اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی

ابعاد اقتصادی جنگ روسیه می‌تواند شگفتی‌ساز باشد

ابعاد اقتصادی جنگ روسیه می‌تواند شگفتی‌ساز باشد
حسین محمود اصل گفت: ابعاد اقتصادی حمله نظامی روسیه به اوکراین به ویژه وابستگی اروپا به منابع انرژی این کشور می‌تواند جهان را شگفت‌زده کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران‌نیوز، حسین محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز درباره ابعاد حمله نظامی روسیه به اوکراین در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: همانگونه که امکان‌پذیری و مدت زمان تداوم جنگ نظامی روسیه و اوکراین و عکس‌العمل‌ها در این باره تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی بود، اتفاقات پیش‌رو و ابعاد آن در حوزه‌های مختلف از جمله در بخش انرژی نیز می‌تواند جهان را شگفت‌زده کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز،, شبکه خبری تهران‌نیوز،,
 
,
وی گفت: به این ترتیب میزان وابستگی اروپا به گاز روسیه و وابستگی جهان به نفت این کشور تردیدهایی را در شدت عکس‌العمل‌ها در قبال این کشور ایجاد کرده و رقم زده است.
,
 
,
کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: البته آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت با صادرات 3.5 میلیون بشکه و یکی از تولیدکنندگان بزرگ گاز جهان از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با آزادسازی ذخائر و فروش در قیمت‌های پایین از یک سو و تحقیر غیرمستقیم اروپایی‌ها از سوی دیگر به واسطه وابستگی آنان به انرژی روسیه و البته تغییر مسیر تامین انرژی اروپا از روسیه به آمریکا به دنبال تقویت شاخص دلار باشد.
,
محمودی اصل عنوان کرد: نتیجه این اقدام آمریکا منجر شد در مدت زمان کوتاهی شاخص دلار به محدوده 99.98 برسد و از این طریق بخشی از تورم ناشی از تزریق بیش از 2.5 تریلیون دلار در زمان شیوع ویروس کرونا به اقتصاد این کشور پوشش داده شود.
,
 
,
محمودی اصل خاطرنشان کرد: جذابیت قیمت‌ها به گونه‌ای بوده که آمریکا برای استفاده از این فرصت، احیای توافق برجام را با بهانه‌گیری‌ها و زیاده‌خواهی‌ها به تاخیر انداخته است.
,
 
,
وی درباره احتمال تحولات رخ داده به عنوان تهدیدی برای بازارهای ایران، تاکید کرد: همانگونه که حضور در بازار کشورهای همسایه و چین جزو استراژی کشورمان است، با اعمال فشارهای تحریمی بر روسیه، این کشور نیز بازار محصولات نفتی، میعانات گازی و پتروشیمی کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان و چین را مورد توجه قرار می‌دهد.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی افزود: در این صورت این احتمال وجود دارد که بخشی از بازار شرکت‌های ایرانی تحت تاثیر قرار گیرد، از این‌رو ضروری است پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم در این باره با هدف حفظ بازارهایی که در بازه چندین ساله و یا چند دهه‌ای به دست آمده و ثبات یافته‌اند، صورت گیرد.
,
 
,
محمودی اصل ادامه داد: اگرچه از سویی معتقدم این اتفاقات می‌تواند فرصت اقتصادی جدیدی نیز تلقی شود، اما به نظر می‌رسد کشور ترکیه همانگونه که از فرصت ایجاد شده در جریان تحریم‌های اعمال شده علیه ایران استفاده کرد، این بار نیز بخشی از چرخه‌های مالی و صادراتی روس‌ها را در دست بگیرد .
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه