اخبار داغ

تمام آمارها نشان می دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به مقصد خود نرسیده است/ تخصیص این ارز با رانت همراه بوده است

تمام آمارها نشان می دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به مقصد خود نرسیده است/ تخصیص این ارز با رانت همراه بوده است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تمام آمارها نشان می دهد که هر جا ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص پیدا کرده است به مقصد خود نرسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلال حسینی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: حذف درصدی از  یارانه آرد برای برخی مصارف را می توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از منظرها این است که با توجه به افزایش قیمت ها در کالاهایی چون گوشت، مرغ و برنج که در این سال ها اتفاق افتاده است طبقه ضعیف تر جامعه به غذاهای چون ماکارونی و شبهه غذاهای نانی روی آورده بودند.

,

وی افزود: قاعدتا این تغییر قیمتی که در اقلامی چون ماکارونی یا نان های صنعتی اتفاق می افتد هزینه های این طبقه از جامعه را افزایش می دهد و سطح رفاه آن ها کاهش پیدا می کند.

,

حسینی جزه عنوان کرد: از منظر دیگری که این قضیه مورد بررسی می تواند قرار گیرد این است که با توجه به اینکه بقیه کشورها نیز با توجه به جنگ روسیه و اوکراین با بحران های غذایی روبرو هستند اگر این افزایش قیمت اتفاق نمی افتاد، آردی که سهمیه صنف صنعتی بود به کشورهای دیگر قاچاق می شد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: با این قاچاقی که اتفاق می افتاد بازهم این یارانه پرداخت شده به دست مصرف کننده به صورت عام نمی رسید و دولت جاره ای نداشت که شکل دوم را انتخاب کند.

,

حسینی جزه اذعان کرد: از این جهت دولت چاره ای نداشت و راهی را انتخاب کرد که مصرف بخش صنعتی را آزاد و نان قالب مردم را  همچنان برای آن یارانه پرداخت کند.

,

جلال حسینی بیان کرد: تمام آمارها نشان می دهد که هر جا ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص پیدا کرده است به مقصد خود نرسیده و با رانت همراه بوده است و اکثر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که باید حذف شود.

,

حسینی بیان کرد: البته چگونگی این حذف قابل اهمیت است چرا که مثلا در قضیه اخیر چون اعلام از قبل نشده است کسانی که اطلاع داشته اند ماکارانی را احتکار کردند و به صورت کلی در این تغییرات یک شبه و بدون اعلام های قبلی و پیش بینی سازوکار درست، نیز رانت نهفته است.

,

جلال حسینی جزه گفت: البته دولت از منشا آزاد سازی ارز درآمد قابل توجه ای خواهد داشت که باید آن را به طبقه مستضعف جامعه بازگرداند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه