اخبار داغ

شبی به قدر هزار ماه؛

قدر این «قدر» باید بدانیم/ مقدرات انسان در شب بیست و سوم ماه رمضان امضا می‌شود

قدر این «قدر» باید بدانیم/ مقدرات انسان در شب بیست و سوم ماه رمضان امضا می‌شود
«قدر» شبی است که عبادت آن از عبادت هزار ماه برتر است. با توجه به آنکه در شب قدر ماه رمضان، همه امور هستی در اختیار خلیفهًْ‌الله برای امضا گذاشته می‌شود باید آن را شب سرنوشت‌ساز دانست که اگر انسان توبه کند گویی پاک شده و همین زمینه را برای تغییرِ قبل از امضا، فراهم می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، امشب سومین شب از لیالی مبارکه قدر است. شب قدر، پرارج ترین و پررمز و رازترین شب‌ها در گردونه زمان است که قلم‌ها در وصفش می‌شکنند، زبان‌ها از توصیفش قاصرند و عقل در فهم آن مبهوت و متحیر می‌ماند؛ شبی که به فرموده امام صادق (ع) قلب رمضان به شمار می‌آید. شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شست‌وشوی آینه دل. آن شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

باید راهی به سوی آسمان بیابیم. باید خود را به ابدیت نزدیک کنیم. باید همچون فرشتگان، گرداگرد امام هستی بگردیم. بروم به سوی نورانیت. وجودمان را در آئینه خوبی‌ها منعکس کنیم.

,

و عاشقانه ناله «بک یا الله» سر دهیم و بند بند یا «غیاث المستغیثین» را بر لوح دلم حک کنیم و خدای مهربان را به چهارده نور پاک، قسم دهیم و والاترین کتاب را بر سربگیریم و بالاتر رویم. معبودا ما را به خودمان وامگذار و در این شب، با بهترین بندگانت همنشین کن و از خویش مران که بی‌تو حیرانم و سرگردانیم!

,

سمانه قادری دانشجوی رشته علوم قرآنی سال سوم دانشگاه به خبرنگار خاورستان می‌گوید: «یک چیز را خوب می‌فهمم و خوب می‌دانم؛ هر شبی که آدم بابت قصورهایش از خدا بخشش بخواهد و برای باقی روزهای مانده از عمر برای خود و دیگران خیر و خوشی و برکت و سلامت بخواهد، قطعا خداوند هم به او عنایت خواهد کرد. شب قدرمان را با خوب خواستن برای دیگران پر قدرتر کنیم. همه را به خاطر هر بدی که خواسته یا ناخواسته با ما کردند ببخشیم و از خدا هم بخواهیم که با دیده بخشایشش به ما نگاه کند.»

,

وی ادامه می‌دهد: «من واقعا دراین شب می‌خواهم خدا به من آرامش درونی عطا کند. چون هیچ چیزی مثل آرامش نمی‌تواند انسان را به آسودگی درونی برساند. همچنین در این شب مقدس و متبرک فرج حضرت مهدی(عج) و شفای تمام مریضان را از خدای متعال خواستارم».

,

 

,

, ,

 

,

شب قدر بهانه‌ای برای بخشایش بی‌بهانه گناهان
دراین شب چهره جان را باید با اشک توبه، ازغبار تن زدود و از خدای مهربان مسیر نورانی سعادت را خواستار شد. به قول حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی‌(ره)، همه ما در سال گذشته گناه‌‏ها و خطاهایی مرتکب شده‌‏ایم. اگر انسان بخواهد بهترین ترمیم شامل حالش شود، تنها راهش پناه بردن به غفاریت خداوند است. غفاریت خداوند سه گونه ستاریت را به دنبال دارد: اول آن‌که وقتی خداوند ما را می‌‏آمرزد، نمی‌‏گذارد تبعات گناه دامن‌گیر ما شود. تبعات گناه ما همان جهنّم و عقوبت الهی است.

, شب قدر بهانه‌ای برای بخشایش بی‌بهانه گناهان, شب قدر بهانه‌ای برای بخشایش بی‌بهانه گناهان,
,

اگر کسی مرتکب گناه و خطا شود، تمام موجوداتی که در ربط با او بوده‌‏اند، چه فرشتگان رقیب و عتید و چه زمین و زمان و حتی اعضا و جوارح وی از گناه او مطلع می‎‌شوند؛ لذا در قرآن آمده است: «یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ»؛ روز قیامت، دست و پا و زبان ایشان، علیه آن‏ها به علّت کارهایش گواهی می‎‌دهند؛ زیرا از اعمال او مطلّع هستند. قسم دومِ ستاریتِ ناشی از غفاریت، آن است که خداوند به موجودات آگاه از معصیت او می‏‌فرماید: علیه او گواهی ندهید.

,

حسن جوانی ۲۹ ساله است که برایمان در توصیف آثار و برکات شب‌های قدر می‌گوید: « شب قدر، شب نشستن در سایه قرآن و پروردگار را سوگند دادن به کلام وحی است. شب قدر سر به زیر به درِ درگاه معبودی می‌آییم که آن شب را پرفضیلت‌تر از هزارماه قرار داده تا با توسل به او به درک این شب بزرگ برسیم و برای گناهان خود طلب توبه و بخشش کنیم. قدر تنها بهانه‌ای است که گناهان ما را خدای رحمان و رحیم بی‌بهانه ببخشد. خداوند هر روز و هر شب در انتظار بازگشت ماست، خدایا لحظه‌ای ما را به حال بد خودمان رها نکن واَللّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حالِنا بِحُسنِ حالِک را برکت شب‌های قدرمان قرار ده».

,

 

,

, ,

شبی به قدر هزار ماه

, شبی به قدر هزار ماه, شبی به قدر هزار ماه,

حجت الاسلام معلمی، کارشناس مذهبی و امام جمعه بشرویه در توضیح آثار و برکات بجا آوردن اعمال شب‌های قدر می‌گوید: « بیداری و شب زنده داری درشب‌های قدر بسیار مورد تاکید قرار گرفته، چرا که بیداری ظاهری را مقدمه‌ای برای بیداری انسان در طول زندگی دانسته‌اند.»

,

وی با بیان اینکه بر اساس روایات و آیات قرآن، شب قدر برتر از هزار ماه یعنی عمر هشتاد و چندساله انسان است، خاطرنشان می‌کند: « براساس روایت‌ها در شب ۱۹ ماه رمضان مقدرات انسان‌ها نوشته می‌شود،‌ در شب ۲۱ مورد بررسی قرار می‌گیرد ودر نهایت در شب ۲۳ نهایی می‌شود و از این جهت دعا و عبادات انسان تاثیر بسیاری در تغییر روند یک سال آینده آنها دارد. چه بسا که به واسطه همین دعاها امور خیر بسیاری در سرنوشت یک سال آینده افراد رقم می‌خورد».

,

 نقش انسان در تعیین مقدرات شب قدر

,  ,  , نقش انسان در تعیین مقدرات شب قدر, نقش انسان در تعیین مقدرات شب قدر,

حجت الاسلام سید محمد معلمی بیان می کند: «در شب قدر، مقدرات بندگان، اعم از خیر و شر و ولادت و مرگ و… که تا شب قدر سال آینده با آن مواجه می شوند، تقدیر و معین می گردد. ولی خداوند به انسان اجازه داده این یک شب را به درگاهش راز و نیاز کند تا تقدیرش اگر بد است به نیکی و سعادت تغییر دهد. بنابراین، تحققِ آنچه در شب های قدر برای انسان ها مقدر می شود، ارتباط مستقیمی با حسن اختیار یا سوء اختیار ما دارد؛ بدین صورت که اگر در شب قدر سرنوشت ناخوشایندی برای ما مقدر شده باشد، می توان با دعا و اعمال خیر، مانند صدقه، صلۀ رحم و…، مانع از تحقق آن شد. همین طور اگر سرنوشت خوبی برای ما مقدر شد، با کم کاری و سوء اختیار، آن را از دست بدهیم».

, در شب قدر، مقدرات بندگان، اعم از خیر و شر و ولادت و مرگ و… که تا شب قدر سال آینده با آن مواجه می شوند، تقدیر و معین می گردد. ولی خداوند به انسان اجازه داده این یک شب را به درگاهش راز و نیاز کند تا تقدیرش اگر بد است به نیکی و سعادت تغییر دهد. بنابراین، تحققِ آنچه در شب های قدر برای انسان ها مقدر می شود، ارتباط مستقیمی با حسن اختیار یا سوء اختیار ما دارد؛ بدین صورت که اگر در شب قدر سرنوشت ناخوشایندی برای ما مقدر شده باشد، می توان با دعا و اعمال خیر، مانند صدقه، صلۀ رحم و…، مانع از تحقق آن شد. همین طور اگر سرنوشت خوبی برای ما مقدر شد، با کم کاری و سوء اختیار، آن را از دست بدهیم».,

امام جمعه بشرویه با اعتقاد به اینکه سعادت دنیا در پرتو ظهور حضرت ولی عصر(ع) است، در ادامه می افزاید: «باید خواسته ها و همت ما در شب های قدر از خداوند بزرگ باشد، امور دنیایی را هر جور باشد خداوند به انسان عنایت می کند اما آنچه باید از خداوند متعال تقاضا کنیم آمرزش و مغفرت و سعادت دنیایی و ابدی است».

,

وی در خصوص بخشش گناهان، تصریح می کند:« تمامی گناهان غیر از شرک به خداوند قابل بخشش بوده و نبایستی از درگاه حضرت حق ناامید گشت؛ اما آن چه مهم است توفیق توبه و عمل به شرایط آن از جمله ندامت و پشیمانی از گناه و عزم و تصمیم جدی بر ترک گناه و عدم بازگشت و ارتکاب مجدد آن است».

, مامی گناهان غیر از شرک به خداوند قابل بخشش بوده و نبایستی از درگاه حضرت حق ناامید گشت؛ اما آن چه مهم است توفیق توبه و عمل به شرایط آن از جمله ندامت و پشیمانی از گناه و عزم و تصمیم جدی بر ترک گناه و عدم بازگشت و ارتکاب مجدد آن است».,

حجت الاسلام معلمی در پاسخ به این وسال که چرا شب قدر مخفی است، می گوید: «علت مخفی بودن شب های قدر بهره مندی و درک بیشتر عظمت این شب است تا انسان با خداوند ارتباط برقرار کرده و با راز و نیاز از دریای رحمت الهی هر چه بیشتر بهره‏‌مند باشد. البته نزول فرشتگان در شب قدر به محضر امام عصر حقیقتی غیر قابل تردید است. خداوند در قرآن کریم در این باب به روشنی میفرماید: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»؛ در شب قدر ملائکه و روح به فرمان پروردگارشان با هر چیزى نازل مى‏‌شوند».

,

 

,

, ,

صدبار اگرتوبه شکستی باز آی…

, صدبار اگرتوبه شکستی باز آی…, صدبار اگرتوبه شکستی باز آی…, صدبار اگرتوبه شکستی باز آی…,

امشب را، فارغ از هر کاری، بی‌تفاوت به خود و منیّتی که سراپایت را فرا گرفته، به میعادگاهی پا گذار که اوج مهمانی توست در ماه مهمانی خدا. بزرگواری پروردگارت را به یاد آور؛ غُسل کن، رو به قبله بایست، تکبیر بگو، نماز بخوان؛ نمازی که دو رکعت است و در هر رکعت آن، بعد از حمد، باید هفت بار سوره توحید را بخوانی و وقتی سلام دادی، هفتاد بار تکرار کنی «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» که خداوند توبه‌پذیر است و این میعادگاه، قرارگاه توبه نصوح و راستین که حق، جلّ جلاله فرموده: «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ»؛ امید است که خداوند بدی‌هایتان را ببخشاید و بهشت برین را نصیبتان گرداند؛ هان!‌ ای کسی که از خوف خدا، «سنگ سراچه دل را به الماس آب دیده» می‌شویی.

,

زرهی بساز برای خودت، آن ‌قدر بزرگ که دیگر تیرگناه از آن نگذرد و قلبت را اسیر هوا و هوس نسازد؛ «جوشن کبیر» بخوان، خدایت را به هزار نام صدا کن، با حالت تضرع و دقت در معانی؛ هنگامی که به فراز «یَا رَفِیقَ مَنْ لا رَفِیقَ لَهُ» رسیدی، دلت را به رفیق اعلی بسپار، از او مدد بگیر، آن‌ چه امید به غیر او داری، بر باد ده، صدایش کن؛ می‌بینی که نوری در دل و جانت می‌دود، نفس‌هایت به شماره می‌افتد و اشک امانَت را می‌بُرد؛ این جا محل دوباره ساختن و دوباره شدن است؛ مکان قول و قرار تو با خدا، با معبودت؛ «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین»؛ الهی، تنها تو را می‌پرستم و فقط از تو کمک می‌جویم.

,

 

,

, ,

آری «توبه» دری است که هیچ‌گاه بسته نمی‌شود. باب رحمتی است که همواره باز است؛ صبح و ظهر و شام هم ندارد، خداوند متعال در آیۀ ۵۳ سورۀ زمر خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: بگو ای بندگان من که بر خویش اسراف کرده‌اید، از رحمت خدا ناامید نشوید، زیرا خدا همۀ گناهان را می‌آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان.
توجه به لحن مهربانِ این آیۀ شریفه نشان می‌دهد که خداوند تا چه حد نسبت به بندگان گنهکارِ خود رئوف و مهربان است و گویا برای این‌که نمی‌خواهد بندگان گنهکارش خجالت بکشند، به‌جای این‌که خودش این جملات را مستقیم خطاب به آنان بیان کند، از رسولش می‌خواهد که از قول او خطاب به گنهکاران، این مسأله را بازگو نماید. و «رمضان» و شب های قدر بهترین فرصت برای توبه و بازگشت است.

,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه