اخبار داغ

یادداشت کارشناس حقوقی فوتبال؛

ارکان قضایی فدراسیون فوتبال؛ مشروع یا نامشروع؟

ارکان قضایی فدراسیون فوتبال؛ مشروع یا نامشروع؟
کارشناس حقوقی فوتبال در یادداشتی به بررسی مشروعیت ارکان قضایی فدراسیون فوتبال بر مفاد اساس‌نامه پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدمحمدرسول باختر، کارشناس حقوقی فوتبال و وکیل پایه یک دادگستری درباره ارکان قضایی مستقل فدراسیون فوتبال و آن‌چه این روزها می‌گذرد، طی یادداشتی نوشت: "با توجه به اختلافات و جریانات داخلی فدراسیون، هیات رییسه پروسه عزل رییس فدراسیون را کلید زد. بدون توجه به آنچه مربوط به این پروسه است، در خصوص مشروعیت ارکان قضایی مستقل (انضباطی، اخلاق و استیناف) که توسط مجمع عمومی انتخاب نشده‌اند، صحبت‌های زیادی مطرح شده است. در زمان تشکیل مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در اسفندماه ۱۳۹۹، مجمع در خصوص اعضای ارکان قضایی تصمیمی اتخاذ نکرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

علت عدم تعیین نیز به تفاوت میان دو اساسنامه مربوط است. در اساسنامه سابق، وظیفه تعیین این افراد با هیات رییسه بوده اما در اساسنامه حاضر صرفا وظیفه پیشنهاد با هیات رییسه است و تعیین و تصویب آن ذیل وظایف مجمع است. پس از تصویب اساسنامه حاضر و تغییر این قسمت، هیات رییسه فعلی ‌باید ذیل وظایف خود اقدام به تشکیل مجمع عمومی و تعیین رییس و اعضای این ارکان می‌کرد که تا به امروز چنین امری محقق نشده است.

,

اگر قائل به این تفسیر شویم که این ارکان تا زمان تطبیق با اساسنامه حاضر مشروعیت ندارند، بدون شک مطابق تشریفات دعوت مجمع عمومی حداقل هفتاد روز زمان لازم است تا رییس و سایر اعضای این ارکان تعیین شود (تجربه زندگی در ایران این زمان را خیلی بیشتر تخمین می‌زند). در این حداقل هفتاد روز که قطعا در عمل بیشتر می‌شود، فدراسیون فوتبال فاقد رکن قضایی خواهد بود و این امر موجب می‌شود تا اهداف اساسنامه و وظایف فدراسیون با خلل مواجه شوند.

,

از سوی دیگر، اگر این ارکان را فاقد مشروعیت بدانیم، بدین معناست که تمام تصمیمات هر چهار رکن تا به امروز بی‌اعتبار و فاقد وجاهت قانونی است. لذا فدراسیون ‌باید تمام هزینه‌های دادرسی و تمام جرایمی را که توسط این ارکان وضع شده‌اند و دریافت کرده، مسترد دارد. حتی ‌باید تمام غرامات ناشی از محرومیت‌ها را نیز جبران کند، چراکه یکی از ارکان اساسی فدراسیون قصور داشته است. بنابراین چنین تفسیری مغایر با منطق، اصول حقوقی و روح اساسنامه است."

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه