازی بر مبارزه عشایر با رژیم شاه باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

 با آغاز نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و همزمان با آغاز مبارزات در سال 1341،عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم با جلوداری مرحوم آیت اله سید کرامت اله ملک حسینی و دیگر بزرگان این استان حمایتهای خود را از این نهضت اسلامی اعلام کردند.

,
رشادت های عشایرکهگیلویه وبویراحمد در درگیری با ارتش شاهنشاهی و عدالت خواهی آنان از دلایل خشم رژیم وبمباران آنها به دستورشاه والبته با کمک اربابانش بود.
,

ساعت هشت صبح 31 فروردین 1342 در نقطه ای به نام تنگ "گجستان" عشایر غیور بویر احمدی راه را بر قشون پهلوی سد کردند.

,
جنگ گجستان سند افتخاری از مبارزات عشایردر تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است این نبرد یک روزه با قوای دولتی به فرماندهی سرلشکر "آریانا" با شکست قوای شاهنشاهی همراه بود.
,

حکومت پهلوی پس از این درگیری از اردیبهشت تا خرداد همان سال به صورت روزانه و در چند نوبت به وسیله هواپیماهای خود بر سر عشایرگجستان،جلیل و لوداب بمب می ریخت که منجر به کشته شدن زنان و کودکان بیگناه زیادی شد.

,

مبارزات عشایر ظلم ستیز کهگیلویه و بویراحمد با رژیم پهلوی باعث شد آن رژیم این استان را به عمد در محرومیت نگه دارد و تا پایان سرنگونی کمترین عمران و آبادانی در این منطقه مغضوب رژیم طاغوت تا قبل از انقلاب انجام شد.

,

کهگیلویه و بویراحمد در حوزه عمران روستایی، مسکن محرومان، طرح های اشتغال زا، حمایت از قشر ضعیف جامعه، توسعه زیر ساخت های از برق، گازو جاده قبل از انقلاب اسلامی محروم  بود و با شروع انقلاب اسلامی  آغاز دگرگونی در خدمات رسانی به روستاها سبب تحول عظیمی در این استان شد.

,

یکی از محروم‌ترین استان های کشور، کهگیلویه و بویراحمد است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه راه ها از وضعیت نامناسبی برخوردار بود و کهگیلویه از شهرستان های بزرگ این استان تنها ۱۴۳ کیلومتر راه در آن احداث شده بود.

,

با تشکیل بنیاد مسکن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه و تحول همچون سایر نقاط کشور به این استان محروم رسید تا بجای بمباران و کشتار عشایر کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب توسعه راه ، مسکن و زیر ساخت های زندگی همچون آب، برق، گاز و تلفن به مردم داده شود.

,
تنها در یک پروژه عمرانی مسکن محرومان بالغ بر 4000 واحد ساختمانی برای مردم ساخته شد در صورتی که کشتار مردم و بمباران مناطق مختلف از هدایای رژیم پهلوی به مردم کهگیلویه و بویراحمد بود.
,

سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد  طرحی اجرایی شد که تحولی نو در توسعه روستایی و پایداری اشتغال برای مردم استان ایجاد کرد ، طرح منظومه روستایی از ابتدای سال جاری  و پایلوت آن در شهرستان گچساران شروع شد این طرح سبب کمک به مقوله اشتغال و در این رابطه بالغ بر  200 طرح برنامه ریزی و اجرایی شد تا با ایجاد اشتغال پایدار توسعه در روستا ها رقم خورده و خالی از سکنه نشوند.

,

پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت، و هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده ای، آموزش و عمران شهری در استان  دیده نمی شد و روستاهای این استان در حوزه راه اصلی و فرعی کمتر از ۸۰۰ کیلومتر بود که تمامی این محور‌ها خاکی بودند.

,
پس از پیروزی انقلاب بیش از شش هزار و 5۴۰ کیلومتر راه آسفالت با رعایت استاندارد‌ها و مسائل ایمنی در روستا های استان احداث شد تا کوهستانی و سخت گذر بودن مناطق مختلف استان هم نتواند جلوی خدمت انقلاب به مردم را بگیرد.
,

استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت و وسعت ایران، حدود ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد، این استان در منطقه‌ای سخت گذر و کوهستانی در جنوب غربی ایران واقع شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه