اخبار داغ

از دیدن روی ماه تا صله ارحام؛

عید فطر و آداب و رسوم مردم آذربایجان‌غربی /از دیدن روی ماه تا صله ارحام

عید فطر و آداب و رسوم مردم آذربایجان‌غربی /از دیدن روی ماه تا صله ارحام
عید سعید فطر یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان بوده و جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان دارد و این روز را بسیار گرامی داشته و مراسمات ویژه ای به مناسبت فرارسیدن این عیدسعید و فرخنده برگزار می کنند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،  ما میهمانی خدا، ماه غفران و رحمت و ماه بندگی خالصانه خدا به پایان رسید و با مشاهده هلال ماه شوال، عید فطر از راه رسید تا روزه داران یک ماه بندگی را جشن بگیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

عید سعید فطر یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان بوده و جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان دارد و این روز را بسیار گرامی داشته و مراسمات ویژه ای به مناسبت فرارسیدن این عیدسعید و فرخنده برگزار می کنند.

,

 مراسمات ویژه ای که به مناسبت عید سعید فطر در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود، ریشه در فرهنگ آن منطقه دارد و این مراسمات  در آذربایجان و به تبع آن میاندوآب از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و مردم به شکرانه یک ماه بندگی با آداب و رسوم خاصی این عید را گرامی می دارند.

,

استقبال از عید فطر

, استقبال از عید فطر, استقبال از عید فطر,

مانند همه اعیاد در آستانه عید فطر و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، زنان دست به کار شده و با نظافت خانه به استقبال عید فطر می روند و خانه را برای میهمانان روز عید آماده می کنند.

,

شب آخرین روز رمضان که شب عید فطر است، از خانه ها عطر برنج دم کرده به مشام می رسد و رسم است که در شب عید، خانواده ها برنج را به عنوان اصلی ترین غذای خود انتخاب کرده و بانوان با خورشت های مختلف آن را تهیه و برای آخرین افطار رمضان آماده کنند.

,

رویت هلال ماه شوال

, رویت هلال ماه شوال, رویت هلال ماه شوال,

رویت ماه و دیدن هلال ماه شوال، مهم ترین شاخصه برای عید فطر است که امروزه با تلسکوپ و دستگاههای پیشرفته نجومی نیز انجام می گیرد.

,

در این راستا نیز در گذشته در منطقه آذربایجان، رسم بر این بود که بزرگان در شهرها و به ویژه در روستاها به پشت بام رفته و به دنبال رویت ماه بودند و وقتی هم که ماه رویت می شد به چهره یک کودک نگاه می کردند و عده ای هم رسم بر نگاه به آئینه داشتند.

,

هرچند این رسم امروزه دیگر مشاهده نمی شود اما اگر از بزرگان و ریش سفیدان درباره آداب و رسوم این ایام بپرسید، حتما از رسمی که در آن به دنبال رویت ماه بودند، نام می برند.

,

زکات فطریه

, زکات فطریه, زکات فطریه,

آخرین شب ماه مبارک رمضان، سرپرست خانواده بر اساس اعلام مراجع تقلید، با محاسبه میزان فطریه افراد خانواده آن را از قوت سالانه خانواده یا از پول جدا کرده و در محل خاصی قرار می دهند.

,

رسم بر است که وقتی سرپرست خانواده میزان فطریه را محاسبه و جدا کرد ، اعضای خانه بر روی آن دست می زنند تا فطریه شان گردن کسی نیفتد.

,

جلوه های زیبای بندگی در نماز عید فطر

, جلوه های زیبای بندگی در نماز عید فطر, جلوه های زیبای بندگی در نماز عید فطر,

, ,

اقامه نماز عید سعید فطر مهم ترین و بارزترین مشخصه عید سعید فطر است که در واقع زیباترین جلوه و نمود روز عید نیز است.

,

 صبح اول شوال که می شود، عطر دل‌انگیز عبودیت و بندگی، از جای جای شهر به مشام جان می‌نشیند و آوای خوش بندگی، آسمان و زمین و آنچه در آن است را به جوش و خروش وامی‌دارد.

,

در این روز همه مردم اعم از کودک و بزرگ می آیند تا این عید بزرگ، عید بندگی را به یکیدگر تبریک بگویند و در کنار یکدیگر با نوای” اللهم اهل الکبریا و العظمه …”  خدا را فریاد بزنند.

,

در این روز، مردم قبل از طلوع خورشید در مکان های اقامه نماز عید فطر اجتماع کرده و قبل از نماز عید، نماز صبح را نیز به جماعت به پا می دارند.

,

حتی در این بین می توان به پخش نذری نیز اشاره کرد که در قبل از اقامه نماز، عده ای از مردم هم ترجیح می دهند تا نذورات خود شامل شامل نان روغن ، کیک و غیره را در بین نمازگزاران پخش کنند.

,

طنین تکبیرهای “الله اکبر” در مساجد شهر

, طنین تکبیرهای “الله اکبر” در مساجد شهر, طنین تکبیرهای “الله اکبر” در مساجد شهر,

تکبیر گفتن در روز عید فطر یکی از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر است که در منطقه آذربایجان نیز جلوه خاصی داشته و دارد.

,

در صبح روز عید فطر از جای جای شهر نوای دلنشین  تکبیر “الله أکبر الله أکبر الله أکبر -لا إله إلا الله الله أکبر الله أکبر ولله الحمد الله أکبر کبیراً والحمد لله کثیراً ” که بر گرفته از آیه ای قرآن کریم است  از جای جای شهر به گوش می رسد.

,

دید و بازدیدهای عیدانه

, دید و بازدیدهای عیدانه, دید و بازدیدهای عیدانه,

یکی از مهم ترین شاخصه های روز عید، دید و بازدیدها و صله ارحام است که در عید فطر نیز به عنوان یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان از نمود بیشتری برخوردار است.

,

پس از اینکه نماز عیدفطر اقامه شد معمولا رسم بر این است که کوچکترها به دیدار بزرگترها رفته و عید را به آنها تبریک می گویند حتی در برخی از خانواده ها رسم بر این است که در منزل بزرگ خاندان جمع شده تا اولین وعده نهار بعد از ماه مبارک رمضان را میهمان بزرگتر خانواده باشند.

,

عیدی برای نوعروسان

, عیدی برای نوعروسان, عیدی برای نوعروسان,

در اعیاد رسم است که برای نوعروسان خانواده، تحفه ای به عنوان عیدی می برند و در عید سعید فطر نیز اینگونه بوده و خانواده ها برای نوعروسان در روز عید فطر، عیدی می برند.

,

این عیدی ها بیشتر شامل شیرینی و لباس بوده و توسط خانواده داماد تدارک دیده می شوند و معمولا خانواده داماد به همراه چند تن  از زنان عیدی را به خانه نوعروس می برد.

,

شب عید تازه درگذشتگان

, شب عید تازه درگذشتگان, شب عید تازه درگذشتگان,

یک روز مانده به عید فطر، مراسم شب عید اموات و رفتگان یا به زبان محلی، قره بایرام در نقاط مختلف شهر و روستاها برای گرامیداشت اموات درگذشته در یک سال گذشته برگزار می شود، البته برخی نیز ترجیح می دهند تا این مراسم را در روز عید برگزار کنند.

,

از سوی دیگر در روز عید نیز برخی خانواده های شهدا بر سر مزار شهدا رفته و قبور شهدا را عطر افشانی و غبارروبی می کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه