اخبار داغ

همزمان با تعطیلات عید فطر؛

رنگ و بوی امید در گردشگری قم

رنگ و بوی امید در گردشگری قم
حضور گسترده زائران و مسافران در ایام تعطیلات عید فطر در قم باعث رونق مشاغل وابسته به این صنعت در این ایام شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از قم فردا یش از دوسال بود که به علت کرونا صنعت گردشگری در کشور و از جمله قم دچار خسارت شدیدی شده بود به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم  در دوران کرونا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال خسارت به حوزه گردشگری قم وارد شد و چهار هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی نیز به دلیل تعطیلی و موانعی که برای ورود مسافران بود، از بین رفت.

۳۶ هتل، ۲۶ هتل آپارتمان، ۷۴ مهمان ‌پذیر، ۱۰۸ خانه مسافر، ۵۹ واحد پذیرایی بین راهی، ۱۵ سفره‌خانه، ۲۶ مجتمع گردشگری و خدماتی، سه مرکز تفریحی و سرگرمی و ۲ مرکز نمونه گردشگری فعال نیز در استان وجود دارد که همگی تحت تاثیر شیوع کرونا داشتند و مشاغل این صنف دچار رکود شده بود.

اما با تزریق سراسری واکسن کرونا در اعیاد شعبانیه و عید نوروز سال جاری استان قم شاهد حضور مسافران زیادی بود ،تخت‌های اقامتی رسمی استان در نیمه اول نوروز ضریب اشغال بالای ۹۵ درصد و در نیمه دوم نوروز ضریب اشغال حدود ۶۰ درصدی را تجربه کرد، از ابتدای تعطیلات نوروزی تا سیزدهم فروردین ماه، ۹۱ هزار و ۵۸۸ نفر از اماکن تاریخی قم بازدید کرده‌اند که از این تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۴ نفر بازدیدکننده داخلی و ۲ هزار و ۷۵۴ تن بازدیدکننده خارجی بوده‌اند.

همچنین در حال حاضر که تعطیلات عید فطر که با تعطیلات پایان هفته همزمان شد و استان قم به عنوان مقصد گردشگری مذهبی شاهد حضور زائران و مسافران زیادی است.

ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائرین استاندار قم با اشاره به اینکه آمار مسافران ورودی به قم در تعطیلات عید فطر امسال نسبت به سال قبل، ۸۹ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ و قبل از دوران کرونا هم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است افزود: دراین راستا ۷۳ درصد از ظرفیت مجموعه اقامتی استان تکمیل شده‌است.

وی با اشاره بازدیدهای مشترک اداره‌کل تعزیرات، میراث فرهنگی و سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: دراین زمینه کنترل و نظارت خوبی بر قیمت‌ها صورت گرفت و با مشکلاتی که در ایام نوروز داشتیم، مواجه نشدیم.

معاون استاندار قم با بیان اینکه زائران و مسافران استان با مشکل‌ کمبود امکانات خدماتی و رفاهی دست به گریبان هستند، افزود: در مواقع پیک سفر، کمبود جدی پارکینگ را در اطراف مسجد جمکران داریم، همچنین در نقشه ترافیکی اطراف این مکان به شدت با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد:  علیرغم تلاش نیروهای پلیس راهنمایی رانندگی، متاسفانه زایران و مسافران در اوج ترافیک دچار مشکل می شوند. 

مشکل کمبود پارکینگ و خدمات رفاهی در ایام پیک مهمترین ضربه را بعد از ایام کرونا به صنعت گردشگری قم وارد می کند زیرا آنچه مشاهده می شود نشان از استقبال زائران و مسافران از قم به عنوان مقصد گردشگری دارد که ممکن است با مشاهده معضلات حل شدنی مانند پارکینگ و خدماتی رفاهی رفته رفته در سال های آینده و‌حتی سال جاری در ایام تعطیلات شاهد کاهش زائران و مسافران به قم باشیم.

استقبال گردشگران از ابتدای سال جاری امیدوار کننده بوده و می توان گفت وضعیت گردشگری قم بعد از دوسال از همه گیری کرونا امیدوار کننده است اما نگرانی از این بابت وجود دارد که مسیولان قم کمبود پارکینگ و دیگر خدمات رفاهی را همچنان حل نشده باقی بگذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , , قم فردا ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه