اخبار داغ

دومینوی مشکلات فرهنگیان به خط پایان نرسید؛

اندر حکایت شغل معلمی؛ «درون مرا می‌کشد، بیرون شما را»/ زحمت معلمان را مافیای کنکور درو می‌کنند

اندر حکایت شغل معلمی؛ «درون مرا می‌کشد، بیرون شما را»/ زحمت معلمان را مافیای کنکور درو می‌کنند
شاید به ظاهر شغل معلمی در جامعه ما راحت و بی دردسر باشد اما پای درد و دل معلمان که می‌نشینیم، اکثرا از وضعیت خود گلایه دارند و حکایت آنها تفسیر این ضرب المثل که «درون مرا می‌کشد، بیرون شما را» شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما، مردم از سختی کار معلمان کمتر شنیدند و بیشتر تعطیلات عید و تابستان‌شان را دیده اند و شاید دوست داشته باشند فرزندان‌شان شغل معلمی را انتخاب کنند، اما معلمان می‌گویند اگر عشق به آموزش نبود نمی‌شد با این وضعیت اقتصادی و حمایتی ادامه داد. به بهانه روز معلم گفتگویی با یکی از معلمان باسابقه گلستانی انجام دادیم و پای سخنانش نشستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
وحید حاج‌سعیدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گلستان ما به ارزیابی آموزش ‌و پرورش فعلی و اوایل انقلاب پرداخت و گفت: نکته بارز تفاوت این مهم در انتخاب نوع وزرا است، در گذشته زمام آموزش ‌و پرورش کشور در دست افرادی مثل شهید رجایی و شهید باهنرها بودند که ماحصل آن آموزش‌ و پرورش 36 هزار شهید دانش‌آموز و 5 هزار شهید فرهنگی است.
,
وی بیان کرد: ما امروز می‌بینیم که آموزش ‌و پرورش آخرین وزارتخانه‌ای است که برای آن وزیر انتخاب می‌شود و معمولاً ضعیف‌ترین وزرا در مسند این وزارتخانه قرار میگیرند، گویا افرادی که جایی ندارند و هیچ پستی به آنها نمی‌رسد برای آموزش ‌و پرورش انتخاب می‌کنند.
,
 
,
, ,
 
,
زحمت معلمان را مافیای کنکور درو می‌کنند
, زحمت معلمان را مافیای کنکور درو می‌کنند,
 
,
این معلم گلستانی ادامه داد: معمولا معاونان وزارت آموزش و پرورش نیز از افراد ضعیفی انتخاب می‌شوند ماحصل این آموزش و پرورش هم داریم می‌بینیم، دانش‌آموزانی هستند که اصلاً به مطالعه اعتقادی ندارند حتی رعایت مسائل بهداشتی آنها نیز در هاله‌ای از ابهام است.
,
 
,
حاج‌سعیدی افزود: این نوع نگاه و نگرش به آموزش ‌و پرورش قطعا در آینده ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد یعنی نسلی را که داریم پرورش می‌دهیم به ‌هیچ‌ عنوان با معیارهای آموزش‌ و پرورش اوایل انقلاب سازگاری ندارند، مسئولیت پذیری و آداب اجتماعی دانش آموزان در حوزه آموزش و پرورش بسیار ضعیف است.
,
 
,
وی بیان کرد: تنها چیزی که در آموزش خیلی به آن بها داده می شود آن هم به دلیل وجود مافیا مسئله کنکور است ما یک برنامه در صدا و سیما به ‌عنوان آموزش ‌و پرورش نداریم در حالیکه حدود 20 سال پیش برنامه ای با عنوان زنگ مدرسه وجود داشت، اما اکنون تنها برنامه‌هایی که در قبال آموزش‌وپرورش در تلویزیون نمایش داده می‌شود همین برنامه‌های کنکورمحور است که پشت این قضیه قطعا منافع اقتصادی خوابیده است.
,
 
,
دریافتی یک معلم با 29 سال سابقه کمتر از 9 میلیون تومان است/ فرهنگیان زیر خطر فقر
, دریافتی یک معلم با 29 سال سابقه کمتر از 9 میلیون تومان است/ فرهنگیان زیر خطر فقر,
 
,
این معلم گلستانی با تاکید بر اینکه برای حل معضلات آموزش و پرورش باید چاره اساسی اندیشیده شود، گفت: برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش باید ترافیک باشد نه این‌که هر کس که هیچ وزارت‌خانه ای به آن نرسید پست آموزش‌وپرورش را اشغال کند.
,
 
,
حاج سعیدی در خصوص مهمترین مشکلات فرهنگیان‌ ابراز کرد: عمده مشکل فرهنگیان بدون تعارف و اینکه خیلی شفاف بیان کنم مسائل معیشتی است، شما نگاه کنید دریافتی یک معلم با 29 سال سابقه کمتر از 9 میلیون تومان است، در حالیکه اعلام شده خط فقر 12 میلیون تومان است.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه تمام معلم‌ها زیر خط فقر هستند و بدون استثناء شغل دوم دارند، گفت: حالا یا کشاورزی می کنند و یا در بازار فعال هستند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت در دانشگاه ها تدریس می‌کنند و یا کلاس خصوصی دارند.
,
 
,
این معلم گلستانی با بیان اینکه شأنیت معلم پایین آمده است، اظهار کرد: برای رفع مشکل معیشتی معلمان طرح رتبه‌بندی ارائه کردند از یک طرف می‌گویند ما با این طرح نمی خواهیم مشکلات معلمان را حل کنیم و اعلام می کنند این طرح برای افزایش کیفیت آموزش است.
,
 
,
حاج سعیدی افزود: آیا معلمی که به قول معروف شیفت دوم کاری دارد یا در یک مغازه کار می‌کند، مشغول فعالیت کشاورزی است، در دانشگاه تدریس می‌کند، آیا فرصت و توانی برای مطالعه دارد؟ آیا توانی برای نوشتن مقاله و ارائه پیشنهادات و شرکت در مسابقات دارد، این‌ها بندهایی  است که برای رتبه‌بندی و افزایش سطح درآمد فرهنگیان تعیین کردند.
,
 
,
وی تصریح کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بقیه ادارات، بانک‌ها و سایر نهادها برای افزایش کیفیت و راندمان کارشان رتبه بندی تشکیل داده‌اند، آنها ابتدای ماه و یا سال حقوقشان به‌راحتی افزایش پیدا می‌کند و هیچ دغدغه‌ای هم ندارند وام‌های آن‌چنانی دارند.
,
 
,
, ,
 
,
سیر تا پیاز مشکلات فرهنگیان نباید رسانه‌ای شود
, سیر تا پیاز مشکلات فرهنگیان نباید رسانه‌ای شود,
 
,
این معلم گلستانی در خصوص دیگر مشکلات فرهنگیان گفت: مشکل دیگری که مهمتر از معیشت فرهنگیان است نوع نگاه رسانه‌ها به مقولات فرهنگیان است، تمام مسائلی که به حوزه فرهنگیان ارتباط دارد در رسانه ملی و همه نشریات منتشر می شود که مثلا اضافه‌کاری فرهنگیان پرداخت خواهد شد، اما آیا اضافه کاری بانک‌ها یا اضافه‌کاری بیمارستانها و اضافه‌کاری سایر نهادها و ارگان‌ها در تلویزیون اعلام و یا زیرنویس می‌شود.
,
 
,
حاج سعیدی با ابراز اینکه چه لزومی دارد از سیر تا پیاز مسائل فرهنگیان رسانه ای شود، توضیح داد: اینکه اسکان فرهنگیان در مدارس انجام میشود را در سرتیتر رسانه ها می‌بینیم، آیا کارمندان بانک که در فلان هتل اسکان داده می‌شوند خبرهای آن را در تلویزیون اعلام می‌کنند! حقیقتاً این‌طور نیست.
,
 
,
وی ادامه داد: ثبت‌نام فرهنگیان برای هرچیز کوچکی در صداوسیما و سایر رسانه‌ها و سایت‌ها به سرعت باد منتشر می‌شود که این خیلی بد است چه ضرورتی دارد اقشار جامعه نسبت به این اخبار مطلع شود، حالا اگر نشریات تخصصی باشد مشکلی نیست.
,
 
,
, ,
اطاله پرونده رتبه بندی معلمان 9 ساله شد
, اطاله پرونده رتبه بندی معلمان 9 ساله شد,
 
,
این معلم گلستانی توضیح داد: پرداختن به مسائل پیش و پا افتاده فرهنگیان در رسانه ها با روح اخبار منافات دارد شاید دربرگیری خبر زیاد باشد اما اینها مسائل داخلی است.
,
 
,
حاج سعیدی با بیان اینکه 9 سال است که درگیر موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان هستیم و دائم در رسانه ملی پخش می‌شود، افزود: هر بار اعلام می کنند طرح رتبه بندی این ماه تایید می‌شود و یا ماه بعد تایید می‌شود؛ هنوز طرح به بار ننشسته می‌گویند که معوقه فرهنگیان را قرار است از شهریور 1400 پرداخت کنیم در حالیکه هنوز خود طرح بلاتکلیف است.
,
 
,
وی ابراز کرد: چه لزومی دارد اینقدر مصاحبه و اخبار از حوزه فرهنگیان در رسانه ملی و نشریات منتشر شود این یکی از گلایه‌هایی است که معلم‌ها دارند در کنار مشکلات معیشتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند.
,
این معلم گلستانی ادامه داد: هرازگاهی بصورت وسیع منتشر می‌شود که حقوق فرهنگیان و اضافه کارشان پرداخت شد این مدل اخبار روی بازار هم تاثیر می‌گذارد، تا مغازه می رویم می گویند که حقوقتان که زیاد شده؛ بنظرم این موضوع داخلی است که نباید اصلا رسانه ای شود، پرداختن به این مسائل بیشتر روح و روان معلمان را آزرده خاطر می کند.
,
 
,
حاج سعیدی در خصوص برنامه ریزی برخی طرح ها و عدم اجرای آن به دلیل فقدان زیرساخت ها گفت: گاهی در آموزش‌وپرورش طرح‌هایی اجرا می‌شود مثلا ورزش صبحگاهی 14 دقیقه روزانه اتفاق بیفتد، به‌جرات می‌توانم بگویم طرح‌هایی که بودجه‌های کلان برایش درنظر گرفته می شود جلساتی که برای آن شکل میگیرد تا این طرح تصویب شود قطعا هزینه‌های زیادی را آموزش و پرورش متقبل می شود اما بعد می‌بینیم که طرح فقط یکبار اجرا می‌شود.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه طرح های بدون پشتوانه جز اینکه باری روی دوش آموزش و پرورش بگذارد و وقت معلمان را برای خواندن بخشنامه بگیرد چیزی عاید قشر فرهنگیان نکرده است، بیان کرد: طرح رتبه بندی معلمان بیشتر بازی بااحساسات و شعور فرهنگیان است.
,
 
,
با طرح‌های نیم بند به سرمنزل مقصود نمی‌رسیم
, با طرح‌های نیم بند به سرمنزل مقصود نمی‌رسیم,
 
,
این معلم گلستانی ابراز کرد: اگر حقیقتاً این طرح قابلیت اجرا پیدا کند و خوب اجرا شود نتایج مثبتی در پی خواهد داشت اما 9 سال گذشت، هر وزیری روی کار می آید می گوید از مهر آینده این طرح را اجرا می‌کنیم، و دوباره وزیر بعدی می آید و زونکش را در می آرود و گرد و خاک آن را کنار میزند و دوباره همان حرف های تکراری گفته می شود.
,
 
,
حاج سعیدی افزود: در زمان اجرای طرح هم گاهی می گویند برای اجرای آن بودجه نداریم، سوال ما این است برای طرحی که بودجه ندارید چطور آن را تصویب می کنید، مواردی که اشاره شد جزو طرح‌هایی است که حقیقتاً آموزش‌وپرورش موفقیت چندانی نداشته ماحصل آن را نیز داریم می بینیم که آموزش و پرورشی داریم که مانند کشتی بی‌لنگر کج می‌شود.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه با طرح های نیم بند به سرمنزل مقصود نمی‌رسیم، تصریح کرد: طرح‌هایی که پشتوانه اجرایی و مالی ندارند آسیب‌زا هستند و علاوه‌ براین که شأنیت معلم را پایین می آورد.
,
 
,
این معلم گلستانی افزود: تا زمانی که به آموزش‌وپرورش در قالب مصرف‌کننده نگاه شود، اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد،  تا زمانی‌که مسئولین ما قبول نکنند که آموزش‌وپرورش واقعاً محور توسعه است محور پیشرفت است ما درجا خواهیم زد.
,
 
,
حاج سعیدی با بیان اینکه ساختار معلمان با سایر کارمندان تفاوتی ندارد، گفت: همه زیر نظر یک دولت واحد مرکزی کار می‌کنند چطور می شود کارمند سایر ادارات بالای 20 میلیون تومان حقوق می گیرد با کمتر از سابقه و مدرک، اما هنوز حقوق معلمی با 29 سال سابقه به 9 میلیون تومان نرسیده و با کسوراتی که دارد 6 الی 7 میلیون تومان دریافتی دارد.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه حقوق ناچیز فرهنگیان واقعا دردناک و زجرآور است، ابراز کرد: برای کم کردن مشکلات فرهنگیان به دولت پیشنهاد می شود که در اطراف برخی از شهرها زمین‌هایی است که شاید از نظر ریالی قیمت چندانی نداشته باشد بواسطه اینکه راه نیست، آب، برق و گاز ندارد گاها دولت می‌تواند با احداث راه و سایر امکانات ارزش‌افزوده این زمین‌ها را بالا ببرد و بخشی از این زمین‌ها را به کارمندان و معلمان واگذار کند شاید بخشی از مشکلات معیشتی معلمان از این طریق حل شود.
,
 
,
پیشنهادات یک معلم برای رفع مشکلات معیشتی
, پیشنهادات یک معلم برای رفع مشکلات معیشتی,
 
,
این معلم گلستانی توضیح داد: برخی از ادارات هر چند سال یک بار با کارمندان خود وام مسکن می دهند، اما معلمان و فرهنگیان چنین تسهیلاتی ندارند، برخی ادارات مانند شهرداری هراز گاهی به کارمندان خود زمین می دهد اگر از این طریق دولت بتواند به فرهنگیان کمک کند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
,
 
,
حاج سعیدی با اشاره به اینکه از ظرفیت معلمان برای احداث شرکت تعاونی‌هایی استفاده شود، گفت: البته مانند بانک سرمایه و صندوق ذخیر فرهنگیان نباشد که سرمایه معلمان به تاراج برود، در صورت برنامه ریزی دقیق و ایجاد یک شرکت بزرگ ملی  می توان بخشی از مشکلات معیشتی معلمان را حل کرد.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه