اخبار داغ

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

ریزگردها برای سلامت انسان ها می تواند پیامدهای مزمن و حاد داشته باشد

ریزگردها برای سلامت انسان ها می تواند پیامدهای مزمن و حاد داشته باشد
ابراهیم شکیبا گفت: ریزگردها یا گردوغبار برای سلامت انسان ها می تواند پیامدهای مزمن و حاد داشته باشد و باعث بروز مشکلات مختلف و بیماری‌های گوناگون شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، مواجهه با پدیده گرد و غبار یا ریزگردها را برای همه افراد در همه سنین به میزان های متفاوت مضر و آسیب زا  دانست و اظهار داشت: طیف وسیعی از افراد از جمله سالمندان، خانم های باردار، کودکان، افراد دارای سابقه بیماری های تنفسی و قلبی عروقی، دارای استعداد آسیب پذیری بیشتری نسبت به گرد و خاک هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: ریزگردها یا گردوغبار برای سلامت انسان ها می تواند پیامدهای مزمن و حاد داشته باشد. آلودگی هوا معضلی است که می‌تواند ریه انسان‌ها را درگیر کند و باعث بروز مشکلات مختلف و بیماری‌های گوناگون شود.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس تاکید می شود که به هیچ عنوان نباید افراد مسن، کودکان و مبتلایان به بیماری‌های خاص در این روز‌ها از خانه خارج شوند.

شکیبا گفت: بیشتر آسیب های ناشی از گرد و غبار یا ریزگردها مربوط به سیستم تنفسی و ریه ها، سیستم ایمنی، قلب و همچنین سیستم بینایی افراد می شود.

وی در ادامه  رعایت برخی نکات و اصوال را در مواجهه با گردوغبار بسیار موثر دانست و بر توجه به آنها توسط عموم مردم تاکید کرد.

شکیبا گفت: در شهرهایی که در وضعیت هشدار و اضطرار قرار دارند، گروه های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند و سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌ مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضوردر فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ورزشکاران در زمان وقوع پدیده گردوغبار ،در فضای باز ورزش نکنند و کوهنوردان نیز از کوهنوردی اجتناب کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین حضور در پارک ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و  گردوغبار را منع و تصریح کرد: مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن است.

وی ادامه داد: همچنین در چنین شرایطی ضروری است تردد خودروهای شخصی کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده از ماسک مناسب، شیشه ها را بالا نگهدارید.

شکیبا مصرف برخی غذاها ازجمله شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن در مقابله با تاثیرات منفی گرد و خاک مفید اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: شهروندان تا برگشت هوا به شرایط مطلوب، از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری کنند و توجه داشته باشند که نظافت سطوح مختلف را در منزل و محیط کار به خوبی انجام داده و مواد غذایی را به صورت روباز قرار ندهند و ظروف نیز به صورت پوشانده یا وارونه قرار گیرند.

شکیبا عنوان کرد: فروشندگان‌مواد غذایی فله ای، روی مواد غذایی را با پوشش مناسب بپوشانند و نسبت به زدایش گردوخاک از روی بسته بندی مواد غذایی اهتمام ویژه داشته باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: افراد در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه