اخبار داغ

سامان است و بادام‌هایش؛

بادام سامان،،محصولی که شهرت جهانی دارد

بادام سامان،،محصولی که شهرت جهانی دارد
سامان از شهرهای شهرستان‌ سامان در فاصله 22 کیلومتری شمال شرقی شهرکرد است، این شهر به سبب قرارگیری در حاشیه زاینده‌رود، بستر مناسبی برای کشاورزی و باغ‌داری بوده که وضعیت خاص جغرافیایی آن زمینه تولید محصولاتی چون بادام و گردو را فراهم ساخته است، بادام این شهرستان نه‌تنها در کشور که در دنیا شهرت و طرفداران بسیاری دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ سامان از شهرهای شهرستان‌ سامان در فاصله 22 کیلومتری شمال شرقی شهرکرد است، این شهر به سبب قرارگیری در حاشیه زاینده‌رود، بستر مناسبی برای کشاورزی و باغ‌داری بوده که وضعیت خاص جغرافیایی آن زمینه تولید محصولاتی چون بادام و گردو را فراهم ساخته است، بادام این شهرستان نه‌تنها در کشور که در دنیا شهرت و طرفداران بسیاری دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

 
اگرچه توسعه باغات در سامان در سال‌های گذشته وضعیت اقتصادی مردم این شهرستان را بهبود بخشیده اما نبود آب و خشکسالی‌های پی در پی میزان محصول این تولیدکنندگان را کاهش داده است.
 
بادام شهرستان سامان در ارقام مامایی، ربیع، سفید و انواع بادام سنگی تولید می‌شود که مغز درجه یک بادام مامایی سامان به‌عنوان گران‌ترین ارقام آجیلی کشور است و استقبال خوبی از انواع بادام تولیدی در سامان از سوی خریداران داخلی و خارجی می‌شود.
 
متاسفانه بادام تولیدی در این شهرستان به‌صورت فله‌ای فروخته شده و برند خاصی برای آن وجود ندارد.

بنابر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی این استان از مجموع ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت بادام ۱۰ هزار هکتار از اراضی تحت کشت این محصول متعلق به سامان است و با این وجود چهارمحال و بختیاری یک دهه است که رتبه نخست تولید بادام در کشور را از آن خود کرده است.

محبوبیت بادام در بین باغ‌داران به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی 

جعفرزاده یکی از باغ‌داران سامانی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از ابتدا پدران‌مان در این شغل فعال بودن  و به‌واسطه همین ما هم به این سمت گرایش پیدا کردیم.

وی عمده محصولات باغی شهرستان سامان را انواع ارقام بادام، گردو، میوه‌ها تابستانی چون هلو، زردآلو، گیلاس، آلبالو و... عنوان و اضافه کرد: بادام به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی استان بیشتر از سوی باغ‌داران مورد استقبال قرار می‌گیرد.



جعفرزاده کم‌آبی، سرمازدگی، افزایش قیمت نهاده، هجوم آفات و بیماری‌ها به باغ و پیدا کردن بازار فروش را ازجمله مشکلات پیشِ روی باغ‌داران عنوان و بیان داشت: صادرات بادام به هند تاثیر بسیار خوبی بر وضعیت باغ‌داران داشته است و اگر زمینه صادرات گسترش یابد نگرانی از بابت یافتن بازار فروش برای باغ‌داران کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به تغییر سبک آبیاری باغ‌ها از سنتی به صنعتی اضافه کرد: این موضوع تا حدی مشکل کم‌آبی را رفع کرده و بازده تولید را بالا برده  است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ مسئولان استانی قول‌هایی درخصوص ایجاد شهرک بادام برای رفع مشکلات تولیدکنندگان بادام داده‌اند بناست این شهرک در اختیار صادرکنندگان بادام قرار گیرد.

تولید ۲۷ درصد بادام ایران در شهرستان سامان

 عطا الله ابراهیمی رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ از وجود حدود ۲۰ هزار هکتار باغ در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: محصولِ بالغ‌بر ۵۰ تا ۶۰ درصد این باغات بادام است.

وی با بیان اینکه بادام نیاز آبی پایینی دارد ادامه داد: همین امر سبب شده تا این محصول بیشتر مورد توجه قرار گیرد.



ابراهیمی خاطرنشان کرد: تجار هندی تاکید دارند بادام سامان در دنیا طرفداران بسیاری دارد و کیفیت این بادام با هیچ یک از انواع بادام‌ها در آمریکا و خصوصا کالیفرنیا و سایر کشورها قابل مقایسه نیست.

ابراهیمی با اشاره به اینکه حدود ۲۷ درصد بادام ایران در شهرستان سامان تولید می‌شود یادآور شد: ۹۵ درصد بادام مامایی که یکی از برندهای معروف بادام در سامان است به هندوستان صادر می‌شود.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ درحالی‌که چهارمحال و بختیاری چندین سال پیاپی دارای رتبه نخست بیکاری در کشور است و همچنین به لحاظ صنعتی پیشرفت چندانی نداشته، اما به سبب آب و هوای مناسب ظرفیت بالایی برای تولید محصولات کشاورزی و باغی داشته و مسئولان می‌توانند با توجه به این پتانسیل و تقویت آن، زمینه اشتغال جوانان و جلوگیری از مهاجرت از استان را فراهم سازند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, محبوبیت بادام در بین باغ‌داران به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی ,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
, تولید ۲۷ درصد بادام ایران در شهرستان سامان,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه