اخبار داغ

گلستان‌های کرمانشاه در انتظار تفکر دانش‌بنیان؛

رایحه "طلای معطر" کرمانشاه کی به مشام می‌رسد؟/ "گل محمدی"؛ ثروت‌آورترین گیاه دارویی

رایحه "طلای معطر" کرمانشاه کی به مشام می‌رسد؟/ "گل محمدی"؛ ثروت‌آورترین گیاه دارویی
گل محمدی یکی از محصولاتی است که نه تنها در راستای توسعه پایدار کشاورزی نقش مهم و موثری دارد بلکه تجارت محصولات فرآوری شده آن نیز فعالیتی ارزآور و پرسود است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، گیاهان از دیرباز  نقش مهم و موثری در زندگی بشر داشته اند. "گل محمدی" که بومی ایران است در زمره گیاهان دارویی قرار دارد و به "طلای معطر" معروف است چرا که ماده اولیه کارخانه های عطرسازی در دنیا است، همچنین در صنایعی چون دارویی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

گل محمدی یکی از محصولاتی است که نه تنها در راستای توسعه پایدار کشاورزی نقش مهم و موثری دارد بلکه تجارت محصولات فرآوری شده آن نیز فعالیتی ارزآور و پرسود است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,

, ,

فعالیت 5 واحد گلاب‌گیری و عرقیات گیاهی در کرمانشاه

, فعالیت 5 واحد گلاب‌گیری و عرقیات گیاهی در کرمانشاه, فعالیت 5 واحد گلاب‌گیری و عرقیات گیاهی در کرمانشاه, فعالیت 5 واحد گلاب‌گیری و عرقیات گیاهی در کرمانشاه,

سعید کریمی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: تعداد بیش از هشت واحد فرآوری گلاب گیری و عرقیات گیاهی در استان کرمانشاه فعال هستند که از این تعداد 3 واحد در قالب مشاغل خانگی و 2 واحد صنعتی از جهادکشاورزی مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

, سعید کریمی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز, اظهار داشت: تعداد بیش از هشت واحد فرآوری گلاب گیری و عرقیات گیاهی در استان کرمانشاه فعال هستند که از این تعداد 3 واحد در قالب مشاغل خانگی و 2 واحد صنعتی از جهادکشاورزی مجوز فعالیت دریافت کرده اند.,

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه افزود: گل محمدی به دلیل کاربرد‌های زیاد آن در صنایع مختلف ارزش اقتصادی بالایی دارد ما نیز باید به دنبال افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی باشیم.

, مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه, افزود: , گل محمدی به دلیل کاربرد‌های زیاد آن در صنایع مختلف ارزش اقتصادی بالایی دارد ما نیز باید به دنبال افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی باشیم.,

وی عنوان کرد: ظرفیت تولید واحدهای صنعتی استان حدود هزار تن  و واحدهای خانگی حدود 150 تن در سال است.

, وی عنوان کرد: ظرفیت تولید واحدهای صنعتی استان حدود هزار تن  و واحدهای خانگی حدود 150 تن در سال است.,

کریمی با بیان اینکه کارگاه‌های سنتی گلاب گیری جزو مشاغل خانگی محسوب می‌شود افزود: بعضی واحد‌ها در استان برای خودشان و یا به صورت سفارشی اقدام به اسانس گیری از گل محمدی می‌کنند.

, کریمی با بیان اینکه , .,

وی گفت: واحدهای گلاب گیری در دو شهرستان هرسین و کرمانشاه فعال هستند.

, وی گفت: واحدهای گلاب گیری در دو شهرستان هرسین و کرمانشاه فعال هستند.,

, ,

کریمی با اشاره به اینکه خشک کردن گل محمدی ماندگاری آن را افزایش می‌دهد و بازار بهتری از عرقیات نیز دارد اضافه کرد: خشک کردن گل با استفاده از دستگاه سبب از بین رفتن بوی گل و کاهش کیفیت آن می‌شود.

, کریمی با اشاره به اینکه خشک کردن گل محمدی ماندگاری آن را افزایش می‌دهد و بازار بهتری از عرقیات نیز دارد اضافه کرد: خشک کردن گل با استفاده از دستگاه سبب از بین رفتن بوی گل و کاهش کیفیت آن می‌شود.,

ساخت کارخانه عطرسازی بیش از ۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد

, ساخت کارخانه عطرسازی بیش از ۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد, ساخت کارخانه عطرسازی بیش از ۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد,

کریمی گفت: اسانس گیری در داخل کشور انجام می شود، اما تبدیل اسانس به عطر و ادکلن به یک سرمایه گذاری کلان بین 80 تا 90 میلیارد تومان نیاز دارد که متاسفانه این میزان سرمایه را فعلا در داخل کشور نداریم.

,

این مسئول گفت: موادی که از گل محمدی گرفته می شود عصاره و اسانس است که از عصاره آن در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده می شود و اسانس آن نیز برای صنایع بهداشتی و ساخت عطر و ادکلن بکار می رود.

,

, ,

وی افزود: چندی پیش پیشنهادی از طرف یک سرمایه گذار اهل کاشان داشتیم و ما هم به این منظور شهرک صنعتی زاگرس را با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی استان در نظر گرفتیم که فعلا از طریق مشاوران در مرحله بررسی است.

,

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: عطر و ادکلنهای بازار اکثراً وارداتی و معمولاً اسانس هستند.

, مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه,  ,

وی گفت: حدود 6 هزار هکتار گیاهان دارویی در سطح استان داریم که سالانه تقریبا 7 هزار تن انواع گیاهان دارویی برداشت می شود.

,

ارزشمندترین اسانس دنیا از گل محمدی استحصال می شود

, ارزشمندترین اسانس دنیا از گل محمدی استحصال می شود, ارزشمندترین اسانس دنیا از گل محمدی استحصال می شود,

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه ارزشمندترین اسانس دنیا از گل محمدی استحصال می شود، افزود: از هر 3 تن گل محمدی یک کیلوگرم اسانس تولید می شود.

, مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه,  با بیان, اینکه ارزشمندترین اسانس دنیا از گل محمدی استحصال می شود، افزود: از هر 3 تن گل محمدی یک کیلوگرم اسانس تولید می شود.,

وی با تاکید بر اینکه اسانس تولید شده ماده اولیه و پایه ای صنایع عطرسازی در دنیا است، خاطر نشان کرد: بدون اسانس گل محمدی هیچ عطری تولید نمی شود. علاوه بر این، از این ماده در صنایع داروسازی، غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

, وی با تاکید بر اینکه اسانس تولید شده ماده اولیه و پایه ای صنایع عطرسازی در دنیا است، خاطر نشان کرد: بدون اسانس گل محمدی هیچ عطری تولید نمی شود. علاوه بر این، از این ماده در صنایع داروسازی، غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.,

, ,

وی گفت: یکی از برنامه های توسعه بخش کشاورزی در واقع توسعه گیاهان دارویی از جمله گل محمدی است که از محل تسهیلات بند الف تبصره 18، اجرای سه طرح واحد فرآوری مصوب شده است که بعد از تشکیل پرونده و اخذ تسهیلات ساخت آنها آغاز خواهد شد.  

, وی گفت: یکی از برنامه های توسعه بخش کشاورزی در واقع توسعه گیاهان دارویی از جمله گل محمدی است که از محل تسهیلات بند الف تبصره 18، اجرای سه طرح واحد فرآوری مصوب شده است که بعد از تشکیل پرونده و اخذ تسهیلات ساخت آنها آغاز خواهد شد.  ,

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه کرمانشاه در تولید گیاهان دارویی ظرفیت‌هایی بسیار خوب و توانمندی بالایی دارد، افزود: "کشت قراردادی" می‌تواند کمک کند تا کشاورزان با خیال راحت در این حوزه فعالیت کنند.

, مدیر صنایع , تبدیلی جهاد کشاورزی کرمانشاه, در ادامه , با تاکید بر اینکه کرمانشاه در تولید گیاهان دارویی ظرفیت‌هایی بسیار خوب و توانمندی بالایی دارد، افزود: "کشت قراردادی" می‌تواند کمک کند تا کشاورزان با خیال راحت در این حوزه فعالیت کنند.,

کریمی یکی از مشکلات عرضه گیاهان دارویی را خام فروشی عنوان کرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی فرصت صادرات این محصولات پردرآمد را از کشاورزان گرفته است.

, کریمی یکی از مشکلات عرضه گیاهان دارویی را خام فروشی عنوان کرد و گفت:, :,

وی گفت: در کشت قراردادی کشاورزان متقاضی نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای تغذیه محصول از جمله کود را بر اساس قرارداد تحویل می‌گیرند، علاوه بر این محصولات بیمه شده و کشاورزان کمک های نقدی و مساعده نیز دریافت می کنند و در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های کود و کمک های نقدی، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

, وی گفت: در کشت قراردادی کشاورزان متقاضی نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای تغذیه محصول از جمله کود را بر اساس قرارداد تحویل می‌گیرند، علاوه بر این محصولات بیمه شده و کشاورزان کمک های نقدی و مساعده نیز دریافت می کنند و در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های کود و کمک های نقدی، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.,

, ,

سطح زیر کشت باغات گل محمدی در استان کرمانشاه 280 هکتار است 

, سطح زیر کشت باغات گل محمدی در استان کرمانشاه 280 هکتار است , سطح زیر کشت باغات گل محمدی در استان کرمانشاه 280 هکتار است ,

رحمان فیض‌قربانی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: سطح زیر کشت باغات گل محمدی در استان کرمانشاه 280 هکتار است که برداشت آن آغاز شده است.  

,

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: عمده سطح زیر کشت این باغات در شهرستان های هرسین و کرمانشاه وجود دارد. 

,


پیش بینی برداشت 530 تن گل محمدی در کرمانشاه

,
, پیش بینی برداشت 530 تن گل محمدی در کرمانشاه, پیش بینی برداشت 530 تن گل محمدی در کرمانشاه, پیش بینی برداشت 530 تن گل محمدی در کرمانشاه,

فیض قربانی گفت: پیش بینی می شود امسال حدود 530 تن گل محمدی از سطح باغات استان برداشت شود.  

,

وی با اشاره به مزیت های این کشت، افزود: این گونه گیاهی به دلیل تحمل کم آبی یکی از مناسبترین گونه‌های قابل کشت در استان است که در راستای اصلاح الگوی کشت جز سیاست‌های جهاد کشاورزی در زمینه باغداری قرار گرفته است. 

,

 مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: برداشت گل محمدی از گلستان های استان معمولاً از نیمه اول اردیبهشت ماه شروع می شود و تا نیمه دوم خرداد در مناطق سردسیری استان ادامه دارد.  

,

وی با اشاره به فعالیت سه مجموعه فرآوری نیمه صنعتی در استان، خاطرنشان کرد: بخشی از گل محمدی برداشت شده به گلاب تبدیل شده و اسانس گیری می شود و ۵۰ درصد آن نیز به صورت غنچه و برگ خشک شده استفاده می شود.

,

, ,

 فیض قربانی به درآمدزایی این محصول اشاره کرد و افزود: این سطح زیرکشت در استان برای حدود 300 نفر اشتغالزایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد.

,

گفتنی است هر هکتار گل محمدی در سال اول به مقدار یک تن از آن برداشت می شود اما در سال های بعد این مقدار افزایش می یابد و در سال پنجم تا پنج و شش هکتار نیز می رسد.

, گفتنی است هر هکتار گل محمدی در سال اول به مقدار یک تن از آن برداشت می شود اما در سال های بعد این مقدار افزایش می یابد و در سال پنجم تا پنج و شش هکتار نیز می رسد.,

به گفته مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ایران مقام اول را در سطح کشت گل محمدی دارد، قیمت هر کیلو اسانس گل محمدی در بازارهای جهانی ۵۵۰۰ تا ۱۲ هزار یورو است که این امر خود نشان می‌دهد در صورت فرآوری این گیاه دارویی چه میزان ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد. 

, به گفته مجری طرح , گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی, ایران مقام اول را در سطح کشت گل محمدی دارد، قیمت هر کیلو اسانس گل محمدی در بازارهای جهانی ۵۵۰۰ تا ۱۲ هزار یورو است که این امر خود نشان می‌دهد در صورت فرآوری این گیاه دارویی چه میزان ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد. ,

به‌طور متوسط سالانه حدود ۸۷۰ تا دو هزار کیلوگرم اسانس در کشور تولید می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان میزان آن را به بیش از رقم ذکر شده افزایش داد.

, به‌طور متوسط سالانه حدود ۸۷۰ تا دو هزار کیلوگرم اسانس در کشور تولید می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان میزان آن را به بیش از رقم ذکر شده افزایش داد.,

به گزارش مرصادنیوز، تجارت عصاره گل محمدی و اسانس آن یکی از پرسودترین تجارت به شمار می رود؛ هر کیلو اسانس این گیاه 20 میلیون دلار ارزش دارد از این رو امروز از آن به عنوان طلای مایع یاد می شود. لذا برای جلوگیری از خام فروشی و توسعه صنایع جدید و فرآوری گیاهان دارویی و اسانس‌گیری، آشنایی با فناوری‌های مدرن و به روز دنیا امری ضروری است. بنابراین دولت باید از کارآفرینان شرکت های دانش بنیان که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند حمایت کند. 

, به گزارش مرصادنیوز، تجارت عصاره گل محمدی و اسانس آن یکی از پرسودترین تجارت به شمار می رود؛ , مرصادنیوز،, هر کیلو اسانس این گیاه 20 میلیون دلار ارزش دارد از این رو امروز از آن به عنوان طلای مایع یاد می شود. لذا , برای جلوگیری از خام فروشی و توسعه صنایع جدید و فرآوری گیاهان دارویی و اسانس‌گیری، آشنایی با فناوری‌های مدرن و به روز دنیا امری ضروری است. بنابراین دولت باید از کارآفرینان شرکت های دانش بنیان که تمایل دارند در این زمینه فعالیت کنند حمایت کند.  ,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه