اخبار داغ

کارشناس مسائل بین المللی:

شهروندان اروپایی شاهد ناکارآمدی رهبران خود در حل بحران‌های اقتصادی هستند/ اروپایی‌ها نسخه‌ای برای مواجه با بحران جدید ندارند

شهروندان اروپایی شاهد ناکارآمدی رهبران خود در حل بحران‌های اقتصادی هستند/ اروپایی‌ها نسخه‌ای برای مواجه با بحران جدید ندارند
حنیف غفاری گفت: شهروندان اروپایی ناکارآمدی رهبران خود را هم در فرآیند خلق بحران های اقتصادی و هم در مواجهه با این بحران ها دیده اند‌.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حنیف غفاری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی شاهد بودیم اقتصاد اتحادیه اروپا و منطقه یورو بنا به تاثیری که از بحران مسکن در آمریکا پیدا کرد، دچار نقاط ضعف و اختلال اساسی شد که هنوز هم از آن به عنوان بحران اقتصادی بزرگ اروپا یاد می‌شود.

وی افزود: در آن زمان به دلیل پیوستگی سیستم اقتصادی اروپا و آمریکا، خلل در بخش مسکن آمریکا سبب تزلزل اقتصاد آمریکا شد و این موضوع در حوزه صادرات و واردات تاثیر خود را بر جا گذاشت و به حوزه یورو تسری یافت.

غفاری خاطرنشان کرد: در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی شاهد بودیم شورش های عمومی از یونان شروع و به اسپانیا و دیگر نقاط کشیده شد.

وی عنوان کرد: البته در همان سالها نیز عملا سران اروپایی به دلیل عدم وحدت رویه ای که در اتخاذ روش‌های ریاضتی و مبتنی بر رشد اقتصادی داشتند، به گونه ای که عده ای نظیر مرکل از ضرورت اتخاذ تصمیماتی مبتنی بر ریاضت اقتصادی سخن می گفتند و عده ای مانند فرانسوی ها خواستار تقویت رشد اقتصادی بودند، در نتیجه به دلیل همین اختلافات کلان، خروجی تصمیم اروپا برای مقابله با بحران واحد نبود.

کارشناس مسائل بین المللی گفت: اکنون در سال ۲۰۲۲ میلادی قرار داریم و شاهد هستیم به واسطه شکل گیری جنگ بین روسیه و اوکراین، معادلات اقتصادی اروپا دوباره برهم ریخته شده و فارغ از قضایایی که ناشی از وارد شدن خلل به صادرات گندم از اوکراین، یا صادرات برخی کالاها از روسیه به کشورهای اروپایی است، سران اروپایی نسخه مشترکی برای مواجه با بحران جدید ندارند.

غفاری تصریح کرد: کشورهای مجارستان و آلمان به دیگر بازیگران اروپایی هشدار می دهند که تقابل تمام عیار اقتصادی با روسیه قطعا منجر خواهد شد که اروپا به عنوان یک کانون اقتصادی از نظر مالی از هم پاشیده شود، البته شهروندان اروپایی هم دیگر طاقت و تحمل استمرار این روش و رویکرد را ندارند.

وی افزود: رویکرد سیاسی اروپایی‌ها و رویکرد راهبردی آنها مبنی بر حمایت از گسترش ناتو به شرق و نیز عدم توانایی بازیگران اروپایی در قالب ایستادگی در برابر روش‌های سلبی آمریکا و انگلیس که مدام سعی می‌کنند جنگ را به هر قیمت دامن بزنند، سبب ایجاد مجدد گره خوردگی‌هایی در معادلات اقتصادی اروپا می‌شود.

غفاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می شود اروپایی ها مانند بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ به وحدت رویه و وحدت نظر در مواجهه با بحران اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین نرسند و این روند استمرار یابد تا جایی که تاثیر این مساله را بر دیگر نقاط جهان می بینیم که اکنون هم دیده می شود.

وی عنوان کرد: بی دلیل نیست شهروندان اروپایی به جریان های ملی گرایی افراطی اقبال پیدا می کنند که مخالف ساختار اتحادیه اروپا و منطقه یورو هستند زیرا ناکارآمدی رهبران خود را هم در فرآیند خلق بحران های اقتصادی و هم در مواجهه با این بحران ها دیده اند‌.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه