اخبار داغ

کلاهبرداری به سبک ارسال لینک‌های جعلی:

تغییر چهره کلاهبرداری با انجام خدمات در بستر فضای مجازی/ ۷۰ درصد پرونده‌های جرایم سایبری فارس مربوط به موضوعات مالی و اقتصادی است

تغییر چهره کلاهبرداری با انجام خدمات در بستر فضای مجازی/ ۷۰ درصد پرونده‌های جرایم سایبری فارس مربوط به موضوعات مالی و اقتصادی است
رئیس پلیس فتا فارس گفت: حدود ۷۰ درصد از پرونده‌هایی که در حوزه جرایم سایبری تشکیل می‌شود در زمینه موضوعات مالی و اقتصادی است که اگر بخواهیم کل پرونده‌های پلیس فتا را در نظر بگیریم نزدیک به ۵۰ درصد اینها کلاهبرداری اینترنتی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه گسترش تکنولوژی و استفاده از تجهیزات مدرن نظیر دستگاه کارت خوان ، شبکه های اجتماعی، فضاهای مجازی و سایت های آگهی محور زمینه ای برای شکل گیری کلاهبرداری مدرن در شبکه های اجتماعی فراهم کرده است

استفاده از فناوری، امروزه در کشورهای در حال توسعه بیش از گذشته مورد توجه قرار دارد و در بیشتر جوامع شهروندان با استفاده از فضای سایبری خدمات مورد نیاز را در کوتاه ترین زمان بدون اتلاف وقت در صفوف طولانی دریافت می کنند

پیشتر برای پرداخت پول در معاملات یا خرید و فروش کالای تجاری باید متقاضی انبوهی از وجه نقد را با خود حمل می کرد ولی هم اینک در کمتر از چند ثانیه می توان سپرده مورد نیاز را با استفاده از سیستم رایانه ای به هر شماره حسابی در هر جایی از کشور واریز کرد.

با فراهم شدن چنین بستری اذهان عمومی بر این سمت و سو هدایت شد که دیگر شاهد سرقت و دست اندازی به اموال مردم کمتر می شود ولی به موازات الکترونیکی شدن نقل و انتقال وجه نقد و انجام خدمات در بستر فضای مجازی، کلاهبرداری و سرقت نیز جامه نو به تن کرده و همتراز با دیگر بخش ها و گاهی جلوتر از آنها پا در مسیر پیشرفت گذاشت.

رصد اخبار و اطلاعات نشان می دهد، کم نیست اخباری که روزانه از سوی مراجع مسوول در زمینه تخلیه حساب بانکی افراد توسط افراد سود‌ جو و فرصت طلب بر سایت ها و روزنامه ها انعکاس می یابد و این اخبار دغدغه و نگرانی استفاده کنندگان از تکنولوژی را بیشتر می کند.

این روزها آنچه در رسانه ها بیشتر به چشم می خورد هشدارهای پلیس است که شهروندان را نسبت به دریافت پیامک های جعلی آگاه می سازد چون سودجویان با راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و ارسال لینک با مضامینی فریبنده و مخاطب‌ پسند، کاربران فضای مجازی را برای فعالیت در سایت‌هایی که با هدف کلاهبرداری راه‌اندازی شده‌اند، تحریک و ترغیب می‌کنند.

یکی از اقدامات کلاهبرداران این است که با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوء استفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود. از طرفی یکی از شگردهای کلاهبرداران سایبری برای در طعمه قرار دادن مردم این است که با سوءاستفاده از احساسات شهروندان به ارسال لینک‌های حاوی بدافزار و سرقت اطلاعات شهروندان اقدام می‌کنند.

یکی از روش هایی که این روزها بیشترین آمار پرونده های پلیس فتا را به خود اختصاص داده است استفاده از روش ارسال پیامک با مضمون ثبت نام مسکن، تزریق واکسن و مهم تر از همه پیامک از سامانه ثنا می باشد. در این روش فرد کلاهبردار با ارسال پیامک‌هایی با مضامین ارجاع پرونده به شعبه دادسرا یا دادگاه و اعلام آدرس اینترنتی جعلی سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی)، جهت پیگیری موضوع از مخاطب درخواست رجوع به لینک ارسال شده می‌نماید.

در چند روز اخیر سامانه تماس های مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز با دریافت چندین پیامک از سوی مخاطبان، درخواست پیگیری چنین کلاهبرداری هایی را داشته اند.

به همین منظور گفتگویی با حشمت سلیمانی رئیس پلیس فتا استان فارس انجام داده ایم تا ضمن اعلام هشدارهای پلیسی به بخشی از آمارهای موجود در خصوص این نحوه کلاهبرداری در فارس اشاره ای داشته باشد.

سلیمانی با بیان اینکه اخیراً مجرمین سایبری با ارسال پیامک های حاوی لینک، لینک هایی که یا آلوده به بدافزار است یا مخاطبین را به سمت درگاه های فیشینگ هدایت می کند اقدام به کلاهبرداری میکنند، گفت: در پیامک های قضایی که با نام و عنوان سامانه ثنا ارسال می شود، آمده که سریعاً باید لینک زیر را باز کنید شکایتی از شما شده که اگر اقدام نکنید حکم جلب شما صادر می شود. یا لینک هایی جهت ثبت نام مسکن، تزریق واکسن کرونا یا پیامک های شبیه این برای مخاطبان ارسال می شود که بلافاصله تا مخاطب آن را باز می‌کند، به سمت درگاههای الکترونیکی هدایت می‌شود که به راحتی میتوان حساب آنها را خالی کرد .

وی ادامه داد: اخیراً این موضوع نه تنها در استان فارس بلکه در تمام استان‌های کشور مشاهده شده و بیشتر پرونده‌هایی که این روزها در پلیس‌فتا تشکیل می‌شود مربوط به همین موضوع است که یا از حساب افراد برداشته شده یا از طریق تلفن آنها پیامکی به سایرین ارسال شده و حساب افراد دیگر مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

رئیس پلیس فتا فارس افزود: به این ترتیب مال باخته از فردی که پیامک از  او ارسال شده شکایت کرده‌ است.

سلیمانی  با اشاره به برخی هشدارهای پلیس عنوان کرد:موضوعی که بسیار حائز اهمیت است اینکه مردم توجه داشته باشند که هر پیامکی قرار باشد از سمت مراجع رسمی به مردم ارسال گردد حاوی سرشماره رسمی است، پس شهروندان هوشیار باشند  که از باز کردن پیامک هایی که حاوی سرشماره های رسمی نیست و از شماره شخصی ارسال شده پرهیز کنند، مردم مراقب باشند و بدانند که از سامانه ثنا پیامکی که حاوی لینک باشد ارسال نمی‌شود چون قوه قضاییه سامانه رسمی دارد و افرادی که در این سامانه ثبت نام کرده اند فقط  از همان طریق باید مباحث و مسائل مربوط به دستگاه قضایی  را پیگیری و دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه این گونه اتفاقات فقط و فقط به این برمی‌گردد که کاربران عزیز هشدارهای پلیس را جدی نگرفته ودر برخی موارد اقدامات خودسرانه انجام می‌دهند، اظهار کرد:از آنها درخواست داریم به این هشدارها توجه کرده و از ارسال پیامک های حاوی لینک به دیگران خودداری نمایند و خودشان نیز این پیامک ها را باز نکنند، اما اگرلینکی باز شد و آنها به سمت درگاه های فیشینگ هدایت شده و حسابشان خالی شد و مورد کلاهبرداری قرار گرفتند حتماً با مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به شماره«096380» تماس گرفته و یا به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.irگزارش دهند تا همکاران ما آنها را راهنمایی کنند.

 وی در خصوص آمار پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه در استان فارس عنوان کرد: حدود ۷۰ درصد از پرونده‌هایی که در حوزه جرایم سایبری تشکیل می‌شود در زمینه موضوعات مالی و اقتصادی است که اگر بخواهیم کل پرونده‌های پلیس فتا را در نظر بگیریم نزدیک به ۵۰ درصد اینها کلاهبرداری اینترنتی است که با جنبه های مختلف صورت می‌گیرد که از این تعداد برخی مربوط به سایت های آگهی محور مثل دیوار، یا کلاهبرداری از طریق تلفنی و شرکت در قرعه کشی ها و اخیراً هم موضوع ارسال پیامک و لینک جعلی میباشد.

سلیمانی در انتها مجدد خطاب به هموطنان استان فارس اعلام کرد: هر موضوعی که مربوط به جرایم حوزه سایبری است و هر پیامک و لینکی که ازطریق درگاههای غیررسمی به انها ارسال شد که برای خود یا دیگران مشکلی به وجود آورده را سریعا با مرکز فوریت های پلیس فتا اطلاع دهند تا در اولین فرصت پیگیری گردد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه