اخبار داغ

به مناسبت روز شوراهای اسلامی؛

شوراها به شهرداران برای سرمایه گذاری جسارت بدهند/ ضرورت حرکت به سمت مسائل فناورانه در مدیریت شهری

شوراها به شهرداران برای سرمایه گذاری جسارت بدهند/ ضرورت حرکت به سمت مسائل فناورانه در مدیریت شهری
معاون استاندار گلستان می گوید که توقع داریم شوراها به شهرداران برای سرمایه گذاری جسارت بدهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از  گلستان ما؛ شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله نهادهایی هستند که به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما به عنوان یکی از موضوعات مهم و مطرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شد.
براساس اصول قانون اساسی امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود که یکی از شیوه های اجرایی شدن این موضوع عبارت است از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و در اصل هفتم قانون اساسی شوراها به عنوان یکی از ارکان اصلی تصمیم گیری در کشور دیده شده است.
شورای استان، شهر، بخش، محل، روستا و نظایر آن از جمله این ارکان عنوان به شمار می روند و  بر اساس همین قانون مبنای شکل گیری شوراها، عبارت است از آیه «و شاورهم فی الامر» که در آن درس بزرگی به حکومت اسلامی داده می شود که در کارها از شورا و مشورت استفاده کنند.
اما با گذشت چهارده از عمر انقلاب اسلامی شوراهای اسلامی شهر و روستا به جایگاه واقعی خود نرسیدند و برای آنکه تصمیمات مهم شوراهای روستا و شهر اجرایی شود به ابزارهایی از جمله نیروی انسانی، تجهیزات، منابع اعتباری و حمایت های قانونی نیاز دارند.
در این راستا علی محمد زنگانه، استاندار گلستان  ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: شوراها بهترین حلقه ارتباطی بین مردم و مدیریت استان هستند و می توانند زمینه تحقق برنامه های توسعه محور گلستان را فراهم آورند
استاندار گلستان ادامه داد: برای توسعه متوازن استان باید شهرداری های درآمدزایی داشته باشیم که در حال حاضر عمده شهرداری های ما به لحاظ وضعیت درآمدزایی وضعیت مناسبی ندارند
وی افزود: ایجاد منابع پایدار در شهرداری ها منجر به توسعه شهر و برخورداری شهروندان از امکانات می شود
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: چشم انداز به اشتراک گذاشته شده همه ما را به حرکت وا می دارد و مانع از خستگی در مسیر خدمت رسانی می شود و خوشبختانه در طول مدت زمان کوتاه اتفاقات بزرگی همچون آغاز لایروبی خلیج گرگان رقم خورده است
زنگانه یادآور شد: در انتهای سال قبل ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان تزریق شد تا بتوانیم با پرداخت معوقات پیمانکاران پروژه های راکد را به حرکت درآوریم
همچنین سید محمد دهنوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان می گوید: باید مسائل شهر رویکرد فناورانه به خود بگیرد و شورا و شهرداری که ا این غافله عقب بماند نمی تواند مشکلات را برطرف کند.
دهنوی یادآور شد: حال شهر زمانی خوب می شود که حال مردم خوب باشد، شهرداری ها متولی توسعه اقتصادی و عمومی هستند و یک بخش دیگر توسعه شهری و محیطی است که بحث کیفیت مکان زندگی نیز در بر می گیرد و اتفاقات خوبی در این سال ها افتاده است.
وی افزود: یکی از مهمترین بخش ها توسعه نهادی است و حاکمیت برای آن باید برنامه ریزی کند تا بتوانیم نقشه راهی ایجاد کنید و بخش دیگر رهبری اجتماعی و یا نوعی حکم رانی  است و شاید بخشی از این بار از گذشته به دوش شوراها بوده و رویکرد جدید در مدیریت شهری آینده حکمرانی به سمت مدیریت شهری برود.
این مقام مسئول بیان کرد: یکی از کارهای اساسی که باید در شهرهای بزرگ انجام شود این است که بتوانیم شما سهمی از مسایل شهری را به مردم بسپارید و بستر را برای اجماع مسائل بین نخبگان حفظ کنید.
دهنوی متذکر شد: با این فرایندی که شروع کردیم ادامه این مسیر امکان پذیر نخواهد بود و دولت جز اینکه خود را مدیریت کنند توان دیگری نخواهد داشت.
وی بیان کرد: در مدیریت شهری استفاده از ابزار نوین باید در دستور کار باشد و باید به سمت روش های نوین برویم و یکی از برنامه های ما در دو ماه آینده بحث ایجاد شرکت سرمایه گذاری استان است.
دهنوی در پایان گفت: توقع ما از شوراها این است که به شهرداری ها به ویژه در حوزه سرمایه گذاری جسارت بدهند چرا باید بخش پروژه هایی که بخش خصوصی از آن استقبال می کنند اجازه ورود بخش خصوصی ندادیم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه