اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

چهره واقعی اروپا کدام است؟/ آغوش باز به روی آوارگان اوکراینی یا لگدمال کردن آوارگان سوری!

چهره واقعی اروپا کدام است؟/ آغوش باز به روی آوارگان اوکراینی یا لگدمال کردن آوارگان سوری!
آشکار شدن چهره دوگانه اروپا در قبال مقوله ای کاملا یکسان که حقوق بشر و انسانیت را شامل می شود این سوال را در ذهن افکار عمومی پررنگ می کند که آیا زمان آن نرسیده که مرزبندی استاندارهای دوگانه غرب باید از بین برود؟
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آواره شدن مردم اوکراین بعد از حمله نظامی روسیه به این کشور اگر چه ظاهری خشن و ناخوش دارد اما سبب شد چهره واقعی دنیای غرب که مدعی دفاع از حقوق بشر است یک بار دیگر آشکار شود، چهره ای که این بار واکنش بسیاری از جریانات آزاد اندیش حتی در کشورهای غربی مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یورونیوز در گزارشی به بررسی اوضاع آوارگان جنگی اوکراینی در مرزهای اروپا و مقایسه آن با رفتار اروپا با آوارگان دیگر کشورها پرداخته و پرده از چهره واقعی غرب برداشته است.

,

به گفته کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد آمار پناهجویان اوکراینی به مرز ۱ میلیون نفر رسیده، این در حالی است که براساس آمار بدست آمده بیش از ۸۰۰ هزار نفر راهی غرب شدند و از این میان حدود ۲۵۰ هزار نفر از مرز لهستان وارد اروپا شدند و با تصویری متفاوت از اروپا  روبه رو شدند.

,

در گزارش یورونیوز آمده است: آغوش گشاده اروپایی‌های برای پناهجویان از جنگ گریخته اوکراین، چه در عمل مرزبان شرق اروپا و چه در وعده‌های رهبران اروپای غربی به گزارش‌های ضرب و شتم و حتی آزار جنسی پناهجویان در مرز کرواسی-بوسنی و یونان-ترکیه کوچک‌ترین ربطی نداشت. مرزهای باز لهستان و رومانی در زمستان ۲۰۲۲ کوچک‌ترین شباهتی با بنادر بسته ایتالیای ماتئو سالوینی در برابر کشتی‌های پناهجویان مستاصل و سرگردان آفریقایی در آب‌های مدیترانه نداشت و این بار، داوطلبان کمک به پناهجویان به جرم معاونت و مشارکت در قاچاق انسان بازداشت و محاکمه نمی‌شوند؛ پدیده‌ای که پیش از آن نمونه‌هایش را دست‌کم در فرانسه، ایتالیا و یونان دیده بودیم.

,

مرزهای گشوده لهستان در برابر پناهجویان اوکراینی، همان مرزهایی هستند که اواخر تابستان و پاییز سال گذشته به سوی مهاجران و پناهجویان خاورمیانه‌ای از بلاروس بسته بودند. صحنه‌های رقت‌انگیز صف‌آرایی نیروهای نظامی و پلیس لهستان در مرز بلاروس دربرابر پناهجویان خاورمیانه‌ در مواردی حمله سگ‌های پلیس به سوی آورگان بی‌پناه و درمانده، تازه‌تر از آن هستند که از حافظه جمعی شهروندان اروپایی و غیراروپایی پاک شده باشند!

,

 

,

پس چهره واقعی اروپا کدام است؟

, پس چهره واقعی اروپا کدام است؟, پس چهره واقعی اروپا کدام است؟,

پترا لازلو خبرنگار مجارستانی که جهان او را در ۸ سپتامبر ۲۰۱۵ با لگدش به پدر فرزند به آغوش سوری در مرز مجارستان و صربستان شناخت و در سال ۲۰۱۸ دادگاه عالی مجارستان او را از اتهام اقدام علیه صلح تبرئه کرد تا به چهره پر افتخار راست افراطی اروپا تبدیل شود و یا چهره مهربان آنگلا مرکل و مردمان گل به دست در ایستگاههای قطار وین و مونیخ و برلین در سال ۲۰۱۵ و شهروندان مسئول اروپایی که این روزها با خودروی شخصیشان حتی از هلند و بلژیک و فرانسه تا مرز لهستان-اوکراین میروند تا اوکراینی‌ها را سوار کنند و با خود به اروپای غربی بیاورند؟

,

یک روزنامه‌نگار ایرانی مقیم هلند در جریان بازدید از کمپ مرکزی ثبت‌ نام پناهجویان در این کشور در حساب توییتری‌اش خبر از تبعیض آشکاری داد که موقع بازدید از این کمپ بین پناهجویان اوکراینی با پناهجویان خاورمیانه‌ای مشاهده کرده است.

,

یورونیوز در ادامه این گزارش به گفتگو با یکی از نمایندگان حزب راست حاکم قانون وعدالت لهستان (PiS ) به شرط آنکه نامش ذکر نشود اشاره کرده است.

,

 

,

آغوش اروپا به روی آوارگان اوکراینی باز است/نمیخواهیم شاهد زنان روسری بر سر در اروپا باشیم!

, آغوش اروپا به روی آوارگان اوکراینی باز است/نمیخواهیم شاهد زنان روسری بر سر در اروپا باشیم! , آغوش اروپا به روی آوارگان اوکراینی باز است/نمیخواهیم شاهد زنان روسری بر سر در اروپا باشیم! ,

 

,

این نماینده به یورونیوز گفته است: « بله ما آغوشمان به روی اوکراینی‌ها باز است چرا که آنها مثل ما هستند. مثل ما لباس می‌پوشند، مثل ما زندگی می‌کنند و هویتشان با ما یکی است. ما نمی‌خواهیم در کشورمان شاهد حضور زنان برقع‌پوش یا حتی کسانی باشیم که روسری بر سر می‌کنند. ما مسلمانان را نمی‌خواهیم. ما نمی‌خواهیم کسانی را اینجا ببینیم که همیشه با ما در حال جنگ بوده‌اند.»

,

این نماینده مجلس لهستان ادامه داد: «ما انسان‌هایی متمدن هستیم. اروپا یک تمدن مسیحی است که نژادها و زبانهای مشخصی دارد. طبیعی است که این نژادها و زبانها با هم مهربان باشند و با دیگران نباشند.»

,

از او می پرسیم اما حزب شما در واقع خواستار خروج از اتحادیه اروپا نیز هست و سخت است باور کنیم که شما مایل به ماندن در اتحادیه باشید. چرا؟

,

می‌گوید: « ببینید ما با اوکراینی‌ها یک تمدن هستیم. زبانمان یکی است. حتی بسیاری از اوکراینی‌ها مثل ما کاتولیک هستند. به خود ما در غرب اروپا به چشم شهروندان درجه دوم نگریسته می‌شود. شما رفتار بریتانیایی‌ها یا هلندی‌ها با کارگران ما را ببینید.»

,

در ادامه از او پرسیدیم پس شما خودتان از رفتاری که با شما در غرب اروپا می‌شود ناراضی هستید پس چرا همان رفتار را با دیگران می‌کنید؟

,

او در پاسخ گفت: «به همین دلیل خواستار خروج از اتحادیه اروپا هستیم. البته با ادامه حضور در ناتو هیچ مخالفتی نداریم چرا که ناتو منشا تامین امنیت ماست و رفتار امریکایی‌ها نیز با ما کاملا متفاوت است. اما در حوزه اقتصادی و سیاسی ما باید پس از آزادسازی اوکراین و بلاروس از دست روس‌ها به سوی اتحاد با آنها برویم و نوعی از اتحادیه اروپای شرقی را ایجاد کنیم. اوکراین و بلاروس به لحاظ تاریخی بخشی از لهستان هستند. اگر به نقشه‌های قرن ۱۶ و ۱۷ نگاه کنید متوجه می‌شوید که روسها اصلا آنجا نبودند و ما آنجا با عثمانی‌ها همسایه بودیم.»

,

 

,

از ایرانی ها به خاطر رفتارشان سپاسگزاریم!

, از ایرانی ها به خاطر رفتارشان سپاسگزاریم!, از ایرانی ها به خاطر رفتارشان سپاسگزاریم!,

 

,

یورونیوز می نویسد،پرسش بعدی ما راجع به هویت بود: پس مسئله شما هویت اروپایی نیست. مسئله هویت اسلاو کاتولیک یا حتی لهستانی است. مسئله هویتی است؟ درست می‌گویم؟ اگر چنین است ربطی به ارزشهای اروپایی دارد؟

,

می‌گوید: «ما ارزشهای خودمان را داریم. ما لهستانی هستیم. با تجربه و تاریخ خودمان! تاریخی که درد و رنج بسیاری در آن نهفته است. ادعای نمایندگی ارزشهای اروپا را نیز نداریم. اصلا مگر چیزی تحت عنوان ارزشهای اروپایی وجود دارد؟»

,

-کنوانسیون اروپایی حقوق بشر اگر ارزشهای اروپایی نیست پس چیست؟

,

ادامه می‌دهد: «آن را که حتی ترکیه هم امضا کرده است.»

,

تصویری از پناهجویان لهستانی در ایران در زمان جنگ جهانی دوم را به او نشان می‌دهیم و می‌گوییم ایرانیان نه اسلاو بودند و نه کاتولیک اما پناهجویان لهستانی را با آغوش باز پذیرفتند. ایرانیان نیز باید بر مبنای هویت خود رفتار می‌کردند؟ نظرتان در این مورد چیست؟

,

این نماینده حزب حاکم لهستان به گفتن «ما لهستان‌یها رنج زیادی در طول تاریخ کشیده‌ایم. از ایرانی‌ها نیز بخاطر این رفتارشان سپاسگزاریم.» اکتفا می‌کند.

,

 

,

یک فعال حقوق بشر: اتحادیه اروپا را در قبال رفتار تبعیض آمیز با پناهجویان سوری  افغانی محکوم می کنیم

, یک فعال حقوق بشر: اتحادیه اروپا را در قبال رفتار تبعیض آمیز با پناهجویان سوری  افغانی محکوم می کنیم, یک فعال حقوق بشر: اتحادیه اروپا را در قبال رفتار تبعیض آمیز با پناهجویان سوری  افغانی محکوم می کنیم,

یورونیوز اما به دیدگاه دریوری دایک فعال حقوق بشر بریتانیایی و از مسئولان سابق دیده‌بان حقوق بشر که هم‌اکنون سازمان مردم‌نهادی در بریتانیا با اسم «تحقق حقوق بشر» دارد اشاره کرده و آورده است؛ دایک می‌گوید: « در روزهای اخیر شاهد صحنه‌های قابل توجهی از سخاوت و همبستگی بین‌المللی بوده‌ایم. اما همچنین شاهد رفتار نژادپرستانه با افراد غیراروپایی، از جمله کشورهای آفریقایی و آسیایی و همچنین افراد بدون تابعیت نیز بودیم.»

,

وی با اشاره به واکنش گسترده به رفتار دولت‌های اروپایی با پناهجویان غیراروپایی می‌گوید: «بسیاری از ما فعالان در جامعه بین‌المللی حقوق بشر دولتهای اروپایی، چه در داخل و چه در خارج از اتحادیه اروپا را در واکنش به رفتار تبعیض‌آمیز آنها با پناهجویان افغان و سوری محکوم کردیم. همچنین رفتار این دولتها در قبال پناهجویان از کشورهای جنوب صحرای آفریقا را نیز به شدت محکوم کرده و غیرقابل قبول دانستیم. بسیاری از سازمان‌های غیردولتی برای مقابله با چنین سیاست‌هایی تلاش و کمک کردند. با این حال متاسفانه چنین سیاست‌هایی ادامه یافت.»

,

 

,

در ذهنیت اروپایی ارزش زندگی یک سفید پوست بیشتر از دیگران است!

, در ذهنیت اروپایی ارزش زندگی یک سفید پوست بیشتر از دیگران است!, در ذهنیت اروپایی ارزش زندگی یک سفید پوست بیشتر از دیگران است!,

یولیا سوشنیکووا ، مشاور موسسه مطالعات سیاسی روسیه و استاد دانشگاه ناتینگهام در این باره می‌گوید: «این یک استاندارد دوگانه نزد اروپایی‌هاست. در ذهنیت اروپایی، ارزش زندگی یک سفیدپوست بیشتر از زندگی و رفاه دیگران دیگران است. قهوه‌ای ، سیاه ، زرد، فرقی نمی‌کند؛ غیر سفید پوست، غیر سفید پوست است.»

,

او ادامه می‌دهد: « همه ما دیدیم که در مرز لهستان چه اتفاقی افتاد. لهستان تمایلی به پذیرش آفریقایی‌ها ، حتی اگر خانواده اوکراینی نیز داشته باشند و یا مثلا هندی‌هایی که در زمان شروع درگیری در اوکراین کار می‌کردند یا درس می‌خواندند ، ندارد. این استاندارد دوگانه، استانداردی نیست که از زمان آغاز درگیری‌ها شروع شده باشد بلکه خود یک استاندارد آشکار است و ویژگی‌های سیستماتیک دارد.»

,

حال اما با آشکار شدن رفتار دوگانه اروپا در قبال مقوله ای کاملا یکسان یعنی انسانیت و حقوق بشر، آیا دنیای غرب نسبت به این رفتار دوگانه در برابر افکار عمومی پاسخگو خواهد بود و آیا زمان آن نرسیده که مرزبندی استاندارهای دوگانه اروپا از بین برداشته شود؟

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه