اخبار داغ

شهردار منطقه ۲۰ تهران خبر داد؛

نوسازی و احداث ۵ هزار واحد مسکونی در شهرری

نوسازی و احداث ۵ هزار واحد مسکونی در شهرری
توسعه حمل و نقل ریلی، احداث پارکینگ، نوسازی بافت فرسوده، اجرای پروژه‌های زیرساختی، ایجاد منابع پایدار درآمدی و توجه به پیوست عدالت در ارائه خدمات از مهمترین سرفصل‌های کاری شهرداری منطقه ۲۰ در سال جاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل شبکه خبری تهران نیوز؛ شهرداری‌ها به نوعی در همه امور مربوط به زندگی افراد جامعه از تولد تا زمان مرگ آدم‌ها نقش دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
گستره دامنه خدمات و وظایف شهرداری‌ها اهمیت تامین منابع مالی و بودجه‌ای لازم برای ارائه خدمات عمومی و در کنار آن اجرای پروژه‌های زیرساختی و مانا را بسیار مهم کرده است، چرا که اکتفا به منابع محدود مدیریت شهری را از سرعت بخشیدن به روند توسعه و آبادانی در شهرها باز می‌دارد.
,
 
,
شهرداری منطقه ۲۰ تهران می‌کوشد در کنار ارائه خدمات روزمره و روتین کاری از آسفالت خیابان‌ها و معابر گرفته تا خدمات تنظیف، زیباسازی و مواردی ازا ین دست، با تعریف و اجرای پروژه‌های بزرگ و ماندگار در صدد جبران بخشی از کم کاری‌ها و به طور کلی عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه جغرافیایی در شهرری برآید.
,
 
,
با هدف مطلع شدن از مهمترین سرفصل‌های کاری، سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شهرداری منطقه ۲۰ تهران در سال ۱۴۰۱ با سید محمدناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
, سید محمدناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ تهران,
 
,
 مهمترین اولویت‌های کاری شهرداری منطقه ۲۰ در سال جاری کدامند؟
,  مهمترین اولویت‌های کاری شهرداری منطقه ۲۰ در سال جاری کدامند؟,  ,
 
,
رضوی: توسعه حمل و نقل ریلی با پیگیری تکمیل خطوط در حال اجرا و اتصال خطوط شش و یک مترو تهران در حوزه شهرری در اولویت کاری است.
, رضوی: , رضوی: ,
 
,
در این دوره مدیریت شهری اقدامات، برنامه‌ها و خدمات زیربنایی ضروری در دستور کار مطالعاتی قرار گرفته و فعالیت اجرایی برای برخی از آن‌ها نیز آغاز شده است.
,
 
,
معتقدیم شهرری در حوزه اقدامات عمرانی و زیرساختی نیازمند حمایت و تامین اعتبار است، از این‌رو در مجموعه مدیریت شهری به ویژه شهرداری منطقه ۲۰ در تلاشیم اعتبارات مناسبی برای توسعه اینگونه خدمات تخصیص داده شود.
,
 
,
توجه به زیرساخت‌های ترافیکی از مهمترین اقدامات زیرساختی در شهرری است، در این راستا شهرداری برنامه‌های خوبی را به منظور تقویت و توسعه حمل و نقل ریلی در دستور اجرا و انجام دارد.
,
 
,
بخشی از اقدامات برای اتصال خطوط ۶ و ۱ مترو و ترکیب آن با خط راه‎ آهن برون شهری اجرایی و پیگیری‌ها و رایزنی‌ها با شرکت راه‌آهن در حال انجام است، تا رفته رفته این مهم اجرایی شده و خدمات به مراتب بهتری در حوزه حمل و نقل ریلی به شهروندان شهرری ارائه شود.
,
 
,
با توجه به اینکه نبود تقاطع غیر همسطح در بزرگراه شهید آوینی مشکلات ترافیکی را ایجاد کرده، با پیگیری‌های صورت گرفته ایجاد دوربرگردان غیرهمسطح، راست‌گرد و کُندگذر در این مسیر در اولویت قرار گرفته و فعالیت عمرانی و مقدماتی در بخش‌هایی در حال انجام است.
,
 
,
در سال ۱۴۰۱ اعتباری به منظور احداث پارکینگ بزرگ در ضلع جنوب حرم عبدالعظیم (ع) اختصاص یافته و بر این اساس یک پارکینگ چند هزار دستگاهی به صورت مستقیم با صرف اعتبارات شهرداری و یا در قالب مشارکتی احداث خواهد شد.
,
 
,
احداث پارکینگ طبقاتی قائم در مجاورت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) از پروژه‌های تاثیرگذار برای رفع مشکل کمبود پارکینگ در این منطقه و پایان دادن به مشکل تردد زائران است، همچنین کار مطالعات پروژه کریدور زیرزمینی اطراف حرم مطهر به عنوان اقدامی اساسی و زیرساختی برای منطقه در حال انجام است.
,
 
,
از سویی عملیات عمرانی احداث تفرجگاه بزرگ ترکیبی شامل فضاهای تفرجگاهی و شهربازی در کنار معرفی فرصت‌های تاریخی شهرری مانند مجموعه اینانج، برج نقاره‌خانه، قبرستان قدیمی شهرری و کوه بی بی شهربانو در مجاورت پارک جنگلی آغاز شده و در حال اجرا است.
,
 
,
همچنین به منظور کاهش بخشی از آسیب‌های فیزیکی و کالبدی که بخشی از آن‌ها متاثر همجواری ری با پایتخت است، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است.
,
 
,
اقدامات مختلفی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی، هدایت آب‌های سطحی، ساماندهی فاضلاب پساب تصفیه شده شهری و کاهش مخاطرات زیست محیطی آغاز و یا انجام شده است.
,
 
,
برنامه‌ریزی‌هایی با هدف کاهش مخاطرات زیست محیطی و وجود ریزگردهای ناشی از فعالیت معادن اطراف شهر و توسعه ۵۰ هکتاری فضای سبز مجاورت شهرری صورت گرفته است.
,
 
,
همچنین در حوزه کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات منجر به جرح و فوت نیز منابع اعتباری در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی و اقداماتی در راستای ایجاد، احداث و اصلاح تقاطع‌های غیر همسطح، راست‌گرد و کنارگذر بزرگراه آزادگان انجام شده است.
,
 
,
 پیوست عدالت در حوزه مدیریت شهری در مقاطعی به فراموشی سپرده شد، برنامه شهرداری برای تحقق این شعار چیست؟
,  پیوست عدالت در حوزه مدیریت شهری در مقاطعی به فراموشی سپرده شد، برنامه شهرداری برای تحقق این شعار چیست؟,
 
,
رضوی: باید به این مهم اعتقاد داشته باشیم در نظام جمهوری اسلامی و به برکت رهبری مقتدرانه و عدالت محور نظام ولایی باید همه امور بر مبنای عدالت به ویژه در حوزه مدیریت شهری پرداخته شود.
, رضوی:, رضوی:,
 
,
با قدردانی از خدمات مدیران پیشین، اما باید گفت آنگونه که باید به نیازهای ساکنان جنوب تهران به ویژه در حوزه شهرری توجهی نشده، بنابراین تقاضایمان از مدیریت شهری دولتی و غیردولتی توجه بیش از پیش به این منطقه است.
,
 
,
معتقدم تلاش‌ها برای تحقق این مهم باید بیش از گذشته و پررنگ تر از قبل باشد، البته بایستی شهراری برای جبران بخشی از نابسامانی‌ها و عدم رسیدگی‌ها، فعالیت‌های برنامه محوری را برای تقویت خدمات و زیرساخت‌ها در نقاط کمتر برخوردار برای رفع عقب‌ماندگی‌ها در این مناطق اجرایی کند.
,
 
,
توجه به این مهم عدالت نسبی را در حوزه‌ها و نواحی شهری به عینیت می‌رساند، بنابراین در توزیع بودجه ۱۴۰۱ اعتباراتی برای پررنگ کردن خدمات در مناطق کمتر برخوردار پیش‌بینی شده است، به طور مثال اعتبارات ویژه‌ای برای نقاطی مانند محله عباس‌آباد و شهرک‌های مسکونی احداث شده در این منطقه و حمایت‌های جدی برای رفع نابهنجاری‌های محیطی در آن‌ها دیده شده است.
,
 
,
 بودجه شهرداری منطقه ۲۰ تهران در سال۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته چه میزان روند افزایشی به خود دیده است؟
,  بودجه شهرداری منطقه ۲۰ تهران در سال۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته چه میزان روند افزایشی به خود دیده است؟,  ,
 
,
رضوی: خوشبختانه اتفاقات خوبی در بخش بودجه‌ای رخ داده، بخشی از اعتبارات مستقیم به شهرداری اعطاء شده و به بخش دیگری که حوزه‌های متولی امر خارج از شهرداری هستند اما فعالیت‌ها در شهرری صورت می‌گیرد، توجه خوبی شده است.
, رضوی: , رضوی: ,
 
,
به این ترتیب در سال جاری فرصت‌های خوبی از جمله در حوزه توسعه فضای سبز، اقدامات عمرانی، تحصیص اعتبارات توسعه مترو، توسعه زیرساخت‌های پارکینگ، سازمان نوسازی و پروژه‌های متعدد دیگر متصور و قابل اجرایی شدن است.
,
 
,
به طور ویژه منطقه نفرآباد، بهسازی و آماده‌سازی کارخانه سیمان ری، آماده‌سازی محدوده چشمه علی، تخصیص اعتبار به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی برای فعالیت‌های فرهنگی در مجموعه ایوان ری و موضوعاتی از این دست در سهم اعتباری ویژه‌تر دیده شده‌اند.
,
 
,
 یکی از سیاست‌های شهرداری تهران در ۱۴۰۱ نوسازی بافت‌های فرسوده شهری است، سهم منطقه ۲۰ از این مهم چقدر است؟
,  یکی از سیاست‌های شهرداری تهران در ۱۴۰۱ نوسازی بافت‌های فرسوده شهری است، سهم منطقه ۲۰ از این مهم چقدر است؟,  ,
رضوی: شهرداری به دنبال اجرای طرح بزرگی در حوزه قرارگاه مسکن در کلانشهر تهران است، در این راستا هماهنگی‌ها برای ساخت و ساز در قالب بخش خصوصی، انبوه‌سازی و اجرای طرح‌های وزارت راه و شهرسازی به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد پیش‌بینی شده است.
, رضوی:, رضوی:,
 
,
قرار است در این زمینه با بهره‌گیری از ظرفیت معاونت شهرسازی شهرداری تهران و حرکت در مسیر رویکرد دولت در حوزه تامین مسکن گام‌های فراخی برداشته شود.
,
 
,
در مجموع باید گفت پیگیری‌های فراوانی در حوزه تخصیص اعتبارات و حمایت‌های دولتی و بانکی از تولید مسکن در بافت‌های فرسود و مشوق‌های شهرداری برای ترغیب مالکان واحدهای ناکارآمد به نوسازی واحدهای مسکونی صورت گرفته است.
,
 
,
در طرح قرارگاه تولید مسکن تاکنون امکان ساخت و ساز ۵ هزار واحد از ظرفیت بافت‌های فرسوده و ساخت و ساز جدید شهری در منطقه ۲۰ معرفی شده است.
,
 
,
همچنین پیشنهادی برای تبدیل به احسن کردن حوزه ناحیه صنعتی شمال ارائه شده که در با نهایی شدن از این ظرفیت نیز برای بهره‌گیری بهتر در حوزه خدمات و تولید و ساخت مسکن استفاده می‌شود.
,
 
,
از سویی طرح دیگری با هدف مهار افسارگسیختگی در حوزه تورم اجاره‌بها ارائه شده که با عملیاتی شدن، از افزایش حباب گونه نرخ اجاره‌بها جلوگیری می‌کند.
,
 
,
با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود با حمایت دستگاه‌های متولی در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن امکان زیست بهتر با قیمت‌های مناسب‌تر برای شهروندان ساکن در منطقه ۲۰ داشته باشیم.
,
 
,
به منظور نوسازی منطقه نفرآباد شهرری، شرایطی فراهم شده که با هماهنگی میراث فرهنگی امکان ساخت یک طبقه اضافه‌تر برای شهروندان و مالکان اراضی و مشارکت سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان در قطعات متعلق به شهرداری فراهم آمده و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مسکن برای مالکان واحدهای مسکونی اقتصادی تر شود.
,
 
,
 با توجه به محدود بودن منابع درآمدی در شهرداری، چه سیاست‌هایی برای ایجاد منابع درآمدی پایدار اتخاذ کرده‌اید؟
,  با توجه به محدود بودن منابع درآمدی در شهرداری، چه سیاست‌هایی برای ایجاد منابع درآمدی پایدار اتخاذ کرده‌اید؟,
 
,
رضوی: طی سال‌های اخیر با کاهش منابع تامین مالی و میزان ساخت و سازها، همه شهرداری‌های کشور با مشکل تامین منابع مالی مواجه شده‌اند و این گرفتاری در همه حوزه‌های مدیریت شهری به ویژه شهرداری تهران وجود دارد.
, رضوی: , رضوی:,
 
,
از این‌رو اتخاذ تدابیر ویژه با هدف تامین منابع مالی برای حرکت فراگیر جهادی در توسعه، رشد و تغییر چهره شهرها از اقدامات ضروری و مبتنی بر دانش در حوزه مدیریت شهری به شمار می‌رود که در دستور کار ویژه شهرداری تهران قرار گرفته است.
,
 
,
بنابراین بایستی رفته رفته این ظرفیت در مناطق ایجاد شود تا شهرداری‌ها دیگر منتظر منابع ناپایدار نبوده و برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه فعالیت‌ها داشته باشند.
,
 
,
در کنار تامین اعتبارات برای هزینه‌های جاری و نگه‌داشت شهر، اجرای فعالیت‌های ایجابی و توسعه‌ای در شهر از جمله تعریف زیرساخت‌های بزرگ در حوزه خدمات رفاع عمومی نیازمند تامین بودجه است.
,
 
,
بنابراین تجربه حوزه‌های خوب مدیریت شهری ایجاب می‌کند شهرداری‌ها برای تقویت منابع مالی و درآمدی خود از روش‌های تامین منابع مالی مانند استفاده از تامین منابع مالی فایناس، بورس، مشارکت و فعالیت بخش‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند، البته این رویکرد در دستور کار شهرداری منطقه ۲۰ تهران نیز قرار دارد.
,
 
,
یکی از اقدامات مثبت شورای شهر در این راستا برای تقویت منابع مالی شهرداری منطقه ۲۰ تخصیص استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت برای مناطق پیرامونی حرم‌های مطهر و تصویب پروژه ۵۰۰ میلیارد تومانی است.
,
 
,
معتقدم ایجاد منابع مالی پایدار و پشتیبان در پروژه‌ها بایستی از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری و شهرداری‌ها در کشور باشد، البته در این زمینه جای کار زیاد داریم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه