اخبار داغ

مدیرکل هواشناسی گلستان مطرح کرد؛

تابستان گرم در انتظار گلستانی‌ها/ سرنوشت نا مشخص اقلیم گرمسیری گلستان

تابستان گرم در انتظار گلستانی‌ها/ سرنوشت نا مشخص اقلیم گرمسیری گلستان
داداشی گفت: در حالی که در بررسی‌های الگو‌های هواشناسی در دراز مدت پوشش برفی خوبی تا نیمه‌های خرداد در استان داشتیم ولی امسال تنها ۱۳ کیلومتر پوشش برفی باقی‌مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نوربخش داداشی در گفت‌وگو با گلستان ما گفت: در حالی که در بررسی‌های الگو‌های هواشناسی در دراز مدت پوشش برفی خوبی تا نیمه‌های خرداد در استان داشتیم ولی امسال تنها ۱۳ کیلومتر پوشش برفی باقی مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

مدیرکل هواشناسی ادامه داد: با افزایش دما در اسفند و بهمن برف‌ها ذوب شده است و سال به سال زودتر پوشش برف را از دست می‌دهیم و تقریباً برای ذخیره آبی پوشش برفی نداریم.

,

داداشی بیان کرد: پیگیری انجام شده در خصوص رادار هواشناسی گلستان جای قدردانی دارد، این مصوبه پس از ۲۰ سال وقفه، در سفر امسال رئیس جمهور به گلستان و پیگیری مسئولان استانی این اقدام انجام شد و به زودی ساخت ابنیه و اقدامات بعدی آن انجام می‌شود.

,

وی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تنها ۲۰ روز بارش مؤثر در استان گلستان به ثبت رسید و انباشته خشکی را برجای گذاشت، افزود: در سال زراعی جدید(مهرماه سال گذشته تا امروز) کل پراکنش بارندگی گلستان در ۱۴ شهرستان ۲۶۷. ۱ میلی‌متر بوده و نسبت به بارش بلندمدت ۲۴ درصد کاهش یافت و با کاهش۸۲ میلی‌متری مقدار بارندگی همراه بود البته نسبت به سال زراعی قبل که سال سختی بود ۳۵ درصد افزایش بارندگی را شاهد هستیم.

,

این مقام مسئول بیان کرد: در استان ۲۴ روز دمای بیش از ۴۲ درجه گزارش شد و در گنبدگاووس دمای ۵۰ درجه در سه روز تکرار شده و مهم‌تر از همه تکرار روز‌های گرم بود که امسال نیز این تکرار را بیشتر هم خواهیم داشت.

,

داداشی بیان کرد: طبق هماهنگی انجام شده با وزارت نیرو قرار است در فصل گرما افزایش دما در شهر‌های مختلف استان گلستان به پژوهشگاه هواشناسی گزارش شود تا اقلیم دمایی استان در وزارت نیرو موردبررسی مجدد قرار بگیرد.

,

وی یادآور شد: پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد میزان بارش در اردیبهشت ماه نسبت به بلندمدت ۲۰ درصد کاهش می‌یابد که این کاهش در غرب استان محسوس‌تر است، میانگین بارش گلستان در اردیبهشت ماه باید ۴۲ میلی‌متر باشد که بررسی وضعیت نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه نیز کاهش بارندگی را خواهیم داشت.

,

این مقام مسئول تأکید کرد: در نیمه دوم خرداد تا نیمه اول تیر میزان بارندگی ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر خواهد بود در این زمان میانگین بلندمدت بارش در شرق استان باید ۲۱ میلی‌متر و در غرب استان باید ۲۴. ۵ میلی‌متر باشد که این فاصله زمانی نیز کاهش بارندگی را خواهیم داشت.

,

دادشی بابیان اینکه در نیمه دوم تیر تا نیمه اول مرداد ماه در شرق استان ۱۰ درصد کاهش و در غرب استان ۳۰ درصد کاهش بارندگی را خواهیم داشت؛ افزود: دمای استان در اردیبهشت ماه به دلیل ورود سه سامانه بارشی تقریباً متعادل و در حد نرمال خواهد بود و میانگین دمایی استان در این ماه ۲۰. ۴ است ولی میانگین دمایی گلستان در نیمه دوم خرداد تا نیمه اول تیر در غرب نیم درجه و در شرق نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود.

,

وی افزود: میانگین دمایی در نیمه دوم تیر تا نیمه اول مرداد نیم تا یک درجه است و در شرق و مرکز گلستان افزایش یک تا دو درجه‌ای دمای هوا را خواهیم داشت که عدد بزرگی است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه