اخبار داغ

مردم "سراوان" چه می خواهند؟

کوه ۹۲ متری زباله بلای جان استان گیلان/ مردم در انتظار اقدام عملی و جهادی مدیران+فیلم

کوه ۹۲ متری زباله بلای جان استان گیلان/ مردم در انتظار اقدام عملی و جهادی مدیران+فیلم
شب قدر مسئولین استان گیلان در حال حاضر، رفع دل نگرانی مردم صبور و محق سراوان است تا با کار جهادی و انقلابی که وعده داده شده، امید و اعتماد و سلامتی و آسایش از دست رفته آنها برگردد و سراوان مجددا تداعی گر سرسبزی و طراوت و زیبایی باشد نه زباله و شیرآبه و بوی تعفن.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، مشکل یا به تعبیر "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری، ابرچالش زباله سراوان برای امروز و دیروز نیست و بیش از سه دهه است که مردم یکی از خوش آب و هواترین نقاط استان گیلان در کوهی از زباله نفس می کشند و شیرآبه‌های سمی جان و سلامتی آنها را با خطرات جدی مواجه کرده است و در این مدت به جز حرف ها و وعده‌های توخالی چیزی نصیبشان نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
روزانه حدود هزار و ۲۰۰ تُن زباله در سراوان رشت دفن می‌شود و انباشت آن در این منطقه علاوه بر ایجاد ناراحتی و مخدوش کردن چهره سبز منطقه، موجب بروز انواع سرطان ها و بیماری های پوستی و گوارشی نیز شده است و به دلیل شرایط پیچیده ایجاد شده، این مشکل همواره به عنوان اولویت استان گیلان نام برده می شود اما آنطور که باید به آن بها داده نشده و بودجه های اختصاص یافته به آن نیز جوابگوی حجم مشکلات نیست.
,
 
,
مردم سراوان بیست و دوم فروردین امسال با نصب یک پرده اعتراضی در مسیر خودروی حمل زباله به این منطقه، عملا به مسئولان هشدار دادند که دیگر طاقتشان طاق شده و دیگر دلخوش به وعده ها و تاریخ ها نیستند و باید اقدامی عاجل و تاثیرگذار برای آنان انجام گیرد.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
"اسدالله عباسی" استاندار گیلان اسفندماه سال گذشته، خواستار اقدام عملی و برنامه ریزی عملیاتی برای حل مشکل سراوان آن هم طی مدت یک هفته شده بود اما باز هم مردم در عمل اقدام تاثیرگذار و مشهودی ندیدند.
,
 
,
اعتراض مردم سراوان در سال جدید باعث شد که مجددا مسئولین محلی و استانی به دیدار مردم منطقه رفته و سعی در آرام کردن مردم کنند اما اینبار اوضاع کمی فرق داشت و مردم نشان دادند که دیگر وعده جواب نمی دهد و اعتماد از دست رفته آنها با حرف و جلسه های بی نتیجه بر نمی گردد.
,
 
,
طبق گفته استاندار گیلان، ارتفاع زباله در سراوان به ۹۲ متر رسیده و این ابرچالش بیش از آنکه مربوط به کمبود بودجه باشد، به سوءمدیریت و سهل انگاری های مسئولان در دوره های مختلف مربوط می شود و باید به جای گفتار درمانی اقدامی عملی و جهادی کرد اما از زمان آغاز به کار دولت جدید نیز علی رغم وعده ها و سخنان بسیار، هنوز حرکت چشمگیر و محسوسی برای این مشکل انجام نگرفته است.
,
 
,
خواسته اصلی مردم سراوان چیست؟
, خواسته اصلی مردم سراوان چیست؟, خواسته اصلی مردم سراوان چیست؟,
 
,
مردم نجیب و صبور سراوان که سالهاست همجوار زباله و حشرات و بوی تعفن حاصل از آن هستند چیزی جز درک شدن و شنیده شدن صدای خود نمی خواهند. آنها در اعتراضات چند روز اخیر خود مکررا از مسئولان خواستند که برای چند روز یا حتی چند ساعت که شده در خانه های آنها زندگی کنند تا ببینند چنین زندگی را برای خود و خانواده هایشان نیز می پسندند و آیا اصولا چنین وضعیتی برای آنها قابل قبول و تحمل است یا خیر.
,
 
,
, ,
 
,
مردم سراوان خواستار جلوگیری از ورود زباله به این منطقه هستند و از مسئولان درخواست اقدام جدی جهت جایگزینی یک منطقه دیگر برای بازیافت و دفن زباله به جای سراوان هستند و این در حالیست که برخی مسئولان مانند استاندار گیلان جایگزینی یک مکان دیگر را امری زمان‌بر و بی نتیجه می دانند و عباس صابر، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز در گفتگویی از اضافه شدن سه خط پردازش جدید به کارخانه کود الی رشت خبر داد و ساماندهی این موضوع را نیازمند یک سال زمان اعلام کرد.
,
 
,
متفاوت بودن مطالبه مردم سراوان و مسئولین و تصمیم گیرندگان موجب تداوم اعتراضات مردمی شده و آنها در سال جدید با اعتراضات پیاپی اعلام کردند که دیگر اجازه ورود زباله بیشتر به سراوان را نمی دهند و باید مکان دیگری برای این موضوع اختصاص یابد.
,
 
,
"حسین مصطفی پور" معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان در گفتگویی در این رابطه حل مشکل سراوان را کار زمان بر و تخصصی اعلام کرد که باید به دور از هرگونه فضاسازی سیاسی انجام گیرد اما وعده ساماندهی و حل کامل این معضل تا یک سال آینده را به مردم داد و از آنها خواست که صبر کنند و به دولت جدید فرصت دهند.
,
 
,
جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت و خمام در مجلس نیز خواستار ورود وزیر کشور جهت حل مسئله سراوان شد تا وی مردم معترض را با گفتگو به آرامش دعوت کند.
,
 
,
شریف نژاد دادستان سنگر در جمع مردم سراوان از بسته شدن کامل لندفیل سراوان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: تعهد می دهم که اگر در اجرای پروژه کوتاهی شود، خودم دستور پلمب این جایگاه را خواهم داد و نیازی به زحمت و تجمع شما مردم عزیز نیست.
,
 
,
, ,
 
,
اما مردم سراوان در شب قدر نیز با تجمع در محل ورود زباله ها به این منطقه، جدی بودن مطالباتشان را به مسئولین گوشزد کردند تا این بار اسیر وعده های بی سرانجام و امروز و فردا کردن متولیان امر نشوند و امید می رود با توجه به صحبت‌های اخیر استاندار مبنی بر ساماندهی یک میلیون تن زباله این منطقه و درختکاری و کاورکشی آن، اتفاقات مثبت و موثری رقم بخورد.
,
 
,
اینطور که پیداست شب قدر مسئولین استان گیلان در حال حاضر، رفع دل نگرانی مردم صبور و محق سراوان است تا با کار جهادی و انقلابی که وعده داده شده، امید و اعتماد و سلامتی و آسایش از دست رفته آنها برگردد و سراوان مجددا تداعی گر سرسبزی و طراوت و زیبایی باشد نه زباله و شیرآبه و بوی تعفن.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه