اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد:

تغییر آرایش نظامی منطقه توسط ناتو و احساس خطر روسیه از ناحیه شرق

تغییر آرایش نظامی منطقه توسط ناتو و احساس خطر روسیه از ناحیه شرق
کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: از منظر روس‌ها ناتو با نقض تعهداتی که مربوط به عدم استقرار سلاح در شرق اروپا داشت، به نوعی آرایش نظامی منطقه را دچار تغییر کرده و این روسیه از این ناحیه احساس خطر می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد کاظمی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران‌نیوز با اشاره به بحران اوکراین و سیاست روسیه در قابل این تحولات اظهار کرد: بحران اوکراین ناشی از چند عامل است و به نظر می‌رسد اصلی‌ترین عامل و متغیر بحران موضوع گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران‌نیوز,
 
,
وی اضافه کرد: وقتی به رویکرد روسیه به ناتو بعد از فروپاشی شوروی نگاه می‌اندازیم به این نتیجه می‌رسیم که روسیه رویکرد تعاملی با ناتو داشته است و از سال ۱۹۹۱ که شوروی فروپاشید در همان سال شور ای مشارکت روسیه و ناتو تأسیس شد و در سال ۱۹۹۴ روسیه به برنامه مشضارکت ناتو پیوست.
,
 
,
این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: از سال ۱۹۹۷ پیمان مهم همکاری با عنوان «تأسیس روابط و همکاری متقابل» بین روسیه و ناتو تشکیل شد که این پیمان در سال ۲۰۰۲ به شورای دائمی روابط روسیه و ناتو انجامید و در این راستا شاهد بودیم که در بحران کوزوو و حمله آمریکا به افغانستان روسیه همکاری قابل توجهی با ناتو داشت.
,
 
,
کاظمی بیان کرد: پاسخی که ناتو به رویکرد تعاملی روسیه دارد قابل تأمل است و ناتو با وجود تعهداتی که به گورباچف داده بود (در دوره یلتسین هم مطرح بود) از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ در پنج مرحله روابط خود را به مرزهای روسیه گسترش داده است.
,
 
,
وی تصریح کرد: در این مدت تعداد قابل توجهی از کشورهای همسایه بلاروس و اوکراین عضو ناتو شدند و آخرین کشوری که در سال ۲۰۲۰ به عضویت ناتو درآمد مقدونیه شمالی بود و در سال ۲۰۰۸ که نشست سران ناتو در بخارست بود شاهد بودیم که عضویت اوکراین و سپس گرجستان در ناتو مطرح بود.
,
 
,
این کارشناس مسائل بین‌الملل تبیین کرد: طبیعتاً ناتو با نقض تعهداتی که به روسیه داشته، سیاست گسترش به شرق را در پیش گرفته و نظم یکجانبه و تک‌قطبی نظامی و بین‌المللی را مورد توجه قرار داده و روس‌ها این موضوع را خط قرمز و خطر قریب‌الوقوع می‌شناسند.
,
 
,
کاظمی تشریح کرد: روسیه به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد تمسک جسته که موضوع دفاع مشروع و دکترین حمله پیشگیرانه است و از منظر روس‌ها ناتو با نقض تعهداتی که مربوط به عدم استقرار سلاح در شرق اروپا داشتند، عدم عضویت کشورهای شرق اروپا در ناتو به نوعی آرایش نظامی منطقه را دچار تغییر کرده که این تغییر برای روسیه در آینده خطر بسیار جدی ایجاد می‌کند، به همین دلیل عملیات نظامی را در شرق اوکراین آغاز کرد.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه