اخبار داغ

بررسی مسأله آموزش زبان دوم به کودکان؛

زبان نامادری/ مزایا و چالش‌های یادگیری زبان دوم در خردسالی

زبان نامادری/ مزایا و چالش‌های یادگیری زبان دوم در خردسالی
ملیحه تقوی گفت: فراگیری و آموزش هر مهارتی از جمله زبان نیازمند ایجاد یه فضای شاد و جذاب برای کودکان است به‌طوری که کودک به دلخواه خود جذب فضای آموزش شود و آموزش زبان هم زمان با بازی اتفاق بیفتد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ملیحه تقوی، روانشناس کودک و نوجوان در گفت وگو با مرآت با اشاره به اینکه مزیت آموزش زبان از ابتدای خردسالی برای همه کودکان مصداق ندارد و مهم است والدین از ابتدا هدف خود را از آموزش زبان دوم به کودک تعیین کنند، گفت: البته باید به این امر توجه کرد که زبان مهارتی است که در بسیاری زمینه‌ها به کودک کمک خواهد کرد و او می‌تواند با یادگیری زبان دوم پیشرفت بهتری در آینده داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به رشد روز افزون آموزشگاه های زبان کودکان و مهدهای دو زبانه تأکید کرد: نکته مهم این است که آموزش زبان دوم در این محیط‍ ها همراه با بازی و در یک فضای مفرح اتفاق بیفتد و آموزش زبان صرفاً به صورت یادگیری مهارت شنیدن و گفتن باشد. باید توجه کرد در سنین پایین‌تر از ۹ سال نباید الفبای زبان دوم به کودکان آموزش داده شود.

,

وی با بیان اینکه عموم مردم چنین تصور می‌کنند که بسیاری از کودکانی که زبان دوم را در سنین پایین می‌آموزند دچار تأخیر زبانی خواهند شد، گفت: ممکن است کودکانی که زبان دوم را می‌آموزند دیرتر از کودکان تک زبانه به حرف بیفتند اما حدوداً در سن ۸ تا ۱۵ ماهگی شروع به حرف زدن خواهند کرد که یادگیری زبان دوم با تأثیر مثبتی که بر عملکرد مغز کودک دارد باعث تثبیت بهتر زبان مادری نیز می شود و البته باید توجه داشت اگر کودک دچار اختلال زبان و تکلم باشد، آموزش زبان دوم باعث تشدید مشکلات کودک خواهد شد.

,

تقوی در خصوص کودکانی که تمایلی به یادگیری زبان از خود نشان نمی‌دهند، خاطر نشان کرد: در صورتی که کودک تمایلی به یادگیری زبان دوم نشان نمی‌دهد، باید یادگیری زبان به تأخیر انداخته شود تا با بزرگتر شدن کودک، تمایلش به یادگیری زبان دوم بیشتر شود.

,

این مشاور کودک و نوجوان اذعان کرد: گاهی پدر و مادر به این علت که کودک در جملاتش از کلمات هر دو زبان مادری و دوم استفاده می‌کند؛ تصور می‌کنند یادگیری زبان دوم در خردسالی باعث گیج شدن فرزندشان در تکلم خواهد شد اما باید توجه داشت که این امر یک فرآیند طبیعی در زبان آموزی به نام مخلوط شدن نشانه‌ها است که در بزرگسالان نیز مشاهده می‌شود.

,

وی در خصوص توانایی هایی که آموزش زبان دوم می تواند برای کودک ایجاد کند، افزود: خلاقیت و تمرکز در کودکانی که زبان دوم را در خردسالی آموزش می‌بینند بیش از سایر همسالانشان مشاهده می‌شود و همچنین این کودکان رفتار حل مسأله بهتری دارند و در حل مسأله قدرت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

,

تقوی ضمن تشریح شیوه های درست آموزش شنیداری و گفتاری زبان دوم در خردسالی گفت: عموماً آموزش زبان دوم به خردسالان به دو شیوه بدو تولد و یا پس از تکمیل زبان مادری صورت می‌گیرد. در روش اول آموزش به این شکل که یکی از والدین با فرزند به زبان مادری و دیگری به زبان دوم تکلم کند و در روش دوم آموزش زبان دوم پس از پایان سه سالگی شروع می‌شود.

,

این روانشناس کودک و نوجوان با تشریح پژوهش‌های صورت گفته در خصوص یادگیری زبان دوم در ابتدای خردسالی ابراز کرد: یادگیری زبان دوم در سنین پایین برای کودک راحت‌تر است و تسلطش برای صحبت کردن به زبان دوم بهتر اتفاق می‌افتد. توصیه می‌شود تا قبل از ۸ سالگی آموزش شنیداری و گفتاری کودک آغاز شود زیرا پس از سن ۱۰ سالگی توانایی تسلط فرد برای صحبت کردن به یک زبان دیگر کمتر از قبل می‌شود.

,

وی در پایان تصریح کرد: فراگیری و آموزش هر مهارتی از جمله زبان نیازمند ایجاد یه فضای شاد و جذاب برای کودکان است به‌طوری که کودک به دلخواه خود جذب فضای آموزش شود و آموزش زبان هم زمان با بازی اتفاق بیفتد. در غیر این صورت نه تنها کودک در روند یادگیری دچار اختلال می‌شود بلکه این امر باعث دلزدگی کودک برای آموزش زبان دوم در سنین بزرگسالی خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه