اخبار داغ

واکاوی علل عدم ارتباط اجتماعی در برخی کودکان

واکاوی علل عدم ارتباط اجتماعی در برخی کودکان
روانشناس کودکان گفت: ضرورت دانستن مطالب در مورد رشد کودکان، به والدین این شناخت را می دهد که به انتظارات خود نگاه مجددی داشته باشند تا چنانچه انتظارات آنها بیش از حد توان فرزندان یا بسیار کمتر از توانمندی کودکان است، رفتارهای خود را اصلاح کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ تفاوت در کودکان بسیار مملوس است و هر کدام خلق و خوی خاص خود را دارند، هرکدام از آن‌ها به شیوه خاص با دیگران و محیط اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند، بعضی کودکان در محیط‌های اجتماعی به‌شدت احساس ناراحتی می‌کنند و برای خارج شدن از جمع، سعی دارند به هرکاری دست بزنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

مینا هاشمی روانشناس کودکان در رابطه با عدم برقرارری ارتباط در برخی از کودکان اظهار کرد: خجالت در کودکان مشکل نیست، بلکه یک خصوصیت اخلاقی است که نیازی هم  به تنبیه والدین و شرمندگی آنها ندارد، این ویژگی اخلاقی به راحتی در کودکان با تشویق و حمایت والدین اصلاح خواهد شد، در برخی از جوامع خجالتی بودن یک امتیاز رفتاری محسوب می‌شود و مورد پسند و ستایش مردم است و به کودکان از طریق فرهنگ جامعه به ارث می‌رسد.

,

وی افزود: اما از مسئله‌ ژنتیک که بگذریم، کودکان بیشترین تاثیر را از رفتار های خانواده می‌گیرند، هر خانواده روش خاصی برای تربیت کودک دارد و همین روش خاص باعث ایجاد رفتار و شخصیت کودک می شود و بسیاری از مسائل و اختلالات رفتاری نیز از تربیت نادرست خانواده ها ریشه دارد.

,

متخصص روانشناس کودکان بیان کرد: خجالت موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد، معمولاً کودک خجالتی شنونده خوبی است و در مدرسه دردسر ایجاد نمی‌کند، اما اگر کودک بیشتر مواقع از عملکردش نتیجه مطلوب نمی‌گیرد، بیش از حد معمول کمرو است، از مدرسه رفتن اجتناب می‌کند یا علاقه‌ای به شرکت در جشن تولد، فعالیت‌ها و بازی‌های گروهی ندارد، بهتر است او را، برای بررسی بیشتر رفتارهایش، نزد متخصص ببرید تا رفتار های او را مورد بررسی قرار دهد .

,

وی توضیح داد: هر خانواده ای در ارتباط با فرزندان شیوه خاص تربیتی خود را دارد. کودکان براساس اینکه در سال های اولیه زندگی چگونه تربیت شوند و آموزش ببینند، سبک خاص رفتاری پیدا می کنند. این سبک رفتاری ، الگویی تقریبا ثابت و دایمی برای آنها به وجود می آورد و تعیین کننده نحوه ارتباطات و برخوردهای آنان نیز است.

,

هاشمی اذعان داشت: معمولاً وقتی صحبت از علت خجالت می‌شود، نمی‌توان تنها به یک نکته خاص و مشخص اشاره کرد، به عبارت دیگر، معمولاً مجموعه‌ای از دلایل احساس خجالت را به وجود می‌آورند، از جمله این دلایل عبارتند از شخصیت، ژنتیک، کمبود روابط اجتماعی، ترس از شکست، انتقاد، خانواده، یادگیری.

,

وی تاکید کرد: یکی از دلایل به اصطلاح لوس شدن کودکان روش های غیرقابل قبول والدین به لحاظ تربیتی است، والدین محبت کننده افراطی که معیارهای تربیتی و روش های یادگیری را در نظر نمی گیرند، صرفا با محبت های زیاد مانع اجتماعی شدن رفتارهای کودکان می شوند چنین کودکانی معنای صبر و تحمل را در زندگی نمی آموزند و انسان هایی عجول و شخصیت هایی متزلزل بار خواهند آمد.

,

متخصص روانشناس کودکان متذکر شد: یکی از سبک های غلط رفتاری کودکان، ناتوانی در ایجاد و برقراری رابطه سالم با همسالان است، یعنی کودکانی وجود دارند که راه های برقراری ارتباط سالم را نمی دانند. این گروه از کودکان گاهی تحت عنوان «کودکان لوس» صدا می‌کنند.

,

وی گفت: نباید فراموش کنید که یک کودک خجالتی معمولاً در موقعیت‌های ناآشنا یا هنگام تعامل با دیگران مضطرب می‌شود، اگرچه مشکل اغلب کودکان با افزایش سن و کمک والدین برطرف می‌شود اما زندگی آینده برخی از آن‌ها به دلیل کمرویی دچار مشکلات زیادی می‌شود، پس در موارد شدید و غیر قابل کنترل حتماً به روانشناس یا روانپزشک کودکان مراجعه کنید.

,

اهمیت و ضرورت دانستن مطالب و نکات مطرح در مورد رشد کودکان، به والدین این شناخت را می دهد که به انتظارات خود نگاه مجددی داشته باشند تا چنانچه انتظارات و خواسته های آنها بیش از حد توان فرزندان یا بسیار کمتر از توانمندی کودکان است، رفتارهای خود را اصلاح کنند و کودکان را در معرض خطر قرار ندهند.

,

شاید فرصت هایی که به کودکان داده می شود تا در جمع همسالان خود قرار بگیرند، باعث می شود ضمن بازی، با هم ارتباط برقرار کنند و بسیاری رفتارهای اجتماعی را از یکدیگر آموزش ببینند. همکاری، تعاون، اشتراک و نظایر آن از مفاهیمی است که می توان با قرار دادن کودکان در گروه همسن به آنها آموزش داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه