اخبار داغ

به دلیل عدم رضایت مردمی؛

اموات بوکانی سرگردان برای دفن / مشکل آرامستان در بوکان !

اموات بوکانی سرگردان برای دفن / مشکل آرامستان در بوکان !
به دنبال پایان گنجایش آرمستان فعلی بوکان و عدم رضایت افکار عمومی در خصوص زمین جدید و منتخب مدیران شهری برای گورستان در آینده ای نزدیک شاهد سرگردانی اموات برای دفن خواهیم بود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، رشد سریع جمعیت طی سده گذشته و قرن معاصر سبب شده است گردانندگان جامعه همچون مدیران در تأمین برخی از نیازها و زیرساخت‌های مورد نیاز مردم با بحران مواجه شوند که آرامستان یا گورستان ها از این جمله هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

بی شک گورستانها در طول تاریخ از کاربری‌های ضروری سکونتگاه‌های انسانی بوده و اکنون با افزایش سریع جمعیت و بالا بودن نرخ مرگ و میر کاربری آن بیش از پیش مورد نیاز است.

,

امروزه آرامستان‌ها یکی از مهمترین عناصر شهری هستند که باید مدیران و مسئولان شهری در این حوزه توجه ویژه ای به موقعیت مکانی آن داشته باشند زیرا گورستانها در میان مردم ایران از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار هستند.

,

مطالعه فضای گورستان از بعد اجتماعی و فرهنگی و دریافت ارزش‌های آن در شهر، می‌تواند اهمیت توجه به این فضای شهری در بعد اجتماعی آن و تاثیرش بر جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی شهر می‌تواند مبیین اهمیت مکان گرینی آن و ارتباطش به جهات توسعه شهر باشد.

,

بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی شهری است که از ۴دهه گذشته با رشد سریع جمعیت همراه بوده و این مهم سبب شده تا گورستان فعلی آن که از اواخر دهه ۶۰ و به مساحت ۱۰ هکتار برای این منظور در نظر گرفته شد دیگر گنجایش اموات را نداشته باشد.

,

از چندین سال قبل شناسایی زمین بر اساس استانداردها برای آرمستان بوکان به یکی از دغدغه های اساسی مدیران شهری در این حوزه تبدیل شد تا در نهایت این مهم در فروردین ماه ۱۴۰۱ به سرانجام رسید.

,

هرچند خرید این زمین با ابهامات بیشماری رو به رو است و مدیران دخیل در این انتخاب بارها به شفاف سازی در خصوص چگونگی خرید محل جدید آرمستان بوکان پرداخته اند اما هنوز نتوانسته اند افکار عمومی را در این خصوص قانع کنند.

,

جدای از اعتراض گسترده مردمی به انتخاب زمین جدید آرمستان بوکان به علت های مختلف یکی از کارشناسان در شهرداری بوکا‌ن که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به خبرنگار ما گفت: دستورالعمل نحوه مکان یابی آرامستانها در جهت حفظ سلامت حداقلی و سایر پارامترهای دخیل در امر می باشد.

,

وی ادامه داد: با توجه به نقشه ای که شهرداری اطلاع رسانی کرده است فاصله مکان انتخابی تا رودخانه سیمینه رود ۲۵۰۰متر هست و در مسیر مسیل و نهر نیز قرار دارد و فاصله۱۰ کیلومتری از محدوده شهر و شیب زمین ارمستان و جهت باد غالب تماما در راستای حفظ سلامت بهداشتی جامعه هست .

,

این کارشناس تصریح کرد: فواصل حداقلی و مشخصات جغرافیایی مورد اشاره در دستوالعمل جهت جلوگیری از ورود شیرابه جنازه مدفون به سفره آب زیر زمینی و سطحی هست از آنجایی که منطقه کوی بهداری و حتی کوی اندیشه و علی آباد و منطقه دانشگاه پیام نور و کارخانه آرد ماه منیر کلا در مسیر مکان انتخابی هست و اکثرا در آن مناطق نیز چاه‌های آب کشاورزی و مصرفی خانوارها و حتی خود رودخانه سیمینه وجود دارد و احتمال ورود شیرابه های آلوده به انواع مریضیها وجود دارد لازم است ادارات متولی از جمله شبکه بهداشت و آب و فاضلاب که در مسیر مورد اشاره دارای چاه آب شرب میباشد بررسی ها و دقت کافی و لازم رو انجام دهند.

,
وی ادامه داد: امید است مدیران شهری حساسیت سلامت حداقل ۵۰هزار نفر ساکن در مسیر آرامستان را داشته باشند و در ضمن شهر در مسیر کوی بهداری به سمت اتوبان بسرعت در حال توسعه و رشد هست.
,
وی ادامه داد: امید است مدیران شهری حساسیت سلامت حداقل ۵۰هزار نفر ساکن در مسیر آرامستان را داشته باشند و در ضمن شهر در مسیر کوی بهداری به سمت اتوبان بسرعت در حال توسعه و رشد هست.
,

ای کارشناس عنوان کرد: بیایید تصمیمی بگیریم که برای حداقل ۳۰سال بعد آینده گان در خصوص این تصمیم قضاوت درست کنند .

,

عوامل متعددی در مکان یابی تجهیزات شهری از جمله آرامستان دخالت دارند که تحلیل همه جانبه آن‌ها به وسیله ی روش‌های سنتی مکان یابی نظیر: رویهم گذاری دستی نقشه‌ها – به دلیل حجم زیاد داده‌ها امکان پذیر نمی باشد. از طرفی بی توجهی به این عوامل در مکان یابی موجب هدررفتن سهم قابل توجهی از منابع مادی و از دست دادن حجم زیادی از انرژی و منابع محیطی شده و صدمات سنگینی را به مردم و دولت‌ها تحمیل می‌کند.

,

در همین خصوص ریس شورای شهر بوکان با دفاع از انتخاب زمین جدید آرمستان بوکان به خبرنگار ما گفت:بر اساس دستورالعمل انتخاب زمین برای آرامستان زمین باید در مسیر باد غالب باشد به همین دلیل در فراخوان انتخاب زمین تاکید شد که زمین پیشنهادی در مسیر کنارگذر بوکان باشد.

,

احمد رحمانی افزود: به دنبال انتشار این فراخوان شش زمین پیشنهاد شد و همزمان دو زمین منابع طبیعی نیز مطرح شد که به علت سنگلاخی بودن و هزینه های بالای تبدیل آن به آرامستان مورد موافقت قرار نگرفت.

,

ریس شورای شهر بوکان در ادامه گفت: در نهایت دو زمین مطرح شد که یکی در حدفاصل هواره برزه و روستای یاسیکند قرار داشت که علت دور بودن از شهر مورد موافقت قرار نگرفت.

,

احمد رحمانی در ادامه ضمن اشاره به نهایی شدن یک زمین واقع در کنار گذر به قیمت هر متر ۶۵ هزار تومان گفت: خلاصه قضیه انتخاب زمین برای آرامستان جدید بوکان تهاتر ۶۰۰ مترمربع زمین مسکونی از محل زمین آرامستان فعلی و دریافت ۱۶ هکتار زمین در مسیر کنارگذر است.

,

عضو شورای شهر بوکان در ادامه تاکید کرد: اگر در سلامت بنده و اعضای شورای شهر در خصوص انتخاب زمین شک کنیم نمی توان به سلامت امام جمعه و اعضای شورای روحانیت در که نظار بر فرایند انتخاب زمین بودند،شک کرد.

,

وی در پایان به انتقادات از شرایط زمین انتخاب شده اشاره کرد و گفت: زمین مورد نظر در مرحله ثبت است و همزمان از ۱۲ اداره شهرستان استعلام صورت می گیرد.

,

هرچند این سخنان رئیس شورای شهر بوکان نیز نتوانست بر ابهامات گسترده و نارضایتی های مردمی در خصوص این انتخاب بکاهد زیرا چگونگی انتخاب زمین، توجه نکردن به مکان یابی آن، عدم شفاف سازی در مالکیت زمین و قیمت تمام شده آن هنوز یکی از مهمترین بحث ها در محافل رسانه ای و عمومی این شعر است.

,
شهردار بوکان یکی دیگر از مدیران شهری بود که پایش به این مبحث باز شد و در گفتگو با خبرنگاران ضمن توضیح در خصوص ابهامات خرید گورستان جدید بوکان گفت: که صورتجلسه تنظیمی در محل فرمانداری محترم شهرستان بوکان صرفاً صورتجلسە اولیه بودە و عقد قرارداد پس از گمانە زنی، اخذ استعلامات لازم از تمامی ادارات سطح شهر بوکان، کارشناسی املاک از طریق ارجاع بە کارشناس رسمی دادگستری با هماهنگی دادگستری محترم، این ملک خریداری خواهد شد.
,
شهردار بوکان یکی دیگر از مدیران شهری بود که پایش به این مبحث باز شد و در گفتگو با خبرنگاران ضمن توضیح در خصوص ابهامات خرید گورستان جدید بوکان گفت: که صورتجلسه تنظیمی در محل فرمانداری محترم شهرستان بوکان صرفاً صورتجلسە اولیه بودە و عقد قرارداد پس از گمانە زنی، اخذ استعلامات لازم از تمامی ادارات سطح شهر بوکان، کارشناسی املاک از طریق ارجاع بە کارشناس رسمی دادگستری با هماهنگی دادگستری محترم، این ملک خریداری خواهد شد.
,

رشید میر حسامی افزود: موضوع تملک و استفاده از اراضی منابع طبیعی بە صورت رایگان از سنوات گذشتە جزو اولویت های اولیه شهرداری بوده اما متاسفانە برابر گمانە زنی های صورت گرفتە در این اراضی کە در هریک بیش از ده گمانە صورت گرفتە، جنس زمین کاملا سنگی و سنگلاخی بوده و امکان حفاری بیش از ۵۰  سانتیمتر آن هم با بهره گیری از بیل بکو و ماشین آلات مکانیکی میسر نگردید،  این مهم فارغ از هزینە های آمادە سازی، ایجاد تاسیسات، امکان تامین آب و معضلات فصل سرما و غیره در اراضی ملی(کوە) می باشد کە هزینەهای فوق الذکر ده ها میلیارد تومان خواهد بود.

,

وی ادامه داد:  راە دسترسی مناسب، جنس خاک کە می بایستی سنگلاخی نبودە و مناسب باشد، رعایت حرایم قانونی، سند ثبتی برای ملک تملیکی (جهت تغییر کاربری و طرح در کارگروە امورزیربنائی و جلوگیری از ادعای اشخاص ثالث و…)، دسترسی مناسب به خدمات آب، برق، شیب زمین و … نیز از جمله موارد مورد توجه جهت احداث آرامستان جدید است.

,

میر حسامی تصریح کرد: در راستای شفافیت عملکرد، در سالجاری شهرداری بوکان اقدام بە برگزاری فراخوان عمومی جهت تملک زمین آرامستان با شرایط اعلامی فوق الذکر نمودە است کە تنها شش نفر نسبت بە تحول پاکت و پیشنهاد قیمت اقدام نمودەاند.

,

شهردار بوکان عنوان کرد: زمین منتخب دارای دو راە دسترسی بر روی اتوبان بودە کە شهرداری جهت رفاه حال شهروندان ارجمند بصورت رایگان مالک را متعهد به تامین راە اختصاصی بیست متری کرده است، ملک دارای فاصله مناسب از اتوبان ۴۰۰ متری بودە و حرایم قانونی رعایت شدە و همچنین دارای دو چاه ثبتی و دسترسی مناسب بە برق با فاصلە جهت ایجاد تاسیسات دارد، جنس خاک مناسب بودە و سنگلاخی نیست، وجود بیش از چندین هکتار اراضی ملّی چسبیدە بە ملک اشعاری نیز مزید بر علّت انتخاب زمین مزبور است.

,

بی تردید با شیوع ویروس کرونا و افزایش مرگ و میر ها در شهر بوکان در چند ماه آینده گنجایش آرمستان فعلی بوکان به اتمام خواهد رسید و با ادامه این کشمکش ها برای تائید زمین گورستان جدید، اموات این شهر سرگردان برای دفن به این زمین و آن زمین خواهند رفت.

,

امید است مدیران شهری با در نظر گرفتن دغدغه های بر حق مردمی و کارشناسان این حوزه ضمن شفاف سازی دقیق هر چه سریعتر مکان جدید آرامستان بوکان را جهت دفن اموات به مردم معرفی کند.

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه